Noen som vet reglene for pause på jobb?

Har skjønt det sånn at om man jobber mer enn 5,5 timer har man krav på pause.
I morgen skal jeg jobbe 6 timer og 15 minutter, og er aleine i butikken. Har ikke mulighet til å sette meg ned i det hele tatt. Til vanlig, når vi er to på jobb, har jeg ubetalt pause. Dette fordi jeg kan gå fra arbeidsplassen som jeg ønsker.

Jeg veit at dager hvor jeg står alene i 6 timer og 15 minutter, får jeg betalt for den halvtimen jeg egentlig skulle brukt til å spise. Men har jeg ikke rett på matpause/hvilepause når jeg jobber over 5,5 timer? Eller gjelder det kun om den er ubetalt? Vi er organisert forresten..
Syns det er veldig lenge å måtte stå oppreist av gangen da jeg sliter mye med ryggen...
(Jeg har lov av sjefen å ta meg litt mat hist og her bak kassa om jeg blir sulten, så sulter ikke ihjel akkurat..)

Vi har heller ikke pauser nå i ferien, og det er greit. Vi vet vi får betalt alikevel. Her har vi kun 1 time overlapping, og vi ofrer ikke den på mat rett før vi må gå. Om det er lovpålagt å få matpause er jeg usikker på.

Du har rett på pause ved å jobbe mer enn 5,5 t usikker om det finnes unntak av regelen. Om pausen er betalt eller ikke avhenger om du har mulighet til å forlate arbeidsplassen i pausen. Feks på noen sykehjem skal de være tilgjengelige for brukerne dersom noe akutt oppstår og får derfor betalt pause...

Det er son at de son må være på jobb i pausen får betalt pause. De son har fri pause de kan gå bort i pausen.de får ikke betalt pause. Men jeg trodde faktisk at de som har betalt pause. Har pause, men må være tilgjengelig om det dukker opp noe.. Så noen ganger får man ikke konkret pause fordi noe dukker opp.

Back
Topp