Noen som røyker?

Nei, sluttet med snus en uke før positiv test. Høres kanskje veldig generaliserende ut men jeg mener at det ikke er noe som heter "jeg klarer ikke slutte" snus/røyk er ikke noe kroppen trenger for å overleve og man bærer tross alt frem et liv. Jeg er utdannet barnevernspedagog og har lest og sett mye senskader av nikotinbruk i svangerskapet og får man ikke til å slutte etter å ha litt kunnskap om det så ville jeg heller stilt spørsmål om man er egnet til å bli forelder
Snust i over 10 år og ja det var kjipt og slutte men det handler om å sette barnet i magen først fremfor egne behov

Søstern har snusa gjennom to svangerskap nå og jeg syns det er stygt gjort mot barnet.
Jeg sluttet med snus 11 dager etter positiv rest, snust i 13 år ❤

Sluttet med snus når jeg ble gravid. Gjort begge ganger. Er ikke noe alternativ å snuse når man er gravid. Er drit vanskelig å slutte men man klarer det selvfølgelig. Synes det er egoistisk. Helt enig med det avokado95 skriver.

Slutta med snus da jeg ble gravid. Brukte nikotinfri snus en periode etterpå, men sluttet med den også etter noen uker.
Jeg må også si at jeg at jeg synes det er ordentlig leit og fælt når gravide røyker eller snuser i svangerskapet.... Og jeg kjenner jeg blir litt provosert når begrunnelsen er at de blir så stresset av å slutte at det er verre for babyen enn noen sigaretter.. Tror det er et utsagn mange gjemmer seg bak dessverre. Det er helt sikkert noen det er vanskeligere for enn andre, men synes fortsatt det er ille....

Veninna mi røyket gjennom hele svangerskapet med sin gutt... Han har alvorlig astma nå og var veldig plaget med luftveisinfeksjoner da han var liten...
Sorry meg, men det er ikke noe som heter å ikke klare å slutte. Må du så må du.
Søsteren til min samboer som er fransk røykte og mens hun var gravid , der er det myyyyye mer tillat enn her, folk enser det ikke engang.
Selv syntes jeg det er trist at noen velger å sette seg selv foran babyen sine behov både når det gjelder røyk og alkohol.

Jeg tenker at hvis du synes det er så vanskelig å slutte, mtp hvor opplyst man er om emnet i 2020 så ville jeg tatt meg en prat med legen min om jeg var deg. Evt gå inn i deg selv om finn ut hvorfor du er så avhengig og ikke takler å separere deg med røyken. Selv hadde jeg det litt vanskelig når jeg skulle slutte å snuse, og det var mye verre enn når jeg skulle slutte med førstemann. Men likevel hadde jeg ikke samvittighet til noe annet. Kan være flere grunner til at man ikke klarer å slutte, men man skal da være helt bevisst på at man kan skade barnet sitt for livet, og det er dessverre noe du kommer til å ha på samvittigheten. Så håper du klarer å slutte, da du nok vil føle deg mye bedre med deg selv, samt få en enorm mestringsfølelse:happy:

Sluttet med snus på tre dager etter positiv test. Det er drit vanskelig og en enorm prestasjon å slutte, men så absolutt verdt det. Jeg hadde tanker om at hvis jeg mister barnet pga snus ville jeg aldri tilgitt meg selv. Hvis du sliter snakk med legen, hjelpetelefon for røykeslutt eller tannpleier for å få hjelp ❤️

Enig med alle her. Sluttet også å røyke dagen jeg fikk positiv test og det var aldri noe alternativ noe annet. Tenkte med skrekk og gru på om vi skulle miste lille og jeg hadde fortsatt å røyke, da hadde jeg klandra meg selv da! Nei, hvis man vil ha barn så klarer man å slutte, tenker jeg da.

Jeg sluttet å røyke den dagen jeg trodde jeg var gravid, noe som viste seg å være omtrent halvannen uke før positiv test :) Tenker jo at man gjør alt man kan for å gi baby et best mulig utgangspunkt.

Husker jeg var på et kurs for tilrettelegging av paraidrett hvor det var et par med og dama var gravid. Hun fortalte om alle de barna hun allerede hadde, som ut fra det hun fortalte ikke bare hadde én diagnose for nedsatt funksjonsevne hver, Alle ungene hennes hadde visstnok hele alfabetet av diagnoser. Og jeg tenkte at det lå jo være mye jobb med så mange barn som alle har mange diagnoser og utfordringer. Når kurset så var slutt og vi gikk til bilene våre, stod hun utenfor sin bil og fyrte opp en røyk og jeg tenkte for meg selv at, det Er kanskje ikke så rart at alle ungene dine har diagnoser så lange som en dorull.

Jeg er i grunn ikke for å dømme folk, og har heller ikke for vane å gjøre det, men akkurat i den situasjonen der så følte jeg meg grepet av å være litt mammapoliti :bag:, til tross for at jeg holdt det for meg selv :silent

Back
Topp