Noen som skal ta influensavaksinen?

Cammis

Betatt av forumet
De anbefaler jo dette for gravide, er det noen her som skal ta, eller har tatt denne høsten?
Jeg vurderer å bestille meg tid.
 
Ja. For meg er det en selvfølge, når man vet hvor alvorlige konsekvenser det kan få for gravide å få influensa, og man i tillegg vet at gravide har nedsatt immunforsvar og dermed større sjanse enn vanlig for å bli smittet av det.

Jeg har aldri hatt influensa før, og aldri tatt vaksine, men nå når jeg er gravid er det en selvfølge, og litt ubegripelig at noen velger å la være. Det er en meget billig og enkel måte å beskytte barnet sitt på.
 
Jeg har tenkt til å ta den. Tror ikke man kan ta årets før i slutten av denne måneden.

Det står jo at det er størst fare for komplikasjoner ved slutten av svangerskap, og der er jo vi i influensasesongen.
 
Jeg har tenkt til å ta den. Tror ikke man kan ta årets før i slutten av denne måneden.

Det står jo at det er størst fare for komplikasjoner ved slutten av svangerskap, og der er jo vi i influensasesongen.

Vaksinen er laget, og på vei til legekontorene nå. Jeg fikk beskjed av mitt legekontor at de fikk det inn når som helst, så jeg måtte følge med på hjemmesiden deres.
 
Står på pakningsvedlegget at man burde ta kontakt med lege før man tar vaksinen. Noen som har gjort det?
 
Jeg har allerede tatt den, tok den uka etter den kom [emoji14]
Fikk beskjed om at det fine med det er at ikke bare er jeg beskyttet og barnet mens det er i magen, men barnet er også beskyttet når det er født :) Mars er jo på tampen av influensasesongen, men alikevel sjanse for å bli smittet :)
 
Ja. For meg er det en selvfølge, når man vet hvor alvorlige konsekvenser det kan få for gravide å få influensa, og man i tillegg vet at gravide har nedsatt immunforsvar og dermed større sjanse enn vanlig for å bli smittet av det.

Jeg har aldri hatt influensa før, og aldri tatt vaksine, men nå når jeg er gravid er det en selvfølge, og litt ubegripelig at noen velger å la være. Det er en meget billig og enkel måte å beskytte barnet sitt på.
Amen!

Jeg har tatt vaksinen tidligere pga familiemedlem i risikogruppen og har aldri hatt noen problemer med den, tar den selvfølgelig som gravid når det er anbefalt :)
 
Ja, så absolutt. Jeg har allerede dårlig immunforsvar fra før, og da vil jeg ta den for å slippe det ubehaget og stresset en tørn med influensaen skaper.
 
Ja, jeg kommer til å ta vaksinen. Tar den ikke ellers, men vil ikke risikere komplikasjoner som gravid
 
Jeg tok den ikke med de forrige, og hadde egentlig ikke tenkt å ta den nå heller. Men da legen anbefalte det på tirsdag, så tok jeg den med det samme like vel. Jeg er ikke skeptisk til den vanlige influensavaksinen, men svine-vaksinen vil jeg ikke ta.
 
Tok på fredag!
Selv med sprøyteskrekk [emoji85]
 
Ja. For meg er det en selvfølge, når man vet hvor alvorlige konsekvenser det kan få for gravide å få influensa, og man i tillegg vet at gravide har nedsatt immunforsvar og dermed større sjanse enn vanlig for å bli smittet av det.

Jeg har aldri hatt influensa før, og aldri tatt vaksine, men nå når jeg er gravid er det en selvfølge, og litt ubegripelig at noen velger å la være. Det er en meget billig og enkel måte å beskytte barnet sitt på.

Det Neidajoda sa. Jeg kan ikke se noen som helst rasjonell grunn til å unnlate å følge FHIs anbefaling, og kommer derfor selvfølgelig til å ta influensavaksine.
 
Nei. Ser ikke poenget. De vaksinene er som værmeldingen. Noen ganger har de tippet rett. Og andre ganger var de heldig og traff.
 
