Noen som skal ta NIPT eller Panorama?

FrkPippi

Glad i forumet
Tilgangsansvarlig
VIP
Novemberbarna 19
Jeg er ikke over 38 år, men mannen er 39 år og har trisomi i familien. Dette i tillegg til at vi vil vite at vi har tatt alle forhåndsregler og roet angsten for at noe kan være galt, gjør at vi vurdere dette. Enten å dra til Danmark eller ta blodprøve selv og sende i posten til et laboratorium i Belgia.

Noen her som har erfaringer eller tanker om det samme?

Jeg vil absolutt ikke heve angsten eller behovet for slike tester hos andre her inne altså. Risikoen for feil hos fosteret er i utgangspunktet veldig liten! :) Men så føler vi på mange måter at vi har litt økt risiko uten at vi nødvendigvis får tilbud om dette i norge. Skal høre med legen i morgen, men jeg tviler på det.
 
Får dere ikke tilbud om fostervannsprøve når han har trisomi i familien? Er det nær familie?
 
Får dere ikke tilbud om fostervannsprøve når han har trisomi i familien? Er det nær familie?

Det er tanten hans, vet ikke om det er nært nok? Trodde man måtte ha fått egne barn med trisomi eller søsken/foreldre med det? Kanskje jeg tar feil altså!
 
Nei, det er nok ikke nært nok. Jeg tror også det bare er søsken/foreldre. Men dere får spørre legen. :)
 
Jeg er ikke over 38 år, men mannen er 39 år og har trisomi i familien. Dette i tillegg til at vi vil vite at vi har tatt alle forhåndsregler og roet angsten for at noe kan være galt, gjør at vi vurdere dette. Enten å dra til Danmark eller ta blodprøve selv og sende i posten til et laboratorium i Belgia.

Noen her som har erfaringer eller tanker om det samme?

Jeg vil absolutt ikke heve angsten eller behovet for slike tester hos andre her inne altså. Risikoen for feil hos fosteret er i utgangspunktet veldig liten! :) Men så føler vi på mange måter at vi har litt økt risiko uten at vi nødvendigvis får tilbud om dette i norge. Skal høre med legen i morgen, men jeg tviler på det.
Hvilket lab i Belgia er det dere vurderer å bruke?
 
Skal spørre om det på sykehuset i morgen, blir snart 38.
 
Sniker fra oktober. Jeg har nettopp fått innvilget duotest. Jeg blir 38 ca 2 uker før termin. Var lett å få da. Gynekologen henviste på en fredag og allerede mandag fikk jeg mail om time :) så skal om 2 uker. Helt tåpelig at du ikke får det når du er yngre da. Ville ikke ha mindre lyst på det om jeg var 37 istedenfor 38.
 
Hvilket lab i Belgia er det dere vurderer å bruke?

Forresten, vi fikk svar på Mail hvor vi spurte om pris, og den var latterlig høy i forhold til hva det ville koste å dra til Danmark (hvor man får en mer omfattende test og ultralyd)

Prisen for kun nipt (utenultralyd naturligvis) var nesten 5000,-, da betaler vi heller et par tusenlapper ekstra og flyr ned til Købehavn hvor vi får panorama + ultralyd for 5800. Da må vi jo betale for reise, men det er det verdt fremfor styret med å ta prøven selv og sende, og kun få blodprøvesvar. Tur retur køben på en dag kostet i underkant av 900. Ikke så ille :)

03E10661-5971-44F5-80C5-7C5F5CABEA5A.jpeg
 
Hva er egentlig panorama?
 
Det er veldig likt nipt, men den tester for flere tilstander og kan tas en uke tidligere :)
 
Fikk beskjed hos jordmor i dag at vanligvis så henviser hun men siden jeg allerede blir fulgt opp på sykehuset så var det de som ordnet henvisning/søknad :)
Glemte å spørre om det på sykehuset om mandagen men får prøve å huske det igjen neste gang...
 
Fikk beskjed hos jordmor i dag at vanligvis så henviser hun men siden jeg allerede blir fulgt opp på sykehuset så var det de som ordnet henvisning/søknad :)
Glemte å spørre om det på sykehuset om mandagen men får prøve å huske det igjen neste gang...

Så deilig at du får det her i Norge! Opplyser de også om kjønn, eller er ikke det «lov»? :rolleyes:
 
Så deilig at du får det her i Norge! Opplyser de også om kjønn, eller er ikke det «lov»? :rolleyes:
Det vet jeg ikke, men ut i fra det jeg forsto av linken som ligger i tråden her så får man iallfall vite det om man har genetiske sykdommer som kun treffer et kjønn.
 
Så deilig at du får det her i Norge! Opplyser de også om kjønn, eller er ikke det «lov»? :rolleyes:
Tror ikke egentlig de har lov til å opplyse kjønn før etter uke 12, så fremst det ikke er tilstander som treffer kun det ene kjønnet da. Dette fordi det ikke skal bli selektert pga kjønn.
Dette gjelder jo da for Norge, men slik jeg har skjønt det er det flere som har fått antydning til hvilket kjønn det er på tidlig ultralyd fra uke 11.. Privat da...
 
Det vet jeg ikke, men ut i fra det jeg forsto av linken som ligger i tråden her så får man iallfall vite det om man har genetiske sykdommer som kun treffer et kjønn.

Tror ikke egentlig de har lov til å opplyse kjønn før etter uke 12, så fremst det ikke er tilstander som treffer kun det ene kjønnet da. Dette fordi det ikke skal bli selektert pga kjønn.
Dette gjelder jo da for Norge, men slik jeg har skjønt det er det flere som har fått antydning til hvilket kjønn det er på tidlig ultralyd fra uke 11.. Privat da...


Stemmer det, vi drar til Danmark og da får vi vite, men vi kommer jo ikke til å ta abort pga kjønn :hilarious:
Men mye rart får seg til å gjøre, så er vel en fornuftig regel :)
 
Back
Topp