Noen som skal bruke tøybleier?

Snickers

Elsker forumet
Oktobermirakler 2013
Vi går inn for tøybleier denne gangen. Veldig gøy og utrolig mange søte print, men for en jungel å lete seg frem i! Flere som prøver det for første gang?

Nei det blir nok engangs her. Ser meg ikke mål på enda mer klesvask :nailbiting: Men ære være dere som bruker det :gen053

Jeg skulle akkurat til å starte en tøybleietråd og spørre om det samme. Jeg vil veldig gjerne gi det et forsøk og har lest litt om det. Man kan jo til og med få 1000 kr støtte av kommunen. Noen som har erfaring med å få slik støtte?

Blir engangs her, med to gutter som er med far i huset å skrur biler, en i bhg og leker høyt og laft, over og under. Og en som spiller fotball uavhengig av klesplagget og begge gutta elsker å være ute. Blir det nok klesvask, så vi kjører engangs:-) hadde det hvert førstemann ville jeg prøvd tøybleier:-)

Vi tenker å prøve men jeg synes det er litt overwhelming! Hvor begynner man?

Vi skal også bruke tøybleier! Snakk med noen som har brukt det før, og hør hva som er greit å starte med. Så må man bare prøve seg fram etter hvert!

Vi skal også bruke tøybleier, gjorde det med forrigemann også.

Jeg har det meste fra før, kjøpte mye brukt og noe nytt. Det er mange ulike løsninger, alle har sine fordeler og ulemper. Det kan være smart å teste litt forskjellig for å finne ut hva man liker best.

Jeg liker formsydde bleier av bambus og ullbukse som sperrelag best til små babyer under et halvt år. Det puster utrolig bra, og er mykt og godt. Liker små bleier når de er små, så velger heller bleier i strl (small) i starten. Så går vi over til onesize lommebleier med PUL-trekk og bambusinnlegg fra ca et halvt år.

Tøybleiesnakk, Tøybleietorg, infosider på f.eks Lillegullbleier.no er kjekt for info og kjøp.

Vi skal og har kjøpt inn :) www.toybleia.no og andre tilsvarende sider har god informasjon til oppstarten. Man trenger egentlig bare brettebleier, snapper å feste med, brillebukser og sperrelag i starten for nyfødte, men de skiftes hyppigere og trenger mange brettebleier og brillerbukser. Ullbukse som sperrelag er med lanolin og vasker seg selv. Tøybleia kan trygt kjøpes brukt :)

Vi skal og har kjøpt inn :) www.toybleia.no og andre tilsvarende sider har god informasjon til oppstarten. Man trenger egentlig bare brettebleier, snapper å feste med, brillebukser og sperrelag i starten for nyfødte, men de skiftes hyppigere og trenger mange brettebleier og brillerbukser. Ullbukse som sperrelag er med lanolin og vasker seg selv. Tøybleia kan trygt kjøpes brukt :)
Sniker fra oktober. Vi tenker også brettebleier i starten, men med pul sperrelag utenpå. Har noe sperrelag i ull, men de er så svære så ser ikke ut som de får plass i de små klærne. Noen som vet om pul sperrelag er et greit alternativ eller har eg misforstått? Vet ull er mer vanlig og tenker å bruke det vi har i de litt løsere klærene..

Jeg har null erfaring og holder meg til papirbleier denne gangen også.

Men er nysgjerrig. :) Hvis ungen har bæsjet, pakker dere bare bleia sammen og hiver i maskinen? Ser for meg at det blir ofte maskinvask av dette fordi det bør vel ikke ligge så lenge før det begynner å lukte evt. setter skikkelige merker i tøyet? Bruker dere tøybleier til bleieslutt? :) Synes det er mange fine bleiebukser og sånt, så det ser jo koselig og søtt ut da :D

Har forresten erfaring med å farge tøybleier (vi brukte det som gulpekluter på stellebordet)! Brukte tekstilfarge og farget det fra hvitt til grått. Ble veldig bra resultat og alle flekkene forsvant :D

Sniker fra oktober. Vi tenker også brettebleier i starten, men med pul sperrelag utenpå. Har noe sperrelag i ull, men de er så svære så ser ikke ut som de får plass i de små klærne. Noen som vet om pul sperrelag er et greit alternativ eller har eg misforstått? Vet ull er mer vanlig og tenker å bruke det vi har i de litt løsere klærene..

