Noen som vet?

Longelang87

Blir kjent med forumet
Jeg skal på UL-kontroll i morgen pga veksten til lille gull.
Han ligger 18% over gjennomsnitts vekt.. Det jeg lurer på, er det veldig mye??
Jeg er bare så redd for at han er veeeldig stor.
Og hvis han ikke har tenkt å komme ut ennå (at jeg går til termin), så er jeg redd han vil bli altfor stor :-/
Huff.. Har også rikelig med fostervann, men ikke for mye. Ligger på øvre normale grense.
Håper noen av dere kan svare en litt bekymret mamma som venter og venter på prinsen sin :-) hehe..

Gjennomsnittsvekt på nyfødt er ca 3500 gram. Dersom babyen din framleis er 18% over, vil han ha fødselsvekt på 4130... Fødselsvekt over 4500 vert rekna som høg.. Så er ikkje så altfor gale eller?
Rekner med at min baby kjem til å bli mellom 4000 og 4500 :) var til kontroll forgje helg, og då var han estimert til 3200:)

Jeg ville spurt i morgen jeg, ingen vet bedre enn de :) Har jo med str på bekkenet, hvor stor baby du kan føde :)

Alt innen -20% og +20% er liksom innen for normalen sier de. Sist svangerskap hadde jeg svangerskapsdiabetes og da ble det vekstkontroller jevnlig på slutten. De sjekker om bekkenet ditt klarer en fødsel på det babyen eventuelt blir estimert til. Har du for trangt bekken får du jo alternativer :)

min var +7 i uke 36, var ingenting å hefte seg med fikk jeg beskjed om.. spør i morgen du :) :)

Her bli jenta vår estimert til +8% i uke 32+4 .. 3 dager over termin var hun likevel "bare" 3884 gr. da med er utgangspunkt i gjennomsnittsvekt på 3700-3800 gr(sa legen,da gjennomsnittet har økt fra tidligere 3500 gr ca)

Jeg var på ul i går, på termindato. Han ble da estimert til å være over 4000g og 20% over på vekst. Legen kommenterte ikke noe spesielt på det, så regner med det er greit ;) Legen sa også at når de måler så er det en feilmargin på 10%.
Så ville ikke bekymret meg hvis jeg var deg, men spør hvis du skal på ul i dag, så slipper du å tenke på det :)

Min er estimert til å bli 4 kg på termin, det er helt innenfor normalen i dag sa jordmor.
Husk at de legger ikke på seg rundt hodet, som jo er den verste biten å føde, og fett er bevegelig, så om babyen veier litt over 4000 gr har ikke det døvendigvis noe å si for bekkenet.
Feilmargin er også på 500 gr til eller fra fikk jeg vite.

Så 18% er innenfor normalen, ikke bekymre deg unødig for det du!
Men ettersom du skal på UL-kontroll i morgen, så får du jo snakke med jordmor da. Hun beroliger deg nok om du er nervøs for det fremdeles :)

Jeg fikk vite at de ikke bekymrer seg før du nærmer det 30% over på tilvekst :)
Jeg var da litt småbekymret for størrelsen da hun ble målt til 10% over gj.snitt :P
Men det er vanskelig å få målt de skikkelig nå på slutten, derfor blir det oftere feil også.
Det er forskjell på utregning om det er gutt eller jente, og på siste ul ble jeg også spurt om min første datter hadde lite hode, for om de genetisk har litt mindre hodemål skulle det regnes på en litt annen måte.. Fikk vite at Olivia da ble estimert litt større enn sist fordi hodemålet var mindre..

Her ble Olivia estimert til å være 3600-3700gr på kontrollen uke 39+3, og hun ble født uke 40+4 og var 3500gr :)
Ikke bekymre deg du, legene følger med og du vil få beskjed om de begynner å uroe seg ;)

Back
Topp