Noen som vet?

~lykkelig med barn~

Elsker forumet
Juli13-jentene
Når vi spiser, hvor lang tid tar det før maten går videre til foster?
Får den mat med en gang, eller går det flere timer? Må det gjennom tarmene våre osv. før det kommer til navlestrengen?

Ren nysgjerrighet altså. :p
Synes noen ganger det bobler i magen med det samme jeg har spist, men tenker at det tar vel noen timer før maten er hos foster og gjør den lille mer aktiv? Eller? :)

Jeg opplever akkurat det samme som deg: babyen beveger seg nesten med det samme jeg har begynt å spise (eller også når jeg drikker kaffe)! Virker som han iallfall merker noe inni der veldig fort:-)

Hej alla norrbaggar! Va kul att ni är här inne. Men är det inte roligare att prata om något annat än att bara påpeka hur lite folk här är? Vad jag vet så startade forumet för bara någon månad sedan så det är klart att det tar tid. Jag är här nästan dagligen - men mest på sajten eftersom det finns så mycket bra artiklar och nyheter, tävlingar, bloggar mm. Men jag pratar gärna med er också.... [;)] Är ni föräldralediga hela gänget eller?
Så gøy! :)
Mener å hørt noe om at det er lyden av maten som beveger seg nedover som vekker babyen!
For det tar vel tid før maten har passert tarmer, og går ut til babyen? Fordøyelsen tar jo lenger tid enn hva det gjør før baby reagerer?
Jeg vet ikke om det er baby eller tarmer som bobler engang! Hi hi! :p

blodsukkeret stiger ganske rask etter inntak av mat - og det er ikke mange minuttene før det kommer i blodet og da går over til fosteret :) Så det kan nok stemme at det reagerer ganske så raskt på mat.

blodsukkeret stiger ganske rask etter inntak av mat - og det er ikke mange minuttene før det kommer i blodet og da går over til fosteret :) Så det kan nok stemme at det reagerer ganske så raskt på mat.
Så da er det sukkeret den lille reagerer på? Ikke selve maten? :)

Ja vil tro den reagerer på økt blodsukker, men kan også reagere på mindre plass når man har full magesekk og bevegelser i tarmene vil eg tro. Blir jo litt lyd ;)

Det høres jo logisk ut at den reagerer på økt blodsukker og at det da ikke tar så mye tid :-)

Ja vil tro den reagerer på økt blodsukker, men kan også reagere på mindre plass når man har full magesekk og bevegelser i tarmene vil eg tro. Blir jo litt lyd ;)
Det var det jeg tenkte å svare her, ja det er nok det den regerer på, for selve maten tar jo veldig lang tid fra vi spiser til det går via morkaka til babyen :)

Det tar ikke så lang tid før næringsstoffene tas opp av tarmen - det begynner nesten umiddelbart etter inntak av mat :) Magesekken slipper videre litt og litt mat, og når maten er gått videre begynner opptaket av næringsstoffer med det samme - men alt blir ikke tatt opp på en gang. Sukker/blodsukker er også næringstoff - og sammen med dette når det babyen med en gang det kommer i blodet. Men all fordøyelse tar jo litt tid før det er ferdig fordøyd og kommer ut igjen ;)

Back
Topp