Noen som vet * studiepoeng *

Bruker872mad

Andre møte med forumet

Har søkt på drømmestudie , men ligger nok alt for langt nede på listen at det blir denne høsten . Ligger på 85 plass og 12 har allerede takket nei ! 

Det er ikke et populært studie og studie har kun 16 plasser .

Det jeg lurer på er desse studiepoengene ...

Ut fra det jeg leser på nettsøknaden mangler jeg 10 studiepoeng for å ligge helt på topp på dette studie .

Hvordan kan jeg få flere poeng ?

Jeg er 30 + og hvor mye utgjør et alderspoeng ?

Tenker om jeg skal prøve å forbedre noen karakterer som privatist , 3 - 4 fag eventuelt . Men hvor mye utgjør egentlig en karakter bedre til dømes i poeng ?

Hva annet kan en gjøre for å få flere studiepoenger ? 

Tar imot alle tips og svar med stooor takk !

Tror dessvere toget for studieplass til høsten er gått men får prøve å få flere poeng og satse på studier fra neste høst 

Du er ikke alene om å stå på venteliste dessverre ligger som nr 58 på vernepleier her dessverre..Jeg fikk 8 poeng for å ha 5 års arbeidserfaring og alderspoeng+ 2 poeng for å ha gått folkehøgskole..

Har du generell studiekompetanse da...norsk,engelsk,samfunnsfag, historie, matte og naturfag ? det teller ganske mye men er ikke sikker på åssen de regner ut poengene der..

Jeg og satser på neste år..så lykke til til deg..

Regner med at du er i den "ordinære" kvota, og konkurrerer med konkurransepoeng (ikke 23/5-regelen, for eks). I bunn ligger poengene fra karakterene dine: gjennomsnittet av alle karakterene på vitnemålet X 10. Altså, hvis du har 12 fag med hhv karakter 4 i 6 av de, og karakter 5 i de resterende 6 fagene, får du 45 poeng. Utregning: Fagene med karakter 4 gir 4x6 = 24. Fagene med karkater 5 gir 5x6=30. 30+24 = 54. Snittkarakter blir dermed 54 / 12 fag = 4,5. Multipliseres med 10; 4,5x10 = 45.

Klarer du å bedre resultatet i 4 av fagene med karakter 4 til karakter 5 (slik at du får 10 fag med karakter 5, og 2 fag med karkater 4), blir karakterpoengene 48,3. Hvor mye en endring i karakter utgjør avhenger av antall fag på vitnemålet ditt, utgangspunkt og hvor stor forbedringen blir.

I tillegg til karakterpoengene kan man få språkpoeng, realfagspoeng, kjønnspoeng, opptaksprøvepoeng, poeng for høyere utdanning mm og alderspoeng.

Poeng for opptaksprøver og kjønnspoeng avhenger av studiet du søker på, ikke alle har det.

Språkpoeng og realfagspoeng avhenger av fagene på vitnemålet ditt: fremmedspråk og realfag (matte, fysikk, kjemi, biologi, IT osv) kan gi tilleggspoeng, avhengig av timetallet du har.

Poeng for høyere utdanning mm utgjør maks 2 poeng, og gis enten for folkehøgskole, militæret eller ett års høyere utdanning.

Du får maks 8 alderspoeng (fra det året du fyller 20), så der har du vel full kvote, dersom du er 30+.

Hva du bør satse på for å forbedre sjangsene dine til neste år avhenger veldig av hvordan vitnemålet ditt ser ut i dag; hvis du har lave karakterer i enkelte fag kan det gjøre store utsalg om du forbedrer 3-4 fag til gode karakterer, har du derimot et jevnt sterkt vitnemål men ingen realfag/språkfag kan det kanskje lønne seg å ta noen slik fag (gitt at du klarer å få karakterer på nivå eller bedre enn snittkarakteren din i dag), ettersom du også kan dra med deg noen ekstrapoeng.

