Noen som vet?

Amourica

Glad i forumet

Jeg leier en leilighet, og fikk beskjed for nesten 2 uker siden at huset den ligger i skal selges og at jeg kommer til å få oppsigelse til 1.11.

Javel, greit det. Utrolig kjipt siden det bare er 4. måneden jeg bor her, men lite å gjøre med det.

Men det jeg da lurer på er:

Hvor lang tid i forveien har jeg krav på å få vite om visninger?

Jeg må jo ordne her sånn at det ser greit ut, men mener jeg har krav på et visst tidsrom på å få gjort det.

Fikk beskjed en kveld kl 22 om at megler kom dagen etter kl 10. for å se på huset og da selvfølgelig leiligheten.

Frykter for at jeg kan ende opp med å få samme tidsfrist på evnt visning og da megler kommer for å ta bilder osv.. 

Står det noen plass om mine "rettigheter" til å få litt tid på meg når det gjelder det?

Hjelp meg, jenter!

Ikke godt å si..har du googlet litt om leietakers rettigheter? kanskje du finner noe der? 
Vet hvertfall at en leietaker har ganske så mange rettigheter... du kan jo kanskje også bare ringe verten din å lage en avtale om at du får vite det litt lenger i forkant...

jealie28 skrev:
Ikke godt å si..har du googlet litt om leietakers rettigheter? kanskje du finner noe der? 
Vet hvertfall at en leietaker har ganske så mange rettigheter... du kan jo kanskje også bare ringe verten din å lage en avtale om at du får vite det litt lenger i forkant...

Hadde det bare gått an å ha en grei tone med han så hadde jeg sikkert fått ordna med en sånn avtale..  Men nå er det et heller tilspisset forhold, så vil helst vite mine rettigheter på forhånd.

Da jeg skrev under på kontrakten i juli ble vi muntlig enige om en leietid på minimum ett år, for min trygghet om ha et fast sted å bo og for hans del vissheten om lite gjennomtrekk..

Så kommer han da etter 3,5 mnd og sier han skal selge... eller.. jeg fikk beskjed via sms.. nå sitter jeg bare å venter på oppsigelse..

Jeg kan ikke noe om regler ang hvor lang tid i forveien du skal ha beskjed om visning og slikt, men vet at selv om han skal selge er ikke det grunn til oppsigelse. Ta kontakt med huseierenes landsforbund så kan sikkert de hjelpe deg med å finne ut hva slags rettigheter du har.

Back
Topp