Noen som vet? Ang skrubbsår

mamsemor

Forumet er livet
Aprilbarna`15
Ungen min fikk skrubbsår på kne, med noe sand i. Etter at je har skylt med vann, og renset, har det blitt illrødt! Er det normal reaksjon på at jeg har renset det??? Kan nesten se ut som forbrenning, men det gjør visst ikke vondt.

Kan jeg se an om det roer seg, eller bør jeg gå til legen?

Og er det veldig nøye å få ut ALL sand, partikler. Tør ikke styre mer med det jeg nå.. [8|]
Hvordan får dere vekk sand og skitt?  [8|] [8|] [8|] 

Skrubbsår blir røde de[;)] rens med pyrisept eller annet sterilt vann og ha på et lite plaster eller noe[:D]

Ungene her har skrubbsår hele tiden og sjeldent vi gjør stort med det..blør det får man ut sand og drit og det blir sjeldent betent[:)]

ORIGINAL: ¤Katrine¤

Er vanlig å bli rød når man har fått skrubbsår. Ser det ut til å bli bentent, kommer puss eller hovner veldig opp, kan du prøve grønnsåpebad 2 ganger for dagen og så legge på salve (bacimycin eller pyricept).

Hjelper grønnsåpen å få ut sand og dritt?
Takk for svar! [:)]

ORIGINAL: Rebecca85

Skrubbsår blir røde de[;)] rens med pyrisept eller annet sterilt vann og ha på et lite plaster eller noe[:D]

Ungene her har skrubbsår hele tiden og sjeldent vi gjør stort med det..blør det får man ut sand og drit og det blir sjeldent betent[:)]

Ikke stort med blod her, har bare fått skrapet av en god del hud, og mange smårifter. Og mye små sandkorn i alle disse riftene.
Har skylt med vann og pyrisept, men sanda sitter fast der. Og vil liksom ikke gni så ille heller.. [:-]

Men rødt er det.

jeg pleier bare å helle på litt pyriseptvann og på med plaster

Takker for alle svar! [:)]

Når man renser skrubbsår, bør man rense fra midt i såret, og utover (som solstråler liksom) Rens med vann, pyrisept el klorhexidin.
Er helt vanlig at det blir rødt, for skrubbsår er jo et slags friksjons-sår (mildt brannsår)

Leger seg i de aller fleste tilfeller fint av seg selv.

Lykke til

Trenger ikke få ut alle sandkorna... de kommer av seg selv etterhvert. Vask såret med vann, pyrisept, saltvann el. og legg på et plaster. Hvis rødfargen ikke roer seg i løpet av et par dager kan du jo vurdere om det må sees nærmere på... litt avhengig av hvor stort det er...

Back
Topp