Noen som vet?

Seawave

Elsker forumet
Jeg har blitt skikkelig dårlig denne gangen. Så dårlig at jeg ikke føler jeg klarer å ta meg av dattera mi alene. Nå har mannen ferie, men om 2 uker skal han jo tilbake på jobb. Da er det 4 uker hvor jeg og jenta er alene hele dagene, til hun starter i barnehagen.
Mannen har jo endel "sykedager" for sykt barn/syk barnepasser. Men dette er ikke nok dager, pluss at det er dumt å bruke opp. Kan han få sykemelding for å være hjemme med jenta vår når jeg ikke klarer å ta meg av henne hele dagene alene?

Dessverre er det ikke lov å skrive ut sykemelding for at du er for syk, noen leger gjør det, men det er brudd på loven og man risikerer å bli straffet for det eller ikke få penger, selv om det er legen som skriver ut. Dessuten vil NAV komme inn å kreve dialog med arbeidsplassen om tilrettelegging osv.
Muligheten dere har er enten kan han ta av neste års ferie eller ta ulønnet permisjon.

Men hvordan gjør man det da?
Det må jo finnes en ellerannen form for løsning? Tenk om jeg havner på sykehus eller noe, om jeg så ikke hadde vært gravid. Det må jo finnes en form for løsning som tillater far å være hjemme med barn da?

Nei, det var visst bare 10 dager :-/
Det hjelper jo ikke oss i 4 uker :-/

Neste års ferie er ikke mulig (han jobber i byggebransjen med kun fellesferier), og ulønnet permisjon går heller ikke da jeg ikke har inntekt, så vi lever av hans inntekt :-/

Men hvordan gjør man det da?
Det må jo finnes en ellerannen form for løsning? Tenk om jeg havner på sykehus eller noe, om jeg så ikke hadde vært gravid. Det må jo finnes en form for løsning som tillater far å være hjemme med barn da?

Nei, det finnes dessverre ingen annen løsning, ikke etter hva jeg vet. Evt. ta opp lån for å bruke som inntekt de 4 ukene han har ulønnet permisjon. Ellers vil jo 10 sykt barn/barnepasser dager og 10 dager omsorgslønn dekke opp de 4 ukene, siden det er bare arbeidsdager i 4 uker.

Vå har jo mastercard liggende, men ikke råd til å betale dem ned med det første, så det er siste utvei. Han tjener endel, så derfor vil vi merke noen uker uten lønn så utrolig godt.
Vi får bare prøve å strekke de 10 syk barnepasser-dagene så godt ut som mulig. At vi satser på at jeg klarer endel av dagene hjemme selv.
Og så kom jeg på at svigermor har fri på onsdager, så da kan jenta vår være der på onsdager. Og så har mamma noen fridager innimellom, kanskje hun har en dag og to den måneden. Så kanskje vi klarer oss med de 10 dagene :-)
Er jeg like dårlig om 2 uker (når han starter i jobb igjen), så får vi bare snakke med arbeidsgiveren hans og forklare hvorfor det blir litt fraværsdager de 4 ukene.
Også tenkte jeg faktisk på å ringe barnehagen og forklare situasjonen og spørre om hun kanskje kan få begynne en uke før.

Håper virkelig det ordner seg for dere! Det er veldig synd at det ikke finnes noen form for ordning når det er noe, for en kan komme opp i flere slike situasjoner gjennom livet hvor man kunne trengt noe slikt.

Back
Topp