Noen som vet? *NAV*

LuringNr3

Gift med forumet
Jeg jobber på månedlige kontrakter med forlengelse hver mnd. Nå er det snakk om at jeg pga. sykemelding ikke får forlengelse av kontrakten og jeg står uten jobb etter januar.
Jeg snakket akkurat med NAV, og de sa at med mindre jeg registrerer meg som arbeidssøker, vil sykepengene gå uforandret, dvs. at jeg får utbetalt på samme grunnlag som da jeg var ansatt i firmaet jeg jobber for nå.
Det jeg glemte å spørre om, er om jeg må ha jobbet der en viss tid for å ha rett på å få dette? Jeg får jo sykepenger i dag og har ikke gått arbeidsledig siden jeg var i permisjon med førstemann.

Noooen som vet? :)

Beklager at jeg er litt knotete til å forklare, men....

Jeg tror (desverre) at det er samme regler da.. Men jeg hadde ringt de igjen og hørt.

BVforum via Samsung

Ikke så mye peiling dessverre, men ville kontaktet NAV Lokalt og forhørt meg igjen.
Har dessverre mye dårlige erfaringer med NAV nå den siste tiden - dette er NAV Oslo..

Kan litt i forhold til sykemelding og rett til foreldrepenger men det er jo en annen sak...
For å ha rett til permisjonspenger etter fødsel må man ha jobbet i minst 6 av 10 siste mnd før fødsel. Sykepenger er likestilt med inntekt. Så som i mitt tilfelle : lønn august og til og med januar 2013 , (sykepenger endel av perioden) - dette gir i allefall rett til sykepenger i og med det er 6 mnd med lønn/sykepenger - MEN er jo ikke det du spør om i grunn...

Kanskje poste det inne på Generelt også? :)

Ikke så mye peiling dessverre, men ville kontaktet NAV Lokalt og forhørt meg igjen.
Har dessverre mye dårlige erfaringer med NAV nå den siste tiden - dette er NAV Oslo..

Kan litt i forhold til sykemelding og rett til foreldrepenger men det er jo en annen sak...
For å ha rett til permisjonspenger etter fødsel må man ha jobbet i minst 6 av 10 siste mnd før fødsel. Sykepenger er likestilt med inntekt. Så som i mitt tilfelle : lønn august og til og med januar 2013 , (sykepenger endel av perioden) - dette gir i allefall rett til sykepenger i og med det er 6 mnd med lønn/sykepenger - MEN er jo ikke det du spør om i grunn...

Kanskje poste det inne på Generelt også? :)

Ja, det var lurt, tusen takk :)
Har fått svar på mitt "gamle" forum at det gjelder vanlige regler for sykepenger, altså at man har rett til sykepenger uansett når man har jobbet hos arb.giver i 4 uker.

Sykepenger er det samme som lønnet arbeid. Dersom man er sykemeldt 16 dager før arbeidskontrakten går ut og fortsatt er sykemeldt ut svangerskapet får man sykepenger fram til permisjonen begynner. Sykepenger har man rett på som du sier når man har jobbet sammenhengende i 4 uker. Når det er sagt har ikke arbeidsgiveren din lov til å ikke forlenge arbeidskontrakten din pga graviditet. Dette står i arbeidsmiljøloven.

Back
Topp