Noen som vet ang. overdormynderiet?

MammaTilToSmå

Glad i forumet
Jeg lurer på noe ang. overformynderiet. Jenta har en formue som er på en sperret konto styrt av overformynderiet i kommunen til hun er 18 år. På grunn av at denne står på ligningen min så trekker kommunen meg i bostøtte hver mnd. de mener at jeg ikke har rett på like mye bostøtte fordi jeg har den formuen stående i min ligning, og fordi vi kan søke overformynderiet om å få bruke noe av det, eller å søke om å få tatt ut renter så mener de at de kan trekke meg i bostøtte. Dette fordi at formuen hennes blir kategorisert som en erstatningsutbetaling.
Finnes det regler for hvilket formål penger skal brukes til for å kunne ta ut? Kan vi reelt sett få tatt ut penger?
Jeg spør ikke fordi jeg ønsker å ta ut penger fra kontoen, men fordi at jeg lurer på om kommunen kan trekke meg i bostøtte. Hvis pengene som kan tas ut kun kan brukes til spesielle formål så kan jo ikke kommunen bruke det som argument for å trekke meg i bostøtte.
Håper noen skjønner hva jeg mener og evt. kan henvise meg til sider med informasjon. Tenkte å snakke med banken men får det ikke til før senere og er litt nysgjerrig på dette nå.

Så lenge det er til jentungen så kan en ikke bruke de, en kan søke ved spesiele saker for å få utbetalt hvis det trengs tilreteleging i hus og slikt.

Dette kan jeg ingenting om, men dytter for deg. Håper det er noen som kan svare deg!

Det kan altså kun tas ut til spesielle formål? Kommunen mener nemmelig at de kan trekke meg i bostøtte fordi at det kan tas ut, men hvis det finnes regler på det må det jo gå an å ta det med til kommunen slik at de ser at vi ikke bare kan søke om utbetaling

jeg hadde penger hos overformynder da jeg var 12 år. og det er ikke vanskelig å få ut de pengene, jeg kjøpte meg hest, moped +++ men det som var viktig var att overformynderen så att pengene som ble tatt ut ble brukt på meg.. 

Men kommunen mener jo tydeligvis at vi kan ta ut penger for å bruke på husleie, og det mener jeg blir helt feil, for det skal brukes på henne og ikke på utgifter til oss. Men virker som kommunen mener at vi kan bruke de pengene på hva vi vil. Synes det blir helt feil, for jeg vil at pengene skal være til hun blir atten

Du bør ta en telefon til overformynderiet, det er de som kan reglene best. De kan sikkert også gi deg referanser til lovtekst og forskrifter som er relevante.

Back
Topp