Jeg har alltid vert den som har tatt vaksiner som er anbefalt osv. Svinevaksinen tok jeg selv men ikke på datter min da jeg jobbet i helsevesenet men va skeptisk til hele vaksinen da "de" viste for lite om bivirkninger derfor fikk ikke min datter denne. Jeg har aldri heller tatt influensavaksinen, har hatt flunsa en gang i livet bare. Jeg skal selvfølgelig ta den i år siden jeg er gravid men det var ei venninne som sa til meg "vet du faktisk hva de sprøyter inni deg?" Å då blei jeg pluttselig litt sånn.... eeeh nei faktisk ikke... jeg skal ta den altså men ble litt sånn.. ja.. hva er det inni denne vaksinen.. mn den er jo andeldes siden den er "gammel", likt som de andre vaksinene babyene tar i begynnelsen. Men den svinevaksinen var jo ny..
 
Jeg har alltid vert den som har tatt vaksiner som er anbefalt osv. Svinevaksinen tok jeg selv men ikke på datter min da jeg jobbet i helsevesenet men va skeptisk til hele vaksinen da "de" viste for lite om bivirkninger derfor fikk ikke min datter denne. Jeg har aldri heller tatt influensavaksinen, har hatt flunsa en gang i livet bare. Jeg skal selvfølgelig ta den i år siden jeg er gravid men det var ei venninne som sa til meg "vet du faktisk hva de sprøyter inni deg?" Å då blei jeg pluttselig litt sånn.... eeeh nei faktisk ikke... jeg skal ta den altså men ble litt sånn.. ja.. hva er det inni denne vaksinen.. mn den er jo andeldes siden den er "gammel", likt som de andre vaksinene babyene tar i begynnelsen. Men den svinevaksinen var jo ny..
Du kan jo sikkert spørre legen hva den inneholder?:)
Og det programmet folkeopplysningen som handla om vaksiner forklarte de ganske enkelt hva den inneholdt ift alle ingrediensene folk anså som farlig. Fikk i deg mye mer av de skadelige stoffer ved vanlig mat faktisk [emoji14]
 
Jeg tok den her om dagen, tenkte det var dumt å ikke ta den når det er så anbefalt som det er! :cat:
 
Jeg har alltid vert den som har tatt vaksiner som er anbefalt osv. Svinevaksinen tok jeg selv men ikke på datter min da jeg jobbet i helsevesenet men va skeptisk til hele vaksinen da "de" viste for lite om bivirkninger derfor fikk ikke min datter denne. Jeg har aldri heller tatt influensavaksinen, har hatt flunsa en gang i livet bare. Jeg skal selvfølgelig ta den i år siden jeg er gravid men det var ei venninne som sa til meg "vet du faktisk hva de sprøyter inni deg?" Å då blei jeg pluttselig litt sånn.... eeeh nei faktisk ikke... jeg skal ta den altså men ble litt sånn.. ja.. hva er det inni denne vaksinen.. mn den er jo andeldes siden den er "gammel", likt som de andre vaksinene babyene tar i begynnelsen. Men den svinevaksinen var jo ny..
Influensavaksinen som gis til gravide inneholder deler av inaktivert/drept* virus, og er ikke tilsatt kvikksølvforbindelser** eller andre konserveringsmidler. Viruset er dyrket på hønseegg. For fullstendig oversikt over årets influensavaksiner og innhold, kan man lese selv her, det er ikke hemmelig:
https://www.legemiddelsok.no/sider/...n;MtI;Vir;ATC;Var;Mar;Mid;Avr;gen;par;&pane=0

*) Gravide skal ikke ha vaksiner med levende, svekket virus.
**) Det er for øvrig ingen forskning som tyder på at tiomersal i vaksiner er farlig. Her er f.eks. WHOs uttalelse om tiomersal: http://www.who.int/vaccine_safety/committee/topics/thiomersal/statement_jul2006/en/
 
Last edited:
Back
Topp