Edit: så nå på generell at du ikke er i mammaperm. Mannen din har likevel rett på å være hjemme pga barnepassers sykdom, det er inntil 10dager i året og han må ta det på egenmeldingen sin tror jeg, evt snakke med legen sin. Man kan evt få utvidet de 10 dagene dersom barnepasser er langvarig syk... tror jeg[;)]
_______________________________________________________________________________________________________________
Hvis problemet ditt er at du stort er så hindret i å passe babyen (pga en operert arm hvis jeg husker rett?), kan du bli sykemeldt fra din permisjon og pappan overta dine permisjonsuker. Men da må legen din synes at du er såpass dårlig at han fyller ut et ekstra skjema til NAV, det holder ikke med vanlig sykemelding av deg. Og NAV må godkjenne det.
Sakset dette fra NAV sine sider under spørsmål og svar:
http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+fødsel+og+adopsjon/231844.cms
Jeg har nettopp nedkommet med en datter. Jeg mottar foreldrepenger, men har blitt syk. Jeg klarer ikke å ta meg av barnet og ønsker utsettelse av foreldrepengeperioden. Er det nok å sende inn sykmelding?
Svar: Dersom du mottar foreldrepenger og blir syk, kan du søke om å få utsatt den perioden som du skal heve foreldrepenger. Det forutsetter at du er helt avhengig av hjelp for å kunne ta deg av barnet. Dette må dokumenteres med en funksjonsbeskrivelse fra lege. Det er ikke tilstrekkelig med en sykmelding. Du bør sette fram søknad om utsettelse så fort som mulig.
Dersom faren til barnet også har rett til foreldrepenger, kan han få utbetalt foreldrepenger. I tilfeller der faren til barnet får utbetalt foreldrepenger, behøver du ikke søke om utsettelse (med mindre en av dere skal heve foreldrepenger i en senere periode og det fortsatt gjenstår foreldrepengerettigheter). Hvis faren til barnet tar ut foreldrepenger som ikke er fedrekvote, må det dokumenteres med en funksjonsbeskrivelse fra lege at du ikke kan ta deg av barnet uten hjelp. (Alternativt kan faren også ta ut foreldrepenger som ikke er fedrekvote, hvis du for eksempel går ut i arbeid, men det blir en helt annen situasjon.)
Dersom du blir syk når du mottar foreldepenger og utsetter perioden eller faren til barnet tar ut foreldrepenger, kan du ha rett til sykepenger.