noen som kan hjelpe??

2008/2013/2014

Glad i forumet
Håper på å komme inn på juli forumet, men lite aktivitet der så prøver meg her.

Jeg har hatt ett par sa uke 6. (pluss ett par ca uke 4 som strengt tatt ikke blir regnet som graviditet siden det var så tidlig.). Jeg har nå nylig vært laseroperert for celleforandringer.
Men nå håper jeg på at jeg er gravid. Men har ikke testet for el så er ikke sikker på sånn helt nøyaktig når jeg hadde el. Har egentlig bare tatt utgangspunkt i sist mens.

Men dersom det viser seg at jeg er gravid, når bør jeg ta kontakt med legen??
Tenker da spes på siden jeg har hatt ett par sa og har fjernet litt av livmorhalsen.

Noen med erfaring som vil fortelle sin historie?? Eller har litt peiling på dette.

Takker :)

Lei for å høre alt du har opplevd.

Jeg har ikke opplevd d du har, men ut fra d du har skrevet ville jeg tatt kontakt med lege med en gang testen var positiv så du kan bli fulgt tett opp med bl.pr. osv.
Lykke til, sender over masse babystøv.

Jeg har selv vært gjennom en konisering. Dem anbefalte at man ventet 6 måneders tid før en eventuell graviditet, men dem sa også at det var ikke verdens undergang om jeg ble gravid før de 6 månedene var gått(men dem fjernet veldig lite hos meg da). Dette var i 2010, og før abortene våre. Vi fikk 4 ukers forbud mot samleie, så regner med du fikk samme anbefaling? Og antagelig allerede har fullført noe av tilhelingstiden?:)

Kan ikke tro at fjerning av livmorhalsen har noe med aborter å gjøre, det er mest relatert til å føde for tidlig(dersom dem fjerner mye). Men ta en prat med legen din:) Alltid godt med fagfolks mening:)

Lightning85 skrev:
Jeg har selv vært gjennom en konisering. Dem anbefalte at man ventet 6 måneders tid før en eventuell graviditet, men dem sa også at det var ikke verdens undergang om jeg ble gravid før de 6 månedene var gått(men dem fjernet veldig lite hos meg da). Dette var i 2010, og før abortene våre. Vi fikk 4 ukers forbud mot samleie, så regner med du fikk samme anbefaling? Og antagelig allerede har fullført noe av tilhelingstiden?:)

Kan ikke tro at fjerning av livmorhalsen har noe med aborter å gjøre, det er mest relatert til å føde for tidlig(dersom dem fjerner mye). Men ta en prat med legen din:) Alltid godt med fagfolks mening:)

Nei fikk ingen info om å ikke ha sex.
En venninne var hos samme lege og gjorde det samme som meg, hun fikk heller ikke noe info om å ikke ha sex, hun ble forresten gravid 1 uke etterpå.
Jeg snakket forresten med legevakten, de sa jeg burde vente 1 uke. Begrunnelse: kunne gjøre vondt, og kunne beg å blø.
Så virket jo ikke som det var noe alvorlig som kunne skje.

Rart jeg ikke fikk noe info dersom det er frarådet å ha sex da...

Her i gården fikk jeg ikke engang lov å bade:/ Verken bade, sex eller tampong faktisk. Pga faren for infeksjon. Jeg fjernet som sagt lite, så mulig dette var strengt. Mener på jeg hadde utflod i etpar uker etterpå, så fristet uansett ikke med aktivitet:P

Jeg synes også det var merkelig du ikke fikk noen råd på veien.. Det er tross alt et inngrep på kroppen, og risikoen for infeksjon er der. Jeg fikk også beskjed om at det kunne være en arterie der dem måtte fjerne celler, og om dem skar over en slik en kunne jeg ha blødd masse! Og da skulle jeg komme inn på sykehuset. Fikk også sykemelding i noen dager slik at jeg kunne holde meg i ro litt. Men jeg har en aktiv jobb, så er ikke sikkert det alltid er behov med sykemelding.

Høres ut som det er ganske ulik praksis fra sykehus til sykehus.

Jeg gjorde dette i januar og fikk forbud mot graviditet før første celleprøve etter koniseringen. De fjernet veldig lite hos meg også og jeg har mye komplikasjoner i dette svangerskapet. Har blødninger og veldig kort livmorhals. Får ikke trene, ha sex , jobbe eller noe som helst. Legene syntes faktisk det var litt kjapt å bli gravid etter 10!! Mnd fordi tilhelingafasen på livmorhalsen visstnok tar lang tid! Jeg har et psykisk tøft svangerskap og anbefaler deg og ta kontakt med legen som koniserte deg for råd! Man har en 4-5 ganger så stor risiko for senabort og 30% sannsynlighet for prematur fødsel! Syntes hele situasjonen er kjempe skremmende og livredd for å miste barnet mitt!!

Lightning85 skrev:
Her i gården fikk jeg ikke engang lov å bade:/ Verken bade, sex eller tampong faktisk. Pga faren for infeksjon. Jeg fjernet som sagt lite, så mulig dette var strengt. Mener på jeg hadde utflod i etpar uker etterpå, så fristet uansett ikke med aktivitet:P

Jeg synes også det var merkelig du ikke fikk noen råd på veien.. Det er tross alt et inngrep på kroppen, og risikoen for infeksjon er der. Jeg fikk også beskjed om at det kunne være en arterie der dem måtte fjerne celler, og om dem skar over en slik en kunne jeg ha blødd masse! Og da skulle jeg komme inn på sykehuset. Fikk også sykemelding i noen dager slik at jeg kunne holde meg i ro litt. Men jeg har en aktiv jobb, så er ikke sikkert det alltid er behov med sykemelding.

Høres ut som det er ganske ulik praksis fra sykehus til sykehus.

Jeg var ikke på sykehuset. Var hos gynekologen min jeg. Fikk ingen beskjed om å holde meg i ro.
Fikk bare lokalbedøvelse, han "sveiset" litt, så reiste jeg igjen. Fort gjort.

Tok konisering i mai, og skulle og vent med sex en ukes tid pga infeksjoner, og vente ca 4uker med bading og tampong.
Var hos gyn for ca 2 uker siden, og han sa at pga koniseringen skal jeg på ekstra ul i uke 22, 26, 30 og 34 tror jeg det var. dette pga far for tidlig fødsel.
Så ingen annen oppfølging av lege pga det.

Back
Topp