Noen som kan hjelpe meg???

Eli81

Glad i forumet
Kom på jobb i dag, og her hadde de malt den ene av tre stuer. Planen er at de også skal male den andre i morgen, pluss hele gangen her. ( jeg jobber på et sykehjem ) Dette har de gjort, til tross for at jeg har bedt om at de skal vente til jeg går ut i permisjon. Jeg føler meg ikke særlig høy i hatten når jeg må gå her i malingslukt, og vite at dette ikke er bra for ungen.
Er det jeg som overreagerer? Eller er det faktisk slik at det er skadelig? Alle jeg snakker med sier forskjellig, så jeg vet snart ikke hva jeg skal tro.
Mest lyst til å hyle og skrike, for jeg føler at arb.plassen ikke tar noe hensyn!
Er det noen av dere som kan gi meg noen synspunkter / råd? Har noen av dere snakket med noen i en malerbutikk, og hørt hva som er skadelig og ikke?

Har fått vite at det ofte er de som lukter minst som kanskje er de farligste, oljemaling er sikrest, selv om den tørker saktere slutter den å slippe ut giftige gasser når det er tørt. Derimot er det værre med vannbasert maling for selv om den tørker kjappere herder den saktere og slipper ut gasser lengre....

Du skal ikke oppholde deg over tid i rom som er nymalt. Det verste er
å sove der.. Skal ikke male soverom og sove der før en par dager etterpå
heter det seg.
Oljemaling er det verste, for det sitter i så lenge, og det skal du helst
holde deg unna. Er det vannbasert maling så er det ikke farlig, så lenge
du ikke kjenner at du får hodepine. Eller at det er et rom du må oppholde
deg i, over tid.

Uansett skal du kjenne på hvordan DU reagerer på det. Og ettersom du til
og med har advart dem om det, så kan du bare sykmelde deg til det er over
eller ringe å ta egenmelding...

Håper det ordner seg..

[:)]

Jeg hadde nok reagert akkurat som deg!
Er veldig sensitiv på malingslukter for tiden.. har faktisk akkurat avtalt med broder'n om han vil male kontoret for meg da jeg har lest så mange artikler om forhåndsregler. Blir jo sprø av mindre!! Så jeg gjør det beste ut av det og får andre til å male og skal prøve å holde meg lengst mulig unna rommet ei stund i ettertid. [8|]

ORIGINAL: katrine35+

Har fått vite at det ofte er de som lukter minst som kanskje er de farligste, oljemaling er sikrest, selv om den tørker saktere slutter den å slippe ut giftige gasser når det er tørt. Derimot er det værre med vannbasert maling for selv om den tørker kjappere herder den saktere og slipper ut gasser lengre....

Dette er helt motsatt av hva de sa til meg på sykehuset, så lenge det er vannbasert maling er det ikke skadelig, men oljebasert maling skal man holde seg borte fra... nå skjønner jeg ikke noe??

Det er akkurat derfor jeg overlater alt til andre og vil holde meg unna rommet ei god stund fremover... Blir alltid sagt det ene og det andre om hverandre!

Nå har jeg hørt så mye rart de siste dagene, at jeg ringte direkte til Jotun, for å snakke med en ekspert der. En toksykolog, eller hva det var. Ihvertfall, konklusjonen var at det ikke var direkte skadelig, hverken med vannbasert eller oljebasert maling. God lufting var derimot viktig. Dersom den gravide var litt allergisk, og hun ble kvalm og fikk hodepine, skulle man prøve å holde seg unna. Dette fordi at om mor er dårlig / uvel, blir barnet det også. En annen ting han sa, var at de aldri kunne være 100 % sikker, så om den gravide var engstelig for at dette kunne være skadelig, burde hun unngå det.

ORIGINAL: Eli24

Nå har jeg hørt så mye rart de siste dagene, at jeg ringte direkte til Jotun, for å snakke med en ekspert der. En toksykolog, eller hva det var. Ihvertfall, konklusjonen var at det ikke var direkte skadelig, hverken med vannbasert eller oljebasert maling. God lufting var derimot viktig. Dersom den gravide var litt allergisk, og hun ble kvalm og fikk hodepine, skulle man prøve å holde seg unna. Dette fordi at om mor er dårlig / uvel, blir barnet det også. En annen ting han sa, var at de aldri kunne være 100 % sikker, så om den gravide var engstelig for at dette kunne være skadelig, burde hun unngå det.

Kjempesmart å ringe dem! Takk for at du deler opplysningen med oss! [:)]

Back
Topp