Noen som kan hjelpe? Navn!

FrkLykkelig

Spire i magen <3
Oktobermirakler 2013
Jeg har et veldig pent familie navn som jeg har lyst til å bruke om jeg får jenter (mannen min er ikke helt med enda men på gli ;) ), når jeg søker på dette navnet på ssb får jeg bare beskjed om at det er 4 eller mindre som heter dette i Norge. Navnet er svensk så når jeg søker på den svenske ssb får jeg beskjed om at det 3 stk som heter dette i Sverige.
Vil gjerne kalle opp etter søsteren til mormor, og ta med de svenske genene mine videre :)

Men er det sånn at jeg må søke om å bruke navnet siden det er så sjeldent? Og hvordan gjør jeg dette? :)

Vet ikke om du må søke. det får du isåfall beskjed om når du har levert inn papirene for å registrere navet på barnet.. (tror jeg) :)

Jeg tror ikke du må søke om å få det godkjent hvis det er litt vanligere i Sverige. Tror det er mer søking når det gjelder etternavn! :)

Men jeg følger med på tråden, for mitt neste navn (hvis jeg får jente) er det ingen i Norge som heter, så jeg vil gjerne høre om noen har ekspert-peiling!

-- tasting fra mobil --

Vet ikke om du må søke. det får du isåfall beskjed om når du har levert inn papirene for å registrere navet på barnet.. (tror jeg) :)
Litt dumt hvis vi får avslag på navnet når vi allerede har bestemt oss og alle vet hva hun skal hete :p hehe

Jeg tror de godtar de fleste navn nå også "nye"/mer ukjente, men om du vil være 100% sikker går det vel an å undersøke noe sted... folkeregisteret kanskje...

Litt dumt hvis vi får avslag på navnet når vi allerede har bestemt oss og alle vet hva hun skal hete :p hehe

Idag så blir de fleste navn godtatt..så det går nok bra :)

Er kun etternavn du må søke om :) Tror hvis det var 200 eller færre som hadde det. Fornavn kan du så og si bare velge og vrake i. Det finnes navn som er ulovelig, men det er få.

Er kun etternavn du må søke om :) Tror hvis det var 200 eller færre som hadde det. Fornavn kan du så og si bare velge og vrake i. Det finnes navn som er ulovelig, men det er få.
Takk for svar :) Da satser jeg på at det går bra :)

Det finnes vernet fornavn også. Men aner ikke reglene.

Jeg har skjønt det som at de var strengere på valg av navn før, nå er det mer liberale. Tror det var mest snakk om navn som kunne være til ulempe for barnet, altså navn man lett kan bli mobbet for. Har aldri hørt at man ikke kan velge et navn bare fordi det ikke er mange andre som har det?

Var en del eldre mennesker som ringte til folkeregisteret for å spørre om de kunne skifte navn til "Tutta" eller "Tulla" ol. fordi det var det navnet som alle brukte på dem - men fikk som svar at "Nei, det vil være til ulempe for Dem". Glad det er mer liberalt nå!

Lykke til med navnevalget! (må si jeg ble fryktelig nysgjerrig på hvilket navn du har tenkt deg!)

Back
Topp