Noen som planlegger keisersnitt...?

Nita73

Andre møte med forumet
Er det flere enn meg som går med tanker om planlagt keisersnitt?

nei jeg gjør nok ikke det...for meg er keisersnitt mer skremmende en vanlig fødsel...men det kan være fordi jeg har hatt bære vanlige fødsler da.....jeg er så redd for at det skjer jeg....[:o]at jeg plutselig må ta keisersnitt mener jeg....

Jeg har bestemt meg for planlagt keisersnitt. Hadde et mareritt av en fødsel som endte opp med haste keisersnitt sist. Jeg slipper heldigvis å bekymre meg og gå med angst denne gangen.

Jeg hadde også en skikkelig traumatisk fødsel sist og vil slippe å grue meg til det som skal skje.... Jeg håper ikke jeg møter så mye motstand i systemet når jeg nå ønsker keisersnitt.

Vet du grunnen til at det gikk som det gikk sist gang? Jeg slippper bråket fordi det står i papirene min fra forrgje fødsel at ved neste svangerskap anbefales ikke vaginal fødsel.

Kan man bestemme selv om man vil ta keisersnitt!??!?!?! Jeg er sååååååååååååå redd for fødselen at jeg blir helt gal. Men jormor sier at dette vil jeg bli klar til når tiden er inne (hun mener at alle er som meg). Jaja.
Men nå lurer jo jeg på, har jeg egnetlig valg om fødsel på vanlig måte eller keisersnitt?

Det har vært diskusjoner både frem og tilbake på om du kan velge selv eller ikke. Jeg tror du må ha gode begrunnelser for å få keisersnitt. Snakk med legen for tilslutt er det faktisk han som avgjør. Hva er det du er mest redd for med fødselen?

Hei! Ja, det er nylig bestemt at hvem som helst kan få planlagt keisersnitt, det er ikke lenge siden denne "loven" tredde i kraft, jeg tror ingen jordmødre "anbefaler" det, de mener vel at "gamlemåten" er best. Jeg har vurdert planlagt keisersnitt på grunn av at ryggen min er skjev (skoliose), noe som igjen medfører et skjevt bekken. Tidligere leger har fortalt meg at barnet kan ende opp med å sitte fast ( stange mot bekkenet og ikke komme ned i fødselskanalen). Det skremmer meg veldig, derfor tror jeg at jeg vil be om keisersnitt, men det er jo enda lenge til. Og Hege23, de fleste som ber om planlagt keisersnitt har akkurat den grunnen du nevner, fødselsangst. [;)] Har lest litt om dette, så håper det var til noe hjelp i hvertfall.

Hei igjen! Ja, det er opp til hver enkelt om de ønsker å føde på normal måte eller foreta keisersnitt. Pasientrettighetsloven gir oss rett til å bestemme selv. Man trenger heller ikke så mange gode grunner. Det er en rettighet vi har her i Norge.

Hei Hege.

I utgangspunktet har man rett til å selv bestemme om man ønsker vaginal fødsel eller keisersnitt, men de fleste leger ønsker at kvinner føder vaginalt og dette fordi det kan oppstå større komplikasjoner ved et keisersnitt så du kan nok møte motstand hvis riktig lege dukker opp.
Jeg hadde vaginal fødsel med første mann ( gutt født 99 ) og måtte ta keisersnitt med tvillingene ( født 05 ) hadde ikke valg da tvillingene lå i tverrleie.
Min anbefaling er å føde vaginalt fordi du kommer deg mye fortere, jeg var på bena etter 1 1/2 med første mann ( lå med rier i 14 timer ) men med tvillingene var jeg ikke på bena før etter 24 timer og det var heller ingen behagelig opplevelse pga inngrepet, tenk på at de skjærer gjennom sener og musklatur og du kan ikke løfte særlig mye på 6 uker.
Hadde født vaginalt hvis jeg skulle hatt flere, men det skal jeg ikke, tre er nok.
Ønsker deg lykke til med fødsel uansett hva du måtte velge.

Mvh. Irene

Ett keisersnitt koster staten mye mer enn en vanlig fødsel.... so what!![8D]
Men etter mye spørring og graving blant venner og bekjente, så anbefalte ALLE meg å føde normalt.
Har en sønn på 4 år, som kom "rette" veien. Jeg gikk selv på toalettet etter 2 timer..
Når man tar keisersnitt så må man skjære gjennom 5-6-7-lag med hud og muskler og ikke minst livmoren, noe jeg syns høres helt forferdelig ut!!! Pluss at man må vel ta spinalbedøvelse!! Nei, kvinner er skapt til å føde "rette" veien, noe som er helt normalt for kroppen!![:)]

heisann.jeg har planer om å føde på "vanlig måte".mange tror at det å ta keisersnitt gjør at en slipper "billig" unna.dette er IKKE tilfelle! tar ganske lang tid å komme seg etterpå og det er faktisk et stort inngrep.har sett mange fæle arr etter keisersnitt(selv om det sikkert er mange som har fint lite arr). sånn sett så tror jeg at det er lettere å bli kvitt "arrene" på innsiden.der kan en trenes opp igjen[:)].Alle gruer seg for smerten ved fødsel..også jeg.hadde vurdert å ta keisersnitt før jeg hørte på noen av mine venninner som har gjort det...da tror jeg nok at begge deler ikke er uten ubehag[&:]

Back
Topp