Noen som skriver graviditetsdagbok?

Lamalama

Betatt av forumet
❤️Mailykke 2022❤️
Aprilspirene 2024❤️
Er det noen som skriver "dagbok" igjennom graviditeten? Dere som gjør det, har dere kjøpt en ferdigbok som dere fyller inn i? Begynte å tenke på det i dag at jeg allerede har glemt litt detaljer fra når vi fant ut av graviditeten osv, så har begynt å te ke på at det kunne være fint å skrive ned litt ting fra tiden som gravid og veien dit. Ser at det finnes bøker til det formålet. Er det verdt pengene? Noen å anbefale i så fall? Eller er det like greit å bare skrive ned i en vanlig skrivebok?
Dere som skriver, hva tar dere med? Om dere har skrevet i tidligere svangerskap, hva ser du tilbake på som du er glad du noterte?

Har kjøpt gravidjournalen, men på grunn av frykt for å miste ungen har eg enda ikke begynt å skrive noe, men noterer ting på mobilen. Siden alt har gått fint til uke 15 skal jeg kanskje begynne å skrive :D

Jeg har gravidjournalen fra fuliokus. Ikke alt som er like lett å fylle ut der det er plassert. Men veldig greit å ha noe der du kan fylle ut, siden jeg syntes det er vanskelig å komme på ting selv :love2

Jeg begynte å skrive en graviddagbok under sist svangerskap. Valgte å bruke en digital dagbok Day One heter den (i app store på Mac/iPhone), det er ikke spesifikt for graviditet, men heller en privat digital dagbok hvor man kan legge til bilder osv. Jeg tror jeg betaler noe årlig for den, men tror det finnes en gratisversjon med noen begrensninger. Jeg begynte å bruke den under graviditeten, da skrev jeg sporadisk om alt mulig rart som skjedde i livet, ting jeg tenkte på, bekymringer og gleder, innkjøp og forberedelser. Jeg la også til bilder ofte for å se magen vokse og etter hvert av lillemor når hun ble født. Jeg skrev enda mer etter fødselen, hver dag i hvertfall de første månedene før det ble mer sporadisk. Da skrev jeg om milepæler, ting vi gjorde, hvordan hverdagen var rett og slett og masse bilder. Jeg har hatt den helt siden da, men må innrømme at etter det første året ble det stadig sjeldnere jeg skrev noe, så ble litt oppsummering om hva hun kunne, hva vi gjorde, ting hun sa osv. Jeg har også skrevet iltt om graviditeten nå, men ikke så mye enda, men dette minner meg på at jeg må finne den frem igjen :)

Det er altså som en vanlig dagbok. Jeg skriver jo i hovedsak for meg selv, men samtidig er det ikke utenkelig at jeg vil vise den til barna når de blir større, så jeg skriver ikke om hyrdestund osv. som ville vært for intimt å dele, men jeg har skrevet ganske ærlig om bekymringer, spesielt under graviditet, så mulig den blir litt sensurert frem til de blir voksne. Jeg har gått tilbake og sett og lest fra forrige graviditet denne gangen og skulle ønske jeg skrev mer, man glemmer jo så fort, det hender også at jeg leser om babytiden sist bare for å mimre. Kommer til å bruke den denne gangen også.

Så jeg har ikke brukt eller sett på graviddagbok, men hadde en babydagbok (mitt første år eller noe slik), men synes ikke den var så lett å fylle ut og den er ikke helt utfylt enda.

Jeg hadde Gravidjournalen med første, syntes da at det var ganske kos å fylle ut. Nå føler jeg egentlig at jeg ikke orker, men det hadde sikkert vært gøy å ha én fra hvert svangerskap om noen år.

Jeg åpnet et word-dokument og skrev et brev til "lille" dagen før innsett.
Fortsatte på det utover dagene og ukene i begynnelsen.
Plana var å skrive litt hver uke. Har ikke går helt bra, men overraskende mye som har blitt notert.

Jeg hadde Gravidjournalen med første, syntes da at det var ganske kos å fylle ut. Nå føler jeg egentlig at jeg ikke orker, men det hadde sikkert vært gøy å ha én fra hvert svangerskap om noen år.

Kan si om egen erfaring, veldig kjipt å være den under som ikke har baby bok. Har en eldre søster ser det er laget med masse info. Min var kjøpt men helt tom. Har når jeg ble eldre fylt inn ting selv som jeg fant info om men mye som ikke kan fylles inn nå pga at det er glemt detaljer.

Kan si om egen erfaring, veldig kjipt å være den under som ikke har baby bok. Har en eldre søster ser det er laget med masse info. Min var kjøpt men helt tom. Har når jeg ble eldre fylt inn ting selv som jeg fant info om men mye som ikke kan fylles inn nå pga at det er glemt detaljer.
Litt det jeg tenker på også, at kanskje jeg heller skal prioritere babybok enn graviditetsbok hvis jeg først skal ha én ting. Her er ikke førstes babybok heller fylt ut ordentlig, men kan prøve å sørge for at det i hvert fall blir like bra for nr 2 ;)

Men tenker også samtidig at selv om det er kjipt, er det jo dessverre sånn at livet nok er enda travlere etter nummer to har kommet også. Så tenker at om ikke jeg orker får nesten bare ungen tåle akkurat det. Det finnes viktigere ting :)

Litt det jeg tenker på også, at kanskje jeg heller skal prioritere babybok enn graviditetsbok hvis jeg først skal ha én ting. Her er ikke førstes babybok heller fylt ut ordentlig, men kan prøve å sørge for at det i hvert fall blir like bra for nr 2 ;)

Men tenker også samtidig at selv om det er kjipt, er det jo dessverre sånn at livet nok er enda travlere etter nummer to har kommet også. Så tenker at om ikke jeg orker får nesten bare ungen tåle akkurat det. Det finnes viktigere ting :)

Ser den, men er mye jeg gjerne skulle vist selv, så tenker om jeg får flere barn så vil jeg hvertfall prøve å notere ned milepæler slik at jeg kan fylle inn når det roer seg litt igjen

En veldig god tanke!
Jeg har tre barn på snart 12, 11 og 6 1/2år. Har laget babybok til de alle, er jo bare 11mnder mellom de to første. Så jeg har laget babybok til alle tre, og prøvd å fylle ut like mye i alle tre.
jeg er selv eldst i en søskenflokk på tre, og det er kun min babybok er fyllt ut med annet enn vekt og lengde, og fødselsdato/dåpsdato samt familietre.

Back
Topp