Noen som kan tyde blodprøver?

*Maya*

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Himmelbarn
Novemberfnuggene 2023
Har vært i kontakt med fastlegen etter at jeg periodevis føler meg skjelven og rar i kroppen. Tok først noen blodprøver for å sjekke blodsukker for det føles som anfall at altfor lavt blodsukker. Men blodsukkeret var fint både i blodprøver og urin. Legen ville ta flere prøver og nå kom svaret på dem.
Noen som har erfaring med dette? Legger ved 2 bilder som viser svar fra legen og svar på blodprøvene. Blir helt stressa kjenner jeg.20230507_222922.jpg20230507_222902.jpg

Høy stoffskifte kan gi symptomer til deg men skal ikke være veldig farlig til foster. Det er lav stoffskifte som kan være farlig til foster sin utvikling. Men dårlig regulert stoffskifte øker risiko til komplikasjoner begge veier. Men siden du har subklinisk diagnose er det ikke full utviklet sykdom og alt blir bra.

Og “subklinisk” trenger ofte ikke behandling med mindre du har symptomer, som du har.

Får sikkert noen tabletter og alt blir bra. :)

Blodprøve er allerede tolket av lege, som mistenker Graves; en autoimmun sykdom som er en av de vanligste årsakene til høyt stoffskifte. Jeg kan ikke så mye mer enn det teoretiske og at det heldigvis er medikamentell behandling som legen din sikkert vil veilede deg om så snart diagnosen er satt.
Så fint at du tok det alvorlig og gikk til legen. Håper du får mer svar hos legen så snart som mulig:)

Tusen takk dere :Heartred Blir litt redd for at det skal være farlig for den lille.

Hvis du har graves vil du bli fulgt opp ekstra på sykehus og også ekstrakontroller på svangerskapspoliklinikken.

Hvis du har graves vil du bli fulgt opp ekstra på sykehus og også ekstrakontroller på svangerskapspoliklinikken.
Takk for svar :Heartred Er spent på hva legen sier når han ringer i ettermiddag. Men bra at det vil bli fulgt opp godt i forhold til svangerskapet da hvis situasjonen viser seg å bli sånn.

Har snakket med legen nå. Han forklarte litt rundt blodprøvene og Graves sykdom og sa at jeg mest sannsynlig har det. Han skulle henvise meg til spesialist på sykehuset for siden jeg er gravid så er dette "spesialistmat" sa han. Så fikk beskjed om at enten får jeg time på sykehuset ellers får fastlegen beskjed av spesialisten hvilket behandlingsløp vi skal sette igang, men det bestemmer spesialisten utifra vurdering av prøvesvara og situasjonen. Så da får jeg se hva som skjer. Men legen var ganske sikker på at de symptomene jeg har kommer pga Graves utifta kombinasjonen av hva som hadde gitt utslag på prøvene.

Men høyt stoffskifte? Du har jo ikke høyt stoffskifte; heller for lavt ut fra prøvene her?

TSH tyder på at du er noe overmedisinert (om du hadde gått på medisiner), men t4 er jo i nedre sikte. Jeg kan fint klare meg med 0,08 i TSH, men blir fort dårlig om t4 er i nedre sikte :/

Hilsen hun med stoffskifteproblematikk i 15 år :nailbiting:

Hei! Her er det tydelig høyt stoffskifte (TSH 0,08). Det høres ut som legen din har god kontroll og veldig bra han sender deg til spesialist. Typisk kan stoffskifteproblemer komme med et svangerskap. Problemer med stoffskifte påvirker deg både fysisk og psykisk. Så derfor vil det være viktig å få stabilisert dette. Du vil nok uansett oppleve noen svingninger. Så hvis du feks får perioder med angst så er det som regel stoffskifte. Det finnes mye informasjon og erfaringer om dette. Svært mange som sliter med stoffskifte. Masse lykke til:thumright Hilsen kommende oktobermamma

Har vært i kontakt med fastlegen etter at jeg periodevis føler meg skjelven og rar i kroppen. Tok først noen blodprøver for å sjekke blodsukker for det føles som anfall at altfor lavt blodsukker. Men blodsukkeret var fint både i blodprøver og urin. Legen ville ta flere prøver og nå kom svaret på dem.
Noen som har erfaring med dette? Legger ved 2 bilder som viser svar fra legen og svar på blodprøvene. Blir helt stressa kjenner jeg.Vis vedlegget 404941Vis vedlegget 404942
Noe lavt på P-TSH som kan tyde på høyr stoffskifte. Ellers er alle andre verdier bra.
Det er lavt stoffskifte som kan påvirke barnets utvikling.

Hei! Du har kanskje fått endel svar nå, men jeg har Graves og gikk gravid i 2021/2022 der stoffskiftet aldri ble stabilt .Men alt gikk fint og har en frisk og fin 1åring nå :) Bare å sende pm om du lurer på noe, ellers får du nok tett oppfølging med blodprøver + evt medisiner om det ikke stabiliserer seg i svangerskapet ( som det som oftest gjør). Jeg er det eneste tilfellet i endokrinologen sin lange karriere som ikke har fått stabilt stoffskifte under svangerskapet :hilarious:

Back
Topp