Noen som vet hva vektgrensa er for å ri på hest?

*Labambie

Forumet er livet
Sånn cirka.. 

Grensa på hva? max vekt på en rytter du tenker på?

Kommer heeeeelt ann på hesten og hvordan man sitter som rytter. Ei venninne av meg veier 125 kilo og rir 3-4 timer lange turer og hesten blir ikke svett engang :) 

Sannheten skrev:
Kommer heeeeelt ann på hesten og hvordan man sitter som rytter. Ei venninne av meg veier 125 kilo og rir 3-4 timer lange turer og hesten blir ikke svett engang :) 

Svett er nå en ting, men kan det ikke være skadelig for ryggen/beina til hesten?
Det er vel grenser for hvor mye den tåler og?

Da forsto jeg det rett ja.. ingen problem for en staut fjording eller døl feks å ta en liten lompetur på flatmark med 200+ kg på ryggen! :) 
Så det kommer helt an på hesten og hva slags ridning som skal utføres.. ALLE kan ri på en eller annen måte! 

Og det spørs vel om man setter seg på en araber, døl eller et svært varmblodsmonster på 1,75 i manken :P

det spør hel på rasen. en islands fjording døl osv tåler mer en araber varmblods osv

Selvfølgelig kan noen hester få ryggproblemer av tunge ryttere, det har man som eier et ansvar for å følge opp og sjekke. Men på en annen side kan en rytter på 120 kilo gjøre mindre skade enn en på 75kg om den på 120kg sitter riktig.

Selvfølgelig kan noen hester få ryggproblemer av tunge ryttere, det har man som eier et ansvar for å følge opp og sjekke. Men på en annen side kan en rytter på 120 kilo gjøre mindre skade enn en på 75kg om den på 120kg sitter riktig.

Lissyjane skrev:

Sannheten skrev:

Ryggen kan jo slite for det om.. Vet at mange rideskoler har en grense på 100 kilo. Jo tyngre man er, jo mer belastende for hesten sin rygg..

Det kommer helt an på hvilke hester de har og hvilken tupe ridning! Du kan ikke sette noen på 150 kg til å hompe rundt i trav på en gammel sliten skole-ponny! ;P Om det skjer en gang eller hver dag er jo også av innmari stor betydning! ;)

kommer helt an på type hest og hvordan rytteren sitter. men ser mange som har en vektgrense på 100 kg..

Back
Topp