Er ikke så aktiv her inne men er ofte å leser. Tenkte jeg kunne kommentere her.
Mannen er biloppretter for Volvo og har et eget lite ENK i tillegg. I noen tilfeller bytter dem dører, dette gjelder som oftest større bulker som taes på forsikringen. En ny dør koster som oftest skjorta og det gjøres sjeldent av private som betaler selv. (selv om du finner en brukt dør som skulle passe perfekt er ofte jobben dyr). Det er også ganske mye jobb å bytte en dør. Den skal passe i "hullet" (blir fort skjeft), trekket inni og alt det må av får så å skru på dør og ha alt tilbake på plass av vindusheiser, høytalere etc (det er masse elektronikk inni døra etc). Det letteste er nok å få den rettet og så lakkert. Fargekoden står som oftest på en klistrelapp inne i kanten på døra på en av fordørene. Den står noen ganger også i vognkort, men der kan det også stå feks blå og det kan være så mangt pluss at bilen kan jo ha vært hellakkert i etterkant også. Hvis det ikke er bulker i de værste profilene så er det som ofteste det letteste å rette og det billigste. Og at det ikke er noe i kanalen sparer deg for mye. Det som koster er lakken. Høres ut som du må lakke hele døra i hvertfall fra lista og opp eller?? Jo større overflate jo dyrere selvfølgelig. I dette tilfellet så hørest det ut som det blir billigere for deg å betale selv en å ta det på forsikringen. Men jeg ville ringt og hørt. De forteller deg akkurat hva du har i egenandel og hva det koster deg i økt forsiking i x antall år fremover etc. Hvor holder du til i landet? Sverige kan være billigere en norge og merkeverksted er som oftest dyrere en små egeneide verksteder. Men som sagt det er nok lakken som blir det dyreste her. Sure penger uansett. Foresten så kan du sjekke om det går ann å polere vekk ripene, hvis de ikke sitter dypt i lakken så kan det være at dette går med bra polish.
Takker for langt og utfyllende svar!
Bulken er jo ikke så veldig stor egentlig (men hva vet vel jeg.. Hi hi..)
Det er den listen på siden som har blitt skrapet opp og presset innover, som har laget en mindre bulk rett over listen. Så denne listen burde kanskje byttes, ettersom den er helt presset sammen? Regner med at dette ikke kan rettes ut, da den nå er helt flat på halve siden..
Ripene er ikke så mange, og heller ikke så store/brede/dype.
De er plassert på ytterkant av døren (ikke den siden hvor håndtaket er, men på andre siden).
Den siden av døren hvor håndtaket sitter er helt uten skader, både på listen og døren!
Men ripene er hvite da, og bilen er i fargen grå, med perma shine (?) lakk.
Vet ikke om det går å polere dette?
MEN: kan det også være at airbagen har tatt skade av denne lille bulken? Nå vet jeg ikke hvor de sitter, men jeg vet at vi har airbag i sidene.
Og hvor mye må man regne med at en slik retting av bulk og ny list vil koste?
Heldigvis er det bare materielle skader, men kjedelig likevel. Sure penger.