Jeg vet dette er et teit spørsmål, og håper ingen blir fornærmet, det er ikke ment slik.
Av diverse grunner har jeg lest litt om Tourettes syndrom den siste tiden.
Etter hva jeg har forstått gir Tourettes syndrom tics, og ikke noe annet, men det er en det følge problemer man kan få.
Fant blant annet denne siden fra Norsk Helseinformatikk (NHI) som omhandler Tourettes syndrom og tics.
De definerer dem som følgende:
- Enkle motoriske tics
- Enkle vokale tics
- Komplekse motoriske tics
- Komplekse vokale tics
Under enkle motoriske tics står følgende:
Enkle motoriske tics er plutselige, gjentatte, hurtige, formålsløse og ufrivillige bevegelser som kan likne normal atferd. De er vanligvis av kort varighet (ett sekund). Vanlige motoriske tics er blunking, kast med hodet, skuldertrekning og ansiktsgrimasering. Slike tics lar seg lett kamuflere som viljestyrte bevegelser og legges ofte ikke merke til.
La oss si det er en voksen som tidvis får ufrivillige ristninger på hodet som varer rundt et sekund.
Det kan komme 2-3 ganger om dagen så kan det brått ta 2-3 uker til neste gang.
Ellers ikke andre problemer.
Kan det være Tourettes syndrom?
Dersom det kan være det, er det noe man bør få undersøkt så lenge det ikke gir problemer i hverdagen, er det noe man trenger å gjøre noe med?
Av diverse grunner har jeg lest litt om Tourettes syndrom den siste tiden.
Etter hva jeg har forstått gir Tourettes syndrom tics, og ikke noe annet, men det er en det følge problemer man kan få.
Fant blant annet denne siden fra Norsk Helseinformatikk (NHI) som omhandler Tourettes syndrom og tics.
De definerer dem som følgende:
- Enkle motoriske tics
- Enkle vokale tics
- Komplekse motoriske tics
- Komplekse vokale tics
Under enkle motoriske tics står følgende:
Enkle motoriske tics er plutselige, gjentatte, hurtige, formålsløse og ufrivillige bevegelser som kan likne normal atferd. De er vanligvis av kort varighet (ett sekund). Vanlige motoriske tics er blunking, kast med hodet, skuldertrekning og ansiktsgrimasering. Slike tics lar seg lett kamuflere som viljestyrte bevegelser og legges ofte ikke merke til.
La oss si det er en voksen som tidvis får ufrivillige ristninger på hodet som varer rundt et sekund.
Det kan komme 2-3 ganger om dagen så kan det brått ta 2-3 uker til neste gang.
Ellers ikke andre problemer.
Kan det være Tourettes syndrom?
Dersom det kan være det, er det noe man bør få undersøkt så lenge det ikke gir problemer i hverdagen, er det noe man trenger å gjøre noe med?