Gjør du noe aktivt for å forbedre poengsummen, og fortsetter å søke kommer du til slutt inn! :) Lykke til!

Takker for gode svar !

Jeg har brukt grunnkurset mitt til å fullføre 2 ulike utdanninger på vidargående nivå og tatt generell studiekompetanse i det ene løpet . Til sammen 5 år .

Men fikk bare 30 poeng på karakterene . 8 alderspoeng .

Til sammen 38 poeng . Trenger 48.5 poeng . 

Så jeg vet ikke hvilke fag på vitnemålene mine det har tatt med i vurderingen .

Men har dårlige karakterer i matte og engelsk . Flere gode karakterer i ulike fordjupingsfag jeg har tatt , men teller sikkert ikke .

Viss jeg fordjuper meg 3 - 4 fag . La oss si at jeg i det ene faget kan klare 2 karakterer opp , og 2 eller 3 andre karakterer kan jeg klare 1 karakter opp .

Ligger jeg bedre ann på poengene mine da ? 

Sånn jeg ser det så vil du da få 5 poeng ekstra? 

Er grunnen til de middelmådige karakterene at du ikke jobbet godt nok/ikke "gadd" som så mang unge, skoleleie videregående elever, eller gjorde du det beste du kunne?

For hvis du gjorde så godt du kunne så tenker jeg litt at det kan være at studiet du trenger 48 studiepoeng for å komme inn på kanskje kan bli i tøffeste laget?
Jeg mener ikke å være slem her nå altså, men det kan være lurt å tenke igjennom..

Studiet må jo være ganske populært hvis det kun er 16 plasser og du står på venteliste som nummer 85, og kravet for å komme inn er såpass høyt?

Jeg forstår hva du mener .

Det at jeg ikke fikk gode karakterer i realfagene på vidergående henger mye sammen med noe som skjedde da jeg gikk på ungdomsskolen .

Jeg var alltid flinkest i slike fag men da jeg begynte på ungdomsskolen opplevde jeg en stor sorg og jeg mistet mye av basisen . Klarte bare ikke å konsentre meg .

Planen var å søke allmennfag på vidergående men ombestemte meg en liten uken før jeg skulle søke . 

Jeg vet at studie kan virke tøft ! Men jeg har hovedinteressen min liggende innen dette fagfeltet og jeg har mye av basisen i bunnen fra det ulike linjene jeg har tatt fra vidergående . Det jeg har jobbet noen år med går mye i same spor også bare en annen retning . 

Jeg vet at dette er det rette yrkesvalget bare at jeg viste ikke at et slikt spennende yrke fantes !

Men jeg ser nå at flere skoler tilbyr studiet som nettstudie . Der har jeg mer basis kunnskap siden dette blir bare teoretisk via internett . 

Det at jeg ønsket skole mer er at en lærer veldig mye grunnleggende praksis på skolen . Selve studiet har ikke praksis . 

Jeg vurderer å ta et år med folkehøgskole siden det gir 2 poeng . 

Samtidig som jeg vurderer om jeg skal fordjupe meg i 3 fag .

Dette er fag jeg er sterk i . Men vet ikke om det gir stort nok utslag på karakterpoengene . 

En siste mulighet å hoppe i et nettstudie innen dette fagfeltet men da blir alt bare teoretisk . Selve studie har ikke praksis . Men på skolen lærer en masse grunnleggende innen praksis som er veldig viktig senere i arbeidslivet . 

Hei!

Du kunne jo tatt en titt på nettstudier hos NKI og NKS, der finnes det flere enkle fag, også en del fag hvor du har hjemmeeksamen slik at du slipper å reise for å avlegge eksamen. Det er et ganske bredt utvalg slik at du forhåpentligvis kan finne noe som interessere deg slik at det går litt raskere :-) Ellers har jo også BI nettstudier, men de har oppmøteeksamen.

Back
Topp