MammaTilToSmå
Glad i forumet
Jeg lurer på noe ang. overformynderiet. Jenta har en formue som er på en sperret konto styrt av overformynderiet i kommunen til hun er 18 år. På grunn av at denne står på ligningen min så trekker kommunen meg i bostøtte hver mnd. de mener at jeg ikke har rett på like mye bostøtte fordi jeg har den formuen stående i min ligning, og fordi vi kan søke overformynderiet om å få bruke noe av det, eller å søke om å få tatt ut renter så mener de at de kan trekke meg i bostøtte. Dette fordi at formuen hennes blir kategorisert som en erstatningsutbetaling.
Finnes det regler for hvilket formål penger skal brukes til for å kunne ta ut? Kan vi reelt sett få tatt ut penger?
Jeg spør ikke fordi jeg ønsker å ta ut penger fra kontoen, men fordi at jeg lurer på om kommunen kan trekke meg i bostøtte. Hvis pengene som kan tas ut kun kan brukes til spesielle formål så kan jo ikke kommunen bruke det som argument for å trekke meg i bostøtte.
Håper noen skjønner hva jeg mener og evt. kan henvise meg til sider med informasjon. Tenkte å snakke med banken men får det ikke til før senere og er litt nysgjerrig på dette nå.
Finnes det regler for hvilket formål penger skal brukes til for å kunne ta ut? Kan vi reelt sett få tatt ut penger?
Jeg spør ikke fordi jeg ønsker å ta ut penger fra kontoen, men fordi at jeg lurer på om kommunen kan trekke meg i bostøtte. Hvis pengene som kan tas ut kun kan brukes til spesielle formål så kan jo ikke kommunen bruke det som argument for å trekke meg i bostøtte.
Håper noen skjønner hva jeg mener og evt. kan henvise meg til sider med informasjon. Tenkte å snakke med banken men får det ikke til før senere og er litt nysgjerrig på dette nå.