Noen som vet?

Pin-up

Forumet er livet
Er det noen her som kan svare meg på hvor tidlig en blodprøve hos legen kan påvise hcg i blodet? Altså hvor tidlig kan en tappe blod etter EL og være sikker på at resultatet stemmer, at en ikke tar prøven for tidlig?

Hadde nok ventet til IKM, så er man sikker. Varierer veldig hvor lenge etter EL at egget fester seg

Det er jo ikke mer hcg i blodet enn det er i urinen (?) - forskjellen er vel at man slipper unna feilkilder som for utvannet urin.. Så man må nok vente til det noen dager før ikm før man kan forvente å få påvist hcg i blodprøver.. Og tipper de fleste leger ikke vil ta noen blodprøver før man er over ikm og har negativ test...

Fant dette på naturfag.no
hCG kan påvises i morens blod og urin 9-10 dager etter befruktningen. På dette tidspunket er hCG nivået på 40-100 mIE (internajonale enheter)/ml. hCG nivået når sin topp etter 8-10 uker (200 0000 mIE/ml) for så å synke til et lavt nivå resten av svangerskapet. Graviditetstester kan påvise ned til 25-100 mIE/ml hCG i urin.

jeg fikk beskjed på legekontoret om jeg kunne ta blodprøve for å sjekke om jeg var gravid.
fikk da beskjed om at dersom det var veldig tidlig måtte jeg ta to.. først en og så komme tilbake for å se om hcg nivået steg eller ikke...

ORIGINAL: Pearl

Det er jo ikke mer hcg i blodet enn det er i urinen (?) - forskjellen er vel at man slipper unna feilkilder som for utvannet urin.. Så man må nok vente til det noen dager før ikm før man kan forvente å få påvist hcg i blodprøver.. Og tipper de fleste leger ikke vil ta noen blodprøver før man er over ikm og har negativ test...

Fant dette på naturfag.no
hCG kan påvises i morens blod og urin 9-10 dager etter befruktningen. På dette tidspunket er hCG nivået på 40-100 mIE (internajonale enheter)/ml. hCG nivået når sin topp etter 8-10 uker (200 0000 mIE/ml) for så å synke til et lavt nivå resten av svangerskapet. Graviditetstester kan påvise ned til 25-100 mIE/ml hCG i urin.

Takk for svar! Jeg var hos legen forrige onsdag da jeg var 9 DPO og fikk tatt blodprøve (skulle måle andre ting samtidig). Han sa at hcg viser tidligere i blodet enn i urinen, og jeg forsto det sånn at hcg vises 1-2 døgn etter at egget har festet seg. Men tenkte at det kanskje var sjans for at prøven ble tatt for tidlig i og med at den er negativ, at egget festet seg seint hos meg..hadde ikm igår, men kroppen kødder med meg i ett sett, så tanta er vel på vei..tviholder på håper til hu er her..[:)]

ORIGINAL: Flyvende møllkuler

jeg fikk beskjed på legekontoret om jeg kunne ta blodprøve for å sjekke om jeg var gravid.
fikk da beskjed om at dersom det var veldig tidlig måtte jeg ta to.. først en og så komme tilbake for å se om hcg nivået steg eller ikke...

Ja, jeg har hørt at mange får beskjed om å ta to. Jeg fikk ikke noe beskjed om å ta en til, så da er det vel hevet over enhver tvil at jeg ikke er gravid...

ORIGINAL: Tanntrollet09

Hadde nok ventet til IKM, så er man sikker. Varierer veldig hvor lenge etter EL at egget fester seg

Jeg har allerede tatt testen (9 DPO), så da er det kanskje i grenseland for om egget har festet seg?

Back
Topp