Noen som vet - bil, forsikring, deler...

~lykkelig med barn~

Elsker forumet
Juli13-jentene
Lang historie kort; porten var i veien, den ville ikke flytte seg gitt, og bilen så den ikke, trenger ny dør... :oops: :sad015 :smiley-ashamed008

Men, bør det tas på forsikring, og mister man ikke da veldig mye poeng/bonus?
Hvordan går man frem?
Må man vite prisen først, eller går man til forsikringsselskapet først?

Om man får tak i en brukt del; noen som vet hva ca. verksted tar for å bytte dette?
Eller kan man gjøre dette selv?

Og innsiden er jo like hel (interiøret). Kan man evt. bare kjøpe "skallet" (utsiden av døren)?

Du mister bonus om du bruker forsikringen. Du kan ringe forsikringen din og få vite hvilket verksted de bruker, slik at du an taksere skaden. Så kan du velge om du om du vil bruke forsikringen eller ikke... Du tapet ca 30% i bonus om du ikke har mer enn 75% 6 året eller mer.. Noen selskap har 75% 4 året.

Du mister bonus om du bruker forsikringen. Du kan ringe forsikringen din og få vite hvilket verksted de bruker, slik at du an taksere skaden. Så kan du velge om du om du vil bruke forsikringen eller ikke... Du tapet ca 30% i bonus om du ikke har mer enn 75% 6 året eller mer.. Noen selskap har 75% 4 året.
Takk for svar! :-)
For en som ikke er så glup på sånne ting; vil det si at forsikringen da blir dyrere om jeg bruker den nå?
Eller hva vil det egentlig si å miste bonus?
Vil egenandelen være avhengig av pris på skaden?

Årspremien vil nok øke. Kommer helt an på hvilken bonuser du har i dag. Men selskapet regner ut for deg hvor mye det vil koste deg å bygge opp igjen bonuser i forhold til hva skaden koster å fikse. Egenandelen ligger normalt på 4000 - 6000 kr pr kaskoskade. Hvilket selskap har du?

Jeg klarte å bulke døra på vår bil her. Vi fant fort ut at det ikke lønner seg å ta det på forsikringa! Det økte med 10 000 i året :(

Jeg klarte å bulke døra på vår bil her. Vi fant fort ut at det ikke lønner seg å ta det på forsikringa! Det økte med 10 000 i året :(
Såpass! :confused:
Kan jeg spørre hva dere betalte for ny (eller brukt dør)?
Beholdt dere innvendige interiøret?
Og byttet dere selv, eller hos verksted?

Årspremien vil nok øke. Kommer helt an på hvilken bonuser du har i dag. Men selskapet regner ut for deg hvor mye det vil koste deg å bygge opp igjen bonuser i forhold til hva skaden koster å fikse. Egenandelen ligger normalt på 4000 - 6000 kr pr kaskoskade. Hvilket selskap har du?
Terra.
Fikk overdratt bonus fra sambo, da dette er min første bil, og vi skrotet hans.
Han har vel hatt bil i 11 år nå, eller litt mindre pga en bilfri periode, og ingen skader. Men husker ikke hvor mye bonusen var...
Vet bare at jeg fikk bonus fra han, siden jeg ikke hadde opptjent noen bonus, og han ikke trengte så mye på sin bil lenger.

hva slags bil har du? Til min har dem deler på huggeri og lett å fikse( spesielt i sverige. Har volvo). Men det kommer jo ann på når bilen din ble lagd. Og hva slags selvfølgelig.

Vi regnet på det for litt siden med våres forsikting - tror vi kom frem til at vi måtte ha skade på minst 17 000 for at det skulle lønne seg å ta det på forsikringen. 6000 i egenandel er det hos oss, og så mister man bonus (rabatter på forsikringen når man kjører skadefritt) tilsvarende resten.. :/

hva slags bil har du? Til min har dem deler på huggeri og lett å fikse( spesielt i sverige. Har volvo). Men det kommer jo ann på når bilen din ble lagd. Og hva slags selvfølgelig.
Kjøpte du brukt dør og tok med til verksted i Sverige? Ble det dyrt?
Beholdt du interiøret fra din dør?

