Noen som kan tyde resultat blodprøver?

OneMoreTime24

Flørter med forumet
Hei! :)

Vi har besluttet å søke om IVF (grunnet alder - jeg fyller 39 i år) og venter på time hos fastlegen. Vi har forsøkt i ca 6 mnd på egenhånd. Jeg har vært på Volvat og tatt innvendig UL der alt så veldig bra ut i følge gynekolog. Tok også blodprøver pg har fått svar på disse i dag og i følge legen er de normale. (Har heller ingen pcos eller andre sykdommer som kan gjøre det utfordrende.) Mannen min skal avlevere sædprøve fortløpende (men eggløsning er om noen dager, så vi venter ut ) ;) Lurer på om det er noen her som forstår seg på prøvesvar/evt har hatt lignende som meg? Sitter med så altfor mange tanker rundt denne oppstarts-prosessen her og prøver være forberedt på alt (selv om det er umulig ) Her er resultatet jeg fikk på prøvene tatt på syklusdag 2:

AMF: 35 pmol/L
S-FSH: 7.0 U/L
S-Fritt T4: 11 pmol/L
S-LH: 8.0 U/L
S-Prolaktin: 200 mU/L
S-SHBG: 79 nmol/L
S-TSH: 1.5 mU/L
S-Testosteron: <0.4 nmol/L
S-Østradiol: 0.14 nmol/L

Noen tanker? Setter pris på innspill ❤️

Last edited:
Hei!

Vi har besluttet å søke om IVF og venter på time hos fastlegen. Vi har forsøkt i ca 6 mnd på egenhånd. Jeg har vært på Volvat og tatt innvendig UL der alt så veldig bra ut i følge gynekolog. Tok også blodprøver pg har fått svar på disse i dag og i følge legen er de normale. Mannen min skal avlevere sædprøve fortløpende (men eggløsning er om noen dager, så vi venter ut ) Lurer på om det er noen her som forstår seg på prøvesvar/evt har hatt lignende som meg? Sitter med så altfor mange tanker rundt denne oppstarts-prosessen her og prøver være forberedt på alt (selv om det er umulig ) Her er resultatet jeg fikk:

AMF: 35 pmol/L
S-FSH: 7.0 U/L
S-Fritt T4: 11 pmol/L
S-LH: 8.0 U/L
S-Prolaktin: 200 mU/L
S-SHBG: 79 nmol/L
S-TSH: 1.5 mU/L
S-Testosteron: <0.4 nmol/L
S-Østradiol: 0.14 nmol/L

Noen tanker? Setter pris på innspill ❤️
Når er disse tatt i syklusen din? Det er viktig for å kunne tolke dem riktig.
Og hvor gammel er du?

Hei! Det glemte jeg visst å skrive Er 38, blir 39 nå i år og prøvene er tatt på syklusdag 2.
Ok, bra. Uten at jeg kan stille en diagnose bare basert på blodprøvene dine her, er det faktisk mye her som tyder i retning PCOS.
Har du regelmessig syklus? Vært plaget med mye uønsket hårvekst og mye akne?

Ok, bra. Uten at jeg kan stille en diagnose bare basert på blodprøvene dine her, er det faktisk mye her som tyder i retning PCOS.
Har du regelmessig syklus? Vært plaget med mye uønsket hårvekst og mye akne?
Har regelmessig syklus, ikke plaget med noe av det andre over. Det skal være sjekket så vidt jeg forsto for psos også - uten at de fant noe :) Hva baserer du den tanken på av resultatene?

Har regelmessig syklus, ikke plaget med noe av det andre over. Det skal være sjekket så vidt jeg forsto for psos også - uten at de fant noe :) Hva baserer du den tanken på av resultatene?
1. Du har veldig høy AMH (for alderen din). Det er veldig typisk for PCOS. AMH kan erstatte mange eggposer på UL som et diagnosekriterium.
2. LH er høyere enn FSH. Det ser man vanligvis bare ved eggløsning eller ved PCOS.

