Noen som sparer barnetrygden?

Dersom alle de kontoene er i hennes navn er du over grensen for overformyderiet lenge før hun er 18 (og da må det flyttes over på sparekonto) , og begrenser hennes maksimale stipend fra lånekassen pga formue

Det stemmer. Ene delen av setningen kom ikke med. Kun sparekontoen i hennes navn, resten er i våre navn. Vi kommer og til å stoppe å spare i hennes navn når vi nærmer oss beløpet til overformynderiet og lånekassen. Redigerte innlegget nå. :)
 
Vi har spart den ja, men driver med litt omstrukturering nå. Planen er å spare litt i fond (i mitt navn tror jeg), litt på konto (men der er renta veldig dårlig, så er litt usikker) også bruke litt mer på å få betalt ned dyrt billån og etterhvert kanskje boliglån. Får litt høyere utgifter fra neste år, så må vite at vi har kontroll på det.
 
Nei. Eller, vi sparer litt til barna, men ikke hele barnetrygden.
 
Sparer 300kr i måneden til han. Resten går til ting han trenger, som jo etter min mening er det barnetrygden er for.
 
Nei, den går inn i familiens budsjett. Det er høyt siden vi er mange, og da går barnetrygden til det den skal, nemlig at barna har en god og trygg hverdag med det de trenger. Ser at de aller fleste har meget god råd som ikke trenger å bruke barnetrygden, Norge er et rikt land, og mange prioriterer å jobbe mye :) Vi sparer bursdag og julegaver +et meget lavt beløp hver mnd på barnas kontoer. Tenker heller å betale ned huslån osv, og istedenfor å ruge på mye penger på konto, gi dem litt mer dersom vi har kapasitet til det, den dagen de trenger bil/bolig etc.
 
Sparer den til henne i fond som står i mitt navn. Planen er at det er egenkapital til bolig til henne. Venter nummer 2 nå og kommer til å gjøre det samme til han/henne.
 
Sparer 200 kr i mnd til hver av barna. Resten må vi bruke for å ha råd til det de trenger av klær og utstyr.
 
Sparer 300kr i måneden til han. Resten går til ting han trenger, som jo etter min mening er det barnetrygden er for.

helt enig i at pengene egentlig skal gå til de de små trenger. Derfor synes jeg den burde vært behovsprøvd. Vi trenger den egentlig ikke så derfor ender den opp på sparekonto.
 
Får vel ta med at ca 300 av hver barnetrygd til ungene går til forsikring på dem, resten spares :)
 
Gjort det til nå, men blir ikke like lett å spare til dem nå som pengene må brukes for å få hverdagen til å gå opp
 
En grunn til at jeg ikke vil spare den på en konto pr barn er at våre økonomiske muligheter til å spare har variert en del de 12 årene vi har vært foreldre.

Førstemann var vi hjemme med i et år ektra med ulønnet perm, fikk kontantstøtte, men både den og barnetrygden gikk i dragsuget det året. Når vi begynte å jobbe fullt igjen (begge jobbet deltid det året, vekslet på å være hjemme) var jeg allerede gravid ned nummer to. Jobbet 100% og fikk full opptjening permisjonspenger til neste, men også henne var vi hjemme med, da et halvt år, men i løpet av det halvåret flyttet vi, tømte bsu og kjøpte et større hus.

Når vi fikk nr tre ble mannen arbeidsleding en mnd før hun ble født og gikk uten jobb i ti mnd, noe som helst klart påvirket økonomien og når han begynte å jobbe, da startet jeg et drøyt halvår med ulønnet permisjon.

De har hver sin sparekonto med pengene fra dåpen, pengegaver de får, sparebøssa tømmes dit etc, men spare gjør vi i vårt eget navn og ikke fordelt pr unge. De skal få likt når den tid kommer av støtte til hva enn vi støtter, men barnetgrygden inngår i familiens økonom langs veien, til de tidene da den trengs for ungenes del.
 
Kjøpte nylig større bolig for å få plass til flere barn og med en så høy belåningsgrad som vi har nå, så blir barnetrygden heller puttet rett inn på boliglånet :) Når vi kommer oss litt mer frampå økonomisk skal vi vurdere å spare til barna i fond.
 
Sparer 200kr til hvert barn hver mnd. De blir ikke rørt før de får alt når de blir 18 (eventuelt litt senere hvis vi tenker det er mer forsvarlig ;) ).
Resten forsvinner i det stor sluket..
 
Vi sparer en av 3 i mnd. Når det er krise så blir det brukt. Men navnedag penger, julepenger og bursdags penger blir spart. De får bruke litt bursdags og julepenger innimellom, men må snart tømme lommebøkene da det begynner å bli fullt.
 
Vi sparer barnetrygden på konto i mitt navn. Det er penger hun ikke skal vite om at vi har spart. Dette skal brukes til å bidra til egenkapital til bolig den dagen det er aktuelt. Hvis det blir en baby til, kommer vi til å dele dette på to.

Ellers oppfordrer vi besteforeldre o.l. til å heller gi penger til bursdag/jul enn å kjøpe masse leker hun egentlig ikke trenger. Vi gjør det samme, gir en liten gave og penger i tillegg.

Har en høyrentekonto og en bsu i hennes navn i tillegg.
 
Vi sparer barnetrygden på konto i mitt navn. Det er penger hun ikke skal vite om at vi har spart. Dette skal brukes til å bidra til egenkapital til bolig den dagen det er aktuelt. Hvis det blir en baby til, kommer vi til å dele dette på to.

Ellers oppfordrer vi besteforeldre o.l. til å heller gi penger til bursdag/jul enn å kjøpe masse leker hun egentlig ikke trenger. Vi gjør det samme, gir en liten gave og penger i tillegg.

Har en høyrentekonto og en bsu i hennes navn i tillegg.

Ikke vanlig bsu håper jeg, det er bortkastede fordeler å ha før hun har skattbar inntekt

Når du sparer på så lang sikt, du har ikke vurdert fond da? Høyrente er jo ca ingenting
 
Ikke vanlig bsu håper jeg, det er bortkastede fordeler å ha før hun har skattbar inntekt

Når du sparer på så lang sikt, du har ikke vurdert fond da? Høyrente er jo ca ingenting

Har vurdert fond, men er litt risikoavers ifht hennes penger. Får en del høyere avkastning på bsu, derfor valget. Og fordi besteforeldre ønsket å gi penger til det formålet (i hennes navn).. Sparer ikke alt der, da vi vil hun skal kunne få skattefordel senere også..
 
Har vurdert fond, men er litt risikoavers ifht hennes penger. Får en del høyere avkastning på bsu, derfor valget. Og fordi besteforeldre ønsket å gi penger til det formålet (i hennes navn).. Sparer ikke alt der, da vi vil hun skal kunne få skattefordel senere også..
Det finnes barne-Bsu. Det er rett og slett svært bortkastet med vanlig. Spar heller på en annen konto og overfør til Bsu i porsjoner når hun får inntekt. Det er nærmest uforsvarlig av banken å la dere opprette Bsu til en baby
 
Det finnes barne-Bsu. Det er rett og slett svært bortkastet med vanlig. Spar heller på en annen konto og overfør til Bsu i porsjoner når hun får inntekt. Det er nærmest uforsvarlig av banken å la dere opprette Bsu til en baby

Vi har for barn :happy:
 
Back
Topp