Vi har Volvo V50, 2008. Skinnende grå farge... Er det forresten fargekoder å finne på nett noe sted? Er jo mange varianter av grå.

Får kanskje ringe verksted og høre pris på ny dør, og pris kun for montering av brukt dør.

Monterer verksted brukte deler, eller monterer de kun nye?

Lurt å kontakte et bilopprettingsfirma. De retter ut bulker/skader og lakker døra i samme farge som resten av bilen. Fargekode skal stå i vognkortet. Om det ikke står der, klarer dem å blande seg frem til samme nyanse som resten av bilen likevel :-)

Lurt å kontakte et bilopprettingsfirma. De retter ut bulker/skader og lakker døra i samme farge som resten av bilen. Fargekode skal stå i vognkortet. Om det ikke står der, klarer dem å blande seg frem til samme nyanse som resten av bilen likevel :-)
Tusen takk for tips! :)
Er det bare å søke etter nummer på gule sider?
Blir billigere enn verksted og ny dør tenker jeg! :)

Ville helt klart IKKE tatt det på forsikringa. Skaden skal være ganske stor før det lønner seg å miste bonus for!!

Åh, så kjipt da! Ergerlig :-(

Ganske så dyr skade som skal til før det lønner seg å ta det på forsikringa tipper jeg. Med mindre du har lite bonus fra før da, da er kanskje premien høy allerede og vil ikke øke så mye ved å ta skaden på forsikringa. Må jo regne ut i fra hvor mange år premien vil være forhøya også, og det skal ofte lang tid til før man er på samme lave premie dersom man har en del bonus...

Ville ha fått taksert skaden hos oppretter (da ser de om de kan rette og lakke døra eller om den må byttes med ny), og ringt forsikringsselskapet og hørt på både egenandelen (vi har 3000kr) samt ny premie og bonustapet og regne på hva som er billigst for dere totalt.

Tusen takk for tips! :)
Er det bare å søke etter nummer på gule sider?
Blir billigere enn verksted og ny dør tenker jeg! :)

Ja, enten det eller Google etter steder i nærheten av der du bor. Billakkering er også et ord du kan ta med i søket. Det er sånn det gjøres. Aldri hørt om at folk bytter døra. Kjør innom med bilen på 3 forskjellige steder for å sammenligne pris og velg det stedet du får best inntrykk og press dem på prisen med å si du velger dem om de kan matche prisen du fikk et annet sted. Det skal være ganske mange store bulker i døra før det lønner seg å ta det på forsikringa. Er det kun døra eller kanalen under døra også?

Ja, enten det eller Google etter steder i nærheten av der du bor. Billakkering er også et ord du kan ta med i søket. Det er sånn det gjøres. Aldri hørt om at folk bytter døra. Kjør innom med bilen på 3 forskjellige steder for å sammenligne pris og velg det stedet du får best inntrykk og press dem på prisen med å si du velger dem om de kan matche prisen du fikk et annet sted. Det skal være ganske mange store bulker i døra før det lønner seg å ta det på forsikringa. Er det kun døra eller kanalen under døra også?

Det er liten bulk i døra og den listen (?) som går på siden der.
Og noen små riper da.
Ikke noe under døren.

Er ikke så aktiv her inne men er ofte å leser. Tenkte jeg kunne kommentere her.