1. Du har veldig høy AMH (for alderen din). Det er veldig typisk for PCOS. AMH kan erstatte mange eggposer på UL som et diagnosekriterium.
2. LH er høyere enn FSH. Det ser man vanligvis bare ved eggløsning eller ved PCOS.
Det har jeg hørt også. Er veldig sikker på at undersøkelsen ble gjort grundig - men er veldig rart at gynekologen legger det frem som et normalt resultat dersom tallene viser at det kan være pcos innblandet? (Når hun samtidig har tatt innvendig UL og utelukket blandt annet den biten. Hun nevnte heller ingenting om diferransen mellom LH og FSH….

Jeg burde kanskje få en second opinion før vi setter i gang da…:dummy1:

Det har jeg hørt også. Er veldig sikker på at undersøkelsen ble gjort grundig - men er veldig rart at gynekologen legger det frem som et normalt resultat dersom tallene viser at det kan være pcos innblandet? (Når hun samtidig har tatt innvendig UL og utelukket blandt annet den biten. Hun nevnte heller ingenting om diferransen mellom LH og FSH….

Jeg burde kanskje få en second opinion før vi setter i gang da…:dummy1:
Min erfaring er at ikke alle gynekologer er like flinke med infertilitet og å tolke hormonstatus dersom de ikke jobber med det daglig som på fertilitetsklinikker. Og det med at AMH kan brukes diagnostisk er også nytt så ikke alle som er oppdaterte der.
Hvis fastlegen din henviser dere videre for IVF-behandling, vil dere jo uansett få en second opinion der.

Min erfaring er at ikke alle gynekologer er like flinke med infertilitet og å tolke hormonstatus dersom de ikke jobber med det daglig som på fertilitetsklinikker. Og det med at AMH kan brukes diagnostisk er også nytt så ikke alle som er oppdaterte der.
Hvis fastlegen din henviser dere videre for IVF-behandling, vil dere jo uansett få en second opinion der.
Nei, kan nok si meg enig der. Iallfall tenke meg til at det høres logisk ut. Har meget god erfaring med gynekologen jeg bruker - og Volvat er jo selv i gamet med assistert befruktning. Hadde belaget oss på å få flere uttalelser på veien, var bare spennende å føle at man var i gang med noe - fint med inputs man kan jobbe videre med osv :) Får de hva som kommer frem senere! Tusen takk for innspill og svar, setter pris på det!:Heartred

Nei, kan nok si meg enig der. Iallfall tenke meg til at det høres logisk ut. Har meget god erfaring med gynekologen jeg bruker - og Volvat er jo selv i gamet med assistert befruktning. Hadde belaget oss på å få flere uttalelser på veien, var bare spennende å føle at man var i gang med noe - fint med inputs man kan jobbe videre med osv :) Får de hva som kommer frem senere! Tusen takk for innspill og svar, setter pris på det!:Heartred
Gynekologen din kan nok være kjempeflink forde. Alle har forskjellige områder de er bedre og mindre god på. Og jeg sier jo heller ikke at hen tar feil. En del ser likevel bare på om verdiene er innenfor referanseområdene og tenker at da er de fine uten å helt forstå hva de betyr.

Gynekologen din kan nok være kjempeflink forde. Alle har forskjellige områder de er bedre og mindre god på. Og jeg sier jo heller ikke at hen tar feil. En del ser likevel bare på om verdiene er innenfor referanseområdene og tenker at da er de fine uten å helt forstå hva de betyr.
Ja, jeg skjønner det. Har hørt om dette med «høy» amh selv. Men hadde ærlig talt ikke tenkte noe videre på det da jeg har blitt undersøkt/ikke hatt noen symptomer på det. Det er uansett fint å få andres erfaringer og meninger, for da kan jeg jo dobbeltsjekke sånt! Jeg er jo tilgode en second opinion fra en annen lege og det kommer jeg til å få videre i prosessen uansett :)

Back
Topp