PUL-sperrelag funker supert det også, vi brukte det en del til forrige. Men tøy bygger mer enn papirbleier, enten må man skifte litt oftere eller så må bleia bli litt større pga mer innlegg trengs. Bare en enkelt brettebleie funka veldig kort her, måtte ha noe mer inni - enten en brettebleie til, bretta som et smalt rektangel, eller andre innlegg.

Jeg har null erfaring og holder meg til papirbleier denne gangen også.

Men er nysgjerrig. :) Hvis ungen har bæsjet, pakker dere bare bleia sammen og hiver i maskinen? Ser for meg at det blir ofte maskinvask av dette fordi det bør vel ikke ligge så lenge før det begynner å lukte evt. setter skikkelige merker i tøyet? Bruker dere tøybleier til bleieslutt? :) Synes det er mange fine bleiebukser og sånt, så det ser jo koselig og søtt ut da :D

Har forresten erfaring med å farge tøybleier (vi brukte det som gulpekluter på stellebordet)! Brukte tekstilfarge og farget det fra hvitt til grått. Ble veldig bra resultat og alle flekkene forsvant :D

Hjemme tar jeg av bleia, hvis det er liten baby og morsmelk-bæsj hender det at jeg skylder bleia i kaldt vann, og så legger oppi en stor, åpen bøtte på vaskerommet (står ikke på varmekabler). Med åpen bøtte blir det faktisk lite lukt! Noen bruker store våtposer med glidelås, de lukter ikke når de er lukket, men man kjenner det godt når de åpnes. Når babyen begynner å få fastere bæsj (når de får fast føde) vipper jeg bæsjen over i do. Bruker oftest lommebleier da, og napper ut innleggene og slipper de ned i bøtta, og skyller eventuelt selve bleia (skallet rundt innleggene), men som oftest gadd jeg det ikke.

I starten vaska jeg ganske ofte, kanskje annenhver dag, men sammen med håndklær. Setter på en kald skylling først, så kan jeg f.eks ha annen 60-gradersvask av håndklær sammen med vasken, vanlig program 60 grader med halv mengde flytende Blenda Sensitiv (viktig å bruke lite vaskemiddel!), og gjerne en skylling helt til slutt for å få ut eventuelle såperester. Etterhvert vaska vi ca hver tredje dag. Vaskefrekvens kommer mye an på hvor mange bleier man har og hvilke tørkemuligheter, de kan fint ligge i bøtta en fire dagers tid, men da må man ha en god del bleier og. Vi hadde ikke tørketrommel sist og det gikk helt fint, nå ha vi og kommer nok til å bruke det litt til innleggene, men ikke selve bleiene.

På tur bruker vi små våtposer som bleiene ligger i fram til vi er hjemme.

Ei jeg kjøpte en del tøybleier av brukt har fire aktive barn, hvis man vil og ønsker å prioritere det så går vaskinga helt greit. Det blir en vane. Jeg synes søppelmengden, å bære stinkende søppel ut, å måtte handle bleier på butikken o.l. var mer irriterende. Vi brukte papir på reise, overnattingsbesøk borte og en del om natta.

Vår gutt brukte tøy til han var ca 21 mnd, det funka ikke helt optimalt i bhg så da ble det papir den siste tida. De fleste bruker det helt til bleieslutt.

Gøy med farga tøybleier! En annen ting man kan gjøre for å få vekk flekker er å legge tøyet ut i sola en stund.

De vi har er ganske nette og hjemmestrikket, sikker på at du har nyfødtstørrelse? Nøstebarn selger kun fra str 62 og oppover, så de blir ganske store.
ImageUploadedByBV Forum1470223479.461192.jpg

Kan tøybleier tørketromles?

Nå har jeg kjøpt en startpakke til litt under 1000 kr med frakt og alt, så man får prøvd litt ulike varianter. Blir spennende å se om jeg kommer inn i tøybleieverden. Tenker søke om å få kostnader dekket at Oslo kommune etter fødsel.

Nå har jeg kjøpt en startpakke til litt under 1000 kr med frakt og alt, så man får prøvd litt ulike varianter. Blir spennende å se om jeg kommer inn i tøybleieverden. Tenker søke om å få kostnader dekket at Oslo kommune etter fødsel.

Hvor kjøpte du den?

Back
Topp