Noen som kan noe om orkideer?

2 små og en huleboer

Forumet er livet
Altså, kommer alle orkideer igjen med blomster?

Jeg kjøpte 3 miniorkideer for 1,5-2 år siden.
De står alle ved siden av hverandre i kjøkkenvinduet.
2 av dem får nye blader på toppen, og mister de nederste hele tiden.
Den siste får blomster. Er i gang med 3. omgang nå.

Nei absolutt alle kommer ikke igjen men de fleste. Hvis stilken er grønn er det bare og ha god tålmodighet og vente, er den brun/vissen klipper du den ned til det tredje nederste leddet.

jeg kan ikke så mye om de... men har hørt at så lenge den ser frisk ut, røttene er fine og bladene, så er det bare å ha tolmodighet!
Sitter å glaner på en som har kommet med knupper de siste dagene, spent på hvilken farge det var på blomstene på denne [:D]

ORIGINAL: MiniMoi

Nei absolutt alle kommer ikke igjen men de fleste. Hvis stilken er grønn er det bare og ha god tålmodighet og vente, er den brun/vissen klipper du den ned til det tredje nederste leddet.

Alle mister stilkene. Også den som kommer igjen. Den kommer med ny stilk

Fikk helt sjokk når min sarva, skramlete gamle orkide plutselig satte i å blomstre igjen!
I en helt annen farge enn første gang[:D] Blomstene lignet ikke heller!

Den blomstrer nå, snart 2,5 år siden sist!

Litt off topic, men hvordan i huleste holder man egentlig de der i live..? På mystisk vis har alle orkidéer jeg har hatt dødd etter at blomstene faller av første gangen..[:-]
De to siste fikk til og med orkidénæring, og fikk stå i flere måneder før de ble kasta.

Vet du hva slags orchidee det er?

Veldig ofte så mister de blomstene på høsten, akkurat som bladene på trærne.

Men anbefaler at de står lyst, dynk de i vann og la de renne skikkelig godt av seg før du setter dem tilbake til potten hvis du har de i det da.
Hvis stilkene er brune, så ta de vekk, og er heller ikke farlig om du klipper vekk hele stilken. Men det kommer jo an på hva type orchidee det er da.

Et annet tips er å ha de i glasspotter, orkideèr liker lys på røttene sine [:)]

Her står de i gjennomsiktige Potter og med litt vann nederst hele tiden. Har 6 stk og de blomstrer 3-4 ganger i året hver. Det kommer både nye stiker samt vokser ut nye på de gamle.

Folk blir imponert over de. Er flotte. Mannen som har lært meg det faktisk.

ORIGINAL: Kineblomst

Men anbefaler at de står lyst, dynk de i vann og la de renne skikkelig godt av seg før du setter dem tilbake til potten hvis du har de i det da.
Hvis stilkene er brune, så ta de vekk, og er heller ikke farlig om du klipper vekk hele stilken. Men det kommer jo an på hva type orchidee det er da.

De står lyst, og jeg dynker dem i vann og lar det renne av før jeg setter dem i potten igjen. Stilkene blir brune, og jeg klipper dem av.

Det er slik, den lilla kommer igjen i en mørkere farge

ORIGINAL: Eier av en gutt

ORIGINAL: Kineblomst

De står lyst, og jeg dynker dem i vann og lar det renne av før jeg setter dem i potten igjen. Stilkene blir brune, og jeg klipper dem av.

Det er slik, den lilla kommer igjen i en mørkere farge

Ta de ut av pottene sine og la de stå kun i de gjennomsiktige plstpottene. Da får de mer lys!!
mine liker i tillegg mishandling: Ingen menneskelig omsorg og 3-5uker uten vann [8D] hehe

det er en phalaenopsis ja :) de er de mest hardføre. Men de skal ikke ha trekk og under 12 grader, så kan faktisk være at det er for kaldt for de når det nærmer seg vinter. Men det ser du på bladene, da blir de slappe og vasne.
Men når de er avblomstret så klipp ned stilken, sett de litt kjølig og "glem" de... vann de hver 3 uke..

Jeg vanner mine megasjeldent.. :) hehe

Takk, da skal jeg "sulte" de 2 som ikke gir blomster. Den med ny blomster stilk skal få 

Lykke til :)

Jobbet en del år i orchidee gartneri med masse forskjellige typer...
Så hver gang de var avblomstret, så slang vi de bare i et hjørnet, og de kom jo superfort opp igjen.
Men det kan ta år før de kommer opp igjen og :) så ha tolmodighet ;)

Back
Topp