noen som vet - astmaspray

MiaMoren

Elsker forumet
jeg har fått astma spray til Mia (for hoste) og da fikk jeg også med en "tube" som hun skal puste i. ca 10 pust og et trykk.

saken er at hun NEKTER å puste i den, og blir helt hysterisk. nytter ikke å tvinge henne heller, for hun bare gråter og vrir seg

men hvis hun bare får den lille innhalatoren i munnen (den du trykker på) -går det helt greit. men vet dere om det er farlig å trykke den direkte inn i munnen hennes på innpust? uten den kolben imellom???

ORIGINAL: *Celina*

tror ikke det kan være farlig.

Du kan jo ringe legevakta å høre hva de mener.

jeg er bare litt redd det kan bli for mye på èn gang???

den skal blandes med luft... det sa de til meg ihvertfall...

jeg har lest masse om det der nå, pga tobias reagerer på flutiden, og på små barn SKAL man bruke inhalatoren - den tuben..
Tobias har og vært vrang på å ta den, men når jeg tok den for min munn først og laga sånn "Tsj"lyd så jeg liksom pusta jeg også, så syns han det var gøy og da var det greit når han fikk den foran sin munn..

VIktig å la de leke litt med de først, så de blir kjent med den..
Jeg ble lagt i narkose da jeg var litt over ett år, og dagen før operasjonen fikk jeg leke med maska sånn at jeg ikke skulle frike ut når jeg skulle opereres..

Det er faktisk mulig å gå til legen din,å få skrevet ut resepten på nytt.Med egne små beholdere,så du slipper den derre store greia.Har vært gjennom dette med to av guttene her i huset.De ser likedan ut som de du "kobler" på tuben,men er beregnet at man skal puste inn rett fra "tuten" på de..Her blir dosen sprayet rett inn i munnen,og man trekker pusten.

ORIGINAL: .Lilla Gumman.

Siden hun er så liten ville jeg brukt babyinhaleren.

Vesla her ville heller ikke ha den over ansiktet til å begynne med, men etterhvert, med tvang (dessverre) godtok hun den.

La henne leke litt med den, prøv den på dere selv (uten medisin selvfølgelig[:D]) og bamsene/dukkene hennes, lek og tøys litt mens hun tar den så vil det gå seg til ganske fort.

God bedring til tulla di og jeg skjønner godt det føles vondt på måtte tvinge den på ungene sin.

huff, ja det er ikke noe særlig dette her.  trodde hun skulle bli vant med det og godta det tilslutt, men det gjør hun altså ikke. har prøvd å la henne leke masse med den, og vist på både meg selv og pappaen - men det nytter ikke.

legen sa at jeg skulle prøve med makt 10 ganger.. hvis ikke hun godtok det da, så måtte jeg gi opp.   men det er så vanskelig - får helt vondt av henne [:(]

men hvis hun bare får den lille innhalatoren i munnen (den du trykker på) -går det helt greit. men vet dere om det er farlig å trykke den direkte inn i munnen hennes på innpust? uten den kolben imellom???

det er ikke farlig, men hun får ikke den samme effekten.
Men selv om hun griner når du holder masken inntil så får hun det i seg.

Grunnen til at man har den kolben til små barn er for å forsikre seg om at de får i seg hele dosen 
(derfor man skal puste godt ut og inn en del ganger)

For oss voksne er det jo greit å ikke bruke kolben fordi vi kan bruke teknikken å puste inn når man trykker ned... Hvis du da kutter ut kolben risikerer du dessverre feildosering [;)]

Håper det ordner seg og at hun godtar den etterhvert!

ORIGINAL: MiaMamma

Siden hun er så liten ville jeg brukt babyinhaleren.

Vesla her ville heller ikke ha den over ansiktet til å begynne med, men etterhvert, med tvang (dessverre) godtok hun den.

La henne leke litt med den, prøv den på dere selv (uten medisin selvfølgelig[:D]) og bamsene/dukkene hennes, lek og tøys litt mens hun tar den så vil det gå seg til ganske fort.

God bedring til tulla di og jeg skjønner godt det føles vondt på måtte tvinge den på ungene sin.

huff, ja det er ikke noe særlig dette her.  trodde hun skulle bli vant med det og godta det tilslutt, men det gjør hun altså ikke. har prøvd å la henne leke masse med den, og vist på både meg selv og pappaen - men det nytter ikke.

legen sa at jeg skulle prøve med makt 10 ganger.. hvis ikke hun godtok det da, så måtte jeg gi opp.   men det er så vanskelig - får helt vondt av henne [:(]

Uff, jeg skjønner deg så godt. Ble helt fra meg når jeg måtte tvinge den på snuppa her. Gråt som bare det etter en slik kamp for å få henne til å ta den. Men jeg merket bedring allerede etter kort tid. Jeg fikk beskjed på sykehuset at hvis hun gråt når hun fikk den over munnen så holdt det fint å bare telle til 5, siden gråten gjorde at hun innhalerte medisinen kjappere inn ned i lungene.

Så økte jeg gradvis lengden til hun ble forsont med å måtte bruke den. Lykke til Miamamma og sender den en stooor trøsteklem!! Håper hun blir fort frisk!

tusen takk for gode ord og råd. [:)]

Back
Topp