Noen som kan noe om Tourettes syndrom og tics?

Musemor med tre søte små

Ko-ko sa gjøken
VIP
Marsmellows-15
Aprilbarna`15
Jeg vet dette er et teit spørsmål, og håper ingen blir fornærmet, det er ikke ment slik.

Av diverse grunner har jeg lest litt om Tourettes syndrom den siste tiden.
Etter hva jeg har forstått gir Tourettes syndrom tics, og ikke noe annet, men det er en det følge problemer man kan få.

Fant blant annet denne siden fra Norsk Helseinformatikk (NHI) som omhandler Tourettes syndrom og tics.
De definerer dem som følgende:
- Enkle motoriske tics
- Enkle vokale tics
- Komplekse motoriske tics
- Komplekse vokale tics

Under enkle motoriske tics står følgende:
Enkle motoriske tics er plutselige, gjentatte, hurtige, formålsløse og ufrivillige bevegelser som kan likne normal atferd. De er vanligvis av kort varighet (ett sekund). Vanlige motoriske tics er blunking, kast med hodet, skuldertrekning og ansiktsgrimasering. Slike tics lar seg lett kamuflere som viljestyrte bevegelser og legges ofte ikke merke til.

La oss si det er en voksen som tidvis får ufrivillige ristninger på hodet som varer rundt et sekund.
Det kan komme 2-3 ganger om dagen så kan det brått ta 2-3 uker til neste gang.
Ellers ikke andre problemer.
Kan det være Tourettes syndrom?

Dersom det kan være det, er det noe man bør få undersøkt så lenge det ikke gir problemer i hverdagen, er det noe man trenger å gjøre noe med?

Av det jeg kjenner til om Tourettes og tics kommer det mye oftere, gjerne flere ganger om dagen hele tiden.
Ufrivillig slenging med hodet f.eks, slik som du beskriver i mengde, ville jeg heller tenkt at var en nerve som blir overstimulert av og til eller noe sånt...

Så lenge det ikke er et problem i hverdagen eller tar seg opp i hyppighet ville jeg nok ikke gjort noe med det

Min mann har en del tics, han kan kontrollere de ganske bra nå, var mye værre da han var yngre.

Så lenge man ikke er plaget av det, og det ikke går utover hverdagen, så vet jeg ikke om jeg ville gjort noe med det.

Min mann har aldri fått noe behandling for det, han kunne nok fått en lettere barndom dersom det ble tatt tak i da, men han har selv lært seg å kontrollere det i voksen alder.

Han sier at det er som om det bygger seg opp en energi som gjør at han føler at han må utføre ticsene, men er han på jobb eller andre steder med andre mennesker, så kontrollerer han det.
Hjemme slapper han av, og da lar han gjerne ticsene komme.

Har et familiemedlem med tics. Høres helt ut som din beskrivelse. Kommer gjerne oftere i perioder som stress. Så lenge det ikke plager personen er det ingen grunn til å gjøre noe videre med det. Hvis tics kommer i perioder med mye stress så kan avslapningsøvelser hjelpe vel så bra som medisiner.

Har et familiemedlem med tics. Høres helt ut som din beskrivelse. Kommer gjerne oftere i perioder som stress. Så lenge det ikke plager personen er det ingen grunn til å gjøre noe videre med det. Hvis tics kommer i perioder med mye stress så kan avslapningsøvelser hjelpe vel så bra som medisiner.
Med andre ord, dersom man ikke har noe problemer å leve med det, hvorfor bruke mye energi og tid på å utrede deg..

Vet du om det er arvelig?

Med andre ord, dersom man ikke har noe problemer å leve med det, hvorfor bruke mye energi og tid på å utrede deg..

Slik jeg har forstått det så er det arvelig belastet (riktig ord?), at barnet har en litt større sjanse for å få det enn hvis det ikke var i familien. Men det vil ikke si at barnet får det :) visstnok spesielt rettet mot gutter mer enn jenter:)
Sender pm.

Det er en arvelig del, men det er ikke slik at du er garantert at barna arver det. Om ticsene ikke er til sjenanse for personen som har det så hadde jeg ikke gjort noe med det. Står verken til hinder for høyere utdanning eller jobb senere i livet :)

Slik jeg har forstått det så er det arvelig belastet (riktig ord?), at barnet har en litt større sjanse for å få det enn hvis det ikke var i familien. Men det vil ikke si at barnet får det :) visstnok spesielt rettet mot gutter mer enn jenter:)
Sender pm.
Tusen takk, har svart

Min erfaring med Tourettes og tics er at disse kommer hver dag, flere ganger:) vet man kan klare å kontrollere disse når man blir eldre og lærer seg det.
Ville ikke brydd meg om tics om de ikke er plagsomme i hverdagen:)
Her har vi mye motoriske tics samt vokale som stadig blir verre:)

Back
Topp