Mannen er biloppretter for Volvo og har et eget lite ENK i tillegg. I noen tilfeller bytter dem dører, dette gjelder som oftest større bulker som taes på forsikringen. En ny dør koster som oftest skjorta og det gjøres sjeldent av private som betaler selv. (selv om du finner en brukt dør som skulle passe perfekt er ofte jobben dyr). Det er også ganske mye jobb å bytte en dør. Den skal passe i "hullet" (blir fort skjeft), trekket inni og alt det må av får så å skru på dør og ha alt tilbake på plass av vindusheiser, høytalere etc (det er masse elektronikk inni døra etc). Det letteste er nok å få den rettet og så lakkert. Fargekoden står som oftest på en klistrelapp inne i kanten på døra på en av fordørene. Den står noen ganger også i vognkort, men der kan det også stå feks blå og det kan være så mangt pluss at bilen kan jo ha vært hellakkert i etterkant også. Hvis det ikke er bulker i de værste profilene så er det som ofteste det letteste å rette og det billigste. Og at det ikke er noe i kanalen sparer deg for mye. Det som koster er lakken. Høres ut som du må lakke hele døra i hvertfall fra lista og opp eller?? Jo større overflate jo dyrere selvfølgelig. I dette tilfellet så hørest det ut som det blir billigere for deg å betale selv en å ta det på forsikringen. Men jeg ville ringt og hørt. De forteller deg akkurat hva du har i egenandel og hva det koster deg i økt forsiking i x antall år fremover etc. Hvor holder du til i landet? Sverige kan være billigere en norge og merkeverksted er som oftest dyrere en små egeneide verksteder. Men som sagt det er nok lakken som blir det dyreste her. Sure penger uansett. Foresten så kan du sjekke om det går ann å polere vekk ripene, hvis de ikke sitter dypt i lakken så kan det være at dette går med bra polish. :-)

Er ikke så aktiv her inne men er ofte å leser. Tenkte jeg kunne kommentere her.

Mannen er biloppretter for Volvo og har et eget lite ENK i tillegg. I noen tilfeller bytter dem dører, dette gjelder som oftest større bulker som taes på forsikringen. En ny dør koster som oftest skjorta og det gjøres sjeldent av private som betaler selv. (selv om du finner en brukt dør som skulle passe perfekt er ofte jobben dyr). Det er også ganske mye jobb å bytte en dør. Den skal passe i "hullet" (blir fort skjeft), trekket inni og alt det må av får så å skru på dør og ha alt tilbake på plass av vindusheiser, høytalere etc (det er masse elektronikk inni døra etc). Det letteste er nok å få den rettet og så lakkert. Fargekoden står som oftest på en klistrelapp inne i kanten på døra på en av fordørene. Den står noen ganger også i vognkort, men der kan det også stå feks blå og det kan være så mangt pluss at bilen kan jo ha vært hellakkert i etterkant også. Hvis det ikke er bulker i de værste profilene så er det som ofteste det letteste å rette og det billigste. Og at det ikke er noe i kanalen sparer deg for mye. Det som koster er lakken. Høres ut som du må lakke hele døra i hvertfall fra lista og opp eller?? Jo større overflate jo dyrere selvfølgelig. I dette tilfellet så hørest det ut som det blir billigere for deg å betale selv en å ta det på forsikringen. Men jeg ville ringt og hørt. De forteller deg akkurat hva du har i egenandel og hva det koster deg i økt forsiking i x antall år fremover etc. Hvor holder du til i landet? Sverige kan være billigere en norge og merkeverksted er som oftest dyrere en små egeneide verksteder. Men som sagt det er nok lakken som blir det dyreste her. Sure penger uansett. Foresten så kan du sjekke om det går ann å polere vekk ripene, hvis de ikke sitter dypt i lakken så kan det være at dette går med bra polish. :)

Takker for langt og utfyllende svar! :-) :-) :-)

Bulken er jo ikke så veldig stor egentlig (men hva vet vel jeg.. Hi hi..)
Det er den listen på siden som har blitt skrapet opp og presset innover, som har laget en mindre bulk rett over listen. Så denne listen burde kanskje byttes, ettersom den er helt presset sammen? Regner med at dette ikke kan rettes ut, da den nå er helt flat på halve siden..

Ripene er ikke så mange, og heller ikke så store/brede/dype.
De er plassert på ytterkant av døren (ikke den siden hvor håndtaket er, men på andre siden).
Den siden av døren hvor håndtaket sitter er helt uten skader, både på listen og døren! :-)
Men ripene er hvite da, og bilen er i fargen grå, med perma shine (?) lakk.
Vet ikke om det går å polere dette?

MEN: kan det også være at airbagen har tatt skade av denne lille bulken? Nå vet jeg ikke hvor de sitter, men jeg vet at vi har airbag i sidene.

Og hvor mye må man regne med at en slik retting av bulk og ny list vil koste?

Heldigvis er det bare materielle skader, men kjedelig likevel. Sure penger.

Kan du ikke legge ut et bilde? Så er det litt enklere å se hva du egentlig har gjort :p

Back
Topp