Noen som vet?

Tjukka-igjen

Forelsket i forumet
Jeg jobber for tiden som vikar, og vet ikke hvor lenge jeg har denne jobben.
Noen som vet om dette har noe å si for fødselspengene?
Eller har det bare noe å si hvor mye man har tjent før man går ut i permisjon?
 
man må jobbe i minst 10 av de siste 6mnd(tror jeg) før permisjon og tjene mer enn 3300kr i mnd! 

snakket med jordmor om dette i dag å så lenge jeg tjener over grunnbeløpet så kan jeg slappe av, og tror du må være i arbeid til permisjon for da regner de ut hva du får. 
 
Ok, så så lenge jeg jobber frem til permisjon så betyr det ingenting om jeg er fast ansatt eller bare vikar?
 


SweetCherry skrev:
man må jobbe i minst 10 av de siste 6mnd(tror jeg) før permisjon og tjene mer enn 3300kr i mnd! 

snakket med jordmor om dette i dag å så lenge jeg tjener over grunnbeløpet så kan jeg slappe av, og tror du må være i arbeid til permisjon for da regner de ut hva du får. 

Omvendt eller? 6 av de siste 10 månedene?
Jeg beklager, jeg kan ikke reglene her, men det stemmer nok det SweetCherry sier.
 


MittAndre <3 skrev:


SweetCherry skrev:
man må jobbe i minst 10 av de siste 6mnd(tror jeg) før permisjon og tjene mer enn 3300kr i mnd! 

snakket med jordmor om dette i dag å så lenge jeg tjener over grunnbeløpet så kan jeg slappe av, og tror du må være i arbeid til permisjon for da regner de ut hva du får. 

Omvendt eller? 6 av de siste 10 månedene?
Jeg beklager, jeg kan ikke reglene her, men det stemmer nok det SweetCherry sier.

ja, er nok omvendt 
 
Vikariat eller annen midlertidig stilling skal gi utbetaling det også. Det eneste som kanskje kan utgjøre forskjellen, er om det er arbeidsgiver som betaler deg lønn i permisjon eller om du får det direkte fra nav.. Etter som jeg har forstått kan forskjellen på disse to utbetalingene ha påvirkning på utregning av feriepenger for året etterpå (nav regner bare et visst antall uker eller noe.. dette har jeg ikke helt kontroll på da min arbeidsgiver betaler ut lønn under permisjon)
 
Det har ingenting å si om du er vikar eller fast ansatt så lenge du har jobbet 6 av de siste 10 mnd før fødsel. Jeg var student sist jeg gikk gravid, og jobbet som tilkallingsvikar. Jobbet da i gjennomsnitt ca 50%, og jeg fikk foreldrepenger under permisjonen:)
 


blåkanin skrev:
Vikariat eller annen midlertidig stilling skal gi utbetaling det også. Det eneste som kanskje kan utgjøre forskjellen, er om det er arbeidsgiver som betaler deg lønn i permisjon eller om du får det direkte fra nav.. Etter som jeg har forstått kan forskjellen på disse to utbetalingene ha påvirkning på utregning av feriepenger for året etterpå (nav regner bare et visst antall uker eller noe.. dette har jeg ikke helt kontroll på da min arbeidsgiver betaler ut lønn under permisjon)

Ja det stemmer. Hos Nav får man kun feriepenger for de første 12 ukene av permisjonen.
 
Oki, det høres bra ut :)
Takk for svar!
 
Det blir forresten ikke arbeidsgiver som betaler, det blir nok nav, men akkurat det med feriepengene har ikke mye å si.
 
Du har ikke krav på feriepenger for mer enn de første 12 uker ved 100 % dekningsgrad, 15 uker ved 80 %.
Forrige gang var det arb.giveren min som betalte permisjonspengene mine, og jeg fikk ikke feriepenger for mer enn de 15 første ukene. Så hvis arb.giver betaler feriepenger for mer enn disse ukene, så er dette en avtale som bedriften har med sine ansatte. De får ikke refundert mer enn 12/15 uker fra Nav.

Teksten under er hentet fra http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+ved+f%C3%B8dsel:

Du kan få foreldrepenger dersom du har vært yrkesaktiv og har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene      før stønadsperioden tar til. Inntekten på årsbasis må være minst halvparten av grunnbeløpet i folketrygden. Likestilt med  arbeid er perioder du har mottatt  
  • sykepenger
  • foreldrepenger ved fødsel og adopsjon
  • svangerskapspenger
  • omsorgspenger ved sykdom hos barnet eller den som passer barnet
  • pleie- og opplæringspenger
  • dagpenger under arbeidsløshet
  • arbeidsavklaringspenger (AAP)

Også andre forhold kan likestilles med yrkesaktivitet. Dette kan være

  • lønn fra arbeidsgiver under utdanning
  • ventelønn
  • avtjening av militær- eller siviltjeneste eller obligatorisk sivilforsvarstjeneste

Hva kan du få?

Er du arbeidstaker, beregnes foreldrepengene som hovedregel etter inntekten du har når du går ut i permisjon. NAV vil likevel gjøre en konkret vurdering i hver enkelt sak.  

Arbeidstakere har også rett til feriepenger av foreldrepengene. Dere får som foreldre til sammen feriepenger for de 12 første ukene når dere tar ut 100 prosent foreldrepenger. Tar mor ut de første 12 ukene, er det bare hun som får feriepenger. Har dere valgt å ta ut 80 prosent foreldrepenger,får dere til sammen feriepenger for de 15 første ukene.

 
Back
Topp