Noen som skal bruke/bruker tøybleier?

Mie

Flørter med forumet
Lurer på om det er noen flere her som har tenkt til å bruker tøybleier? Vi gjorde det med lillesøster og har tenkt til å gjøre det denne gangen også. Veldig fornøyd med det!

Blir vel litt begge deler her tenker jeg. Brukte endel tøybleier på storesøster, så har en god del fine lommebleier liggende ;) Har også et tonn brettebleier og innlegg, men tror nok det blir lommebleiene som blir brukt her isåfall. Hva slags bleier bruker dere?

Sent from my iPhone using BV Forum

• Liker
Reactions: Mie
Vi brukte mest lommebleier til kommende storesøster. Kommer til å bruke de fleste av disse denne gangen også. Som nattbleier bruker vi formsydde med ull. Synes det blir veldig klumpete på dagtid, men tenkte å prøve noen formsydde på dagtid i starten denne gangen. Har strikket noen ullbukser som er tynne og så har jeg kjøpt noen nyfødtbleier som er små og nette. Vi får se hvordan det fungerer. Ellers så prøver jeg meg faktisk på å sy noen alt-i-ett og lommebleier nå!

Sikkert mye fint å få tak i nå for tiden vil jeg tro :D Er jo endel år siden det var bleiebarn her i huset sist, så kanskje jeg skal kikke innom noen nettbutikker og se hva som fins nå :) Hvilke er det du handler fra? Vi brukte bleieboden endel forrige gang. Sydde også noen selv husker jeg, var en god del fine mønstre på tøybleieforumet til tett inntil som jeg syntes fungerte bra :) Du må legge ut bilder i hobbytråden når du har laget noen da, så vi får se :D :D

Sikkert mye fint å få tak i nå for tiden vil jeg tro :D Er jo endel år siden det var bleiebarn her i huset sist, så kanskje jeg skal kikke innom noen nettbutikker og se hva som fins nå :) Hvilke er det du handler fra? Vi brukte bleieboden endel forrige gang. Sydde også noen selv husker jeg, var en god del fine mønstre på tøybleieforumet til tett inntil som jeg syntes fungerte bra :) Du må legge ut bilder i hobbytråden når du har laget noen da, så vi får se :D :D

Det har kommet en del nytt i det siste ja. Er en stund siden vi brukte tøybleier sist også, og jeg har brukt litt tid på å oppdatere meg. Bleieboden er dessverre lagt ned, men det har kommet noen nye butikker også.

Her er noen nettbutikker som jeg har brukt:

www.tøybleia.no
www.lillegullbleier.no
www.bereglede.no
www.eddabedda.com
www.hippehippo.no (har opphørssalg nå)

Ellers så er det jo mange supre tips å få på tettinntil tøybleieforumet da!

Skal legge ut bilder av tøybleiene jeg syr. Begynte nå, så er ikke ferdig enda...

Vi har tenkt til tøybleier, men er blitt sterkt anbefalt av ei venninne som også bruker tøybleier til å vente til de første ukene hvertfall er passert. Her er det kjøpt brettiser og pul trekk, i tillegg til at jeg har strikka bleiebukser. Har også forsøkt å sy formsydde, men den jeg har prøvd til nå ble litt miss og i størrelse dukketøy, så det får bli et nytt forsøk på symaskina når vi får tid hjemme.

Vi får også låne en del små bleier av venninna som bruker tøybleier, så vi får se. Nå er det libero str 1 på sykehuset det går i :)

Ikke meningen å kuppe tråden, jeg er bare så nysgjerrig på hvordan dette med tøybleier fungerer? Hva gjør man med de når de er fulle? :p hvordan tømme/vaske de :p?

Brukte bleier puttes rett i en våtpose (i alle fall det vi bruker, men det finnes andre løsninger). En våtpose er en pose av vanntett og pustende materiale med glidelås. Disse finnes i forskjellige størrelser. Vi har en stor stående/hengende ved stelleplassen også har vi noen mindre som vi har med når jeg er ute på tur. Når posen(e) er full(e), eller man har nok til en maskin vrenger man posen med bleiene inn i vaskemaskinen og putter posen inn samtidig. Setter på kald skylling og deretter vanlig vask uten skyllemiddel. Dersom barnet bare får morsmelk kan man putte bleia i maskinen som den er. Når barnet får fast føde må avføringen fjernes før bleia går i våtposen. Det kan fint løses ved å legge inn et rispapir som vippes i do før bleia går i posen. Enkelt og greit!

Vi har tenkt til tøybleier, men er blitt sterkt anbefalt av ei venninne som også bruker tøybleier til å vente til de første ukene hvertfall er passert. Her er det kjøpt brettiser og pul trekk, i tillegg til at jeg har strikka bleiebukser. Har også forsøkt å sy formsydde, men den jeg har prøvd til nå ble litt miss og i størrelse dukketøy, så det får bli et nytt forsøk på symaskina når vi får tid hjemme.

Vi får også låne en del små bleier av venninna som bruker tøybleier, så vi får se. Nå er det libero str 1 på sykehuset det går i :)

Vi kommer heller ikke til å bruke tøybleier på sykehuset, men kommer til å prøve når vi kommer hjem. Flott at du syr også og gøy at du blir inspirert av bloggen min!

Brukte bleier puttes rett i en våtpose (i alle fall det vi bruker, men det finnes andre løsninger). En våtpose er en pose av vanntett og pustende materiale med glidelås. Disse finnes i forskjellige størrelser. Vi har en stor stående/hengende ved stelleplassen også har vi noen mindre som vi har med når jeg er ute på tur. Når posen(e) er full(e), eller man har nok til en maskin vrenger man posen med bleiene inn i vaskemaskinen og putter posen inn samtidig. Setter på kald skylling og deretter vanlig vask uten skyllemiddel. Dersom barnet bare får morsmelk kan man putte bleia i maskinen som den er. Når barnet får fast føde må avføringen fjernes før bleia går i våtposen. Det kan fint løses ved å legge inn et rispapir som vippes i do før bleia går i posen. Enkelt og greit!

Flott forklaring! Tusen takk :)!

Prøvde det på storesøster. Men det var ikke helt for oss.. så tror jeg dropper det dennegangen. Selv om jeg liker konseptet mye bedre enn papir bleier.

Interessant...har ikke tenkt tanken før jeg nylig fikk to stk i ull hvor det stod at de måtte behandles med noe før bruk som bleier...men har nå fått så sykt mange bleier av folk at vi må nok bruke opp disse før vi evt vurderer noe nytt..

Back
Topp