Noen som vet...

cytoplastma

Betatt av forumet
Januarhula 2014
hvorfor det kommer opp forskjellig info ang hvor langt man er på vei om man lager ticker eller ser på appen til babyverden? Appen forteller meg at jeg har termin 08.02 og at jeg er 4 uker på vei men når jeg lager ticker og setter inn 08.02 som termindato får jeg opp at jeg er 3+5. Er det ikke bare et system man kalkulerer det ut ifra?

hmmmmmmm.....
 
Du får opp ulike beregninger fordi det er ulike mål på svangserskapslengde. Altså, i de fleste land regnes et svangerskap som 280 dager, så når du beregner termin på en internasjonal nettside så får du opp at du er kortere på vei siden de regner et kortere svangerskap. Mens i Norge så regnet vi tidligere 282 dager i et svangerskap, men det ble endret til 283 dager for noen år siden. Ikke alle nettsider beregner svangerskapslengde etter det nye med 283 dager så du kan få opp ulike datoer også på ulike norske nettsider. Men etter de nye norske beregningene (283 dager) så skal du være 4+1 dersom terminen din er 8 februar. Tror babyverden bruker 282 dager og da får du opp at du er 4+0 i dag... Vet ikke om du skjønte dette...?
 
Jo jeg skjønte det mye bedre nå, tusen takk for forklaring! Ble litt forvirra der men nå er jeg med igjen :)
 
Men har dere lest noe om hva som oftest er mest korrekt? Litt nysgjerrig på det ;o) Ellers takk for godt svar, jeg lurte også på det... For med syklusstart 2.mai, tipper EL 15. eller 16. (Egget befruktes da samme dag, sant?), så kommer det opp 6. eller 8. februar, men jeg vet ikke hva som blir mest riktig... Veldig glad for svar på alle spm... ;o)
 
Back
Topp