Noen som kan hjelpe meg?? spm ang surret skinkestek

Anonymusa

Betatt av forumet
Jeg har kjøpt en surret skinkestek som vi skal ha til middag i dag, men jeg finner jo ikke ut hvor mange grader den skal ha når den er ferdig stekt. Finner bare oppskrift på sånn skinkestek som er med svor, men er jo ikke sånn jeg har.
Er det noen som kan hjelpe meg?? Skal de to skinkestekene ha samme antall grader som ferdig??

ORIGINAL: Anonymusa

Jeg har kjøpt en surret skinkestek som vi skal ha til middag i dag, men jeg finner jo ikke ut hvor mange grader den skal ha når den er ferdig stekt. Finner bare oppskrift på sånn skinkestek som er med svor, men er jo ikke sånn jeg har.
Er det noen som kan hjelpe meg?? Skal de to skinkestekene ha samme antall grader som ferdig??

Dette trenger du:
Oppskrift for porsjon(er) Beregn Ingredienser for 4 porsjon(er)
Skinkestek
1kgskinkestek uten ben eller surret svinestek2tssalt½tspepper5dlvann2stk.gulrot1stk.løk

Skinkestek
Legg til i handleliste Slik gjør du:
1. Gni steken inn med salt og pepper. Stikk inn et steketermometer. Gulrøtter og løk renses, deles i store biter og legges i en form sammen med steken. Tilsett ca. 1/2 liter varmt vann. (Dette blir kraft til sausen).

2. Sett steken i forvarmet ovn ved 125° C. Steken er ferdig når steketermometeret viser 76° C etter ca. 1 1/2 time. Bruk evt. grillen til slutt for å få sprø svor.

3. Sil kraften og spar den til sausen. La steken hvile mens sausen lages.

Server med f.eks. sukkererter, ovnsbakt løk, aprikos og en saus tilsmakt med litt aprikossyltetøy.

Oppskrift fra Opplysningskontoret for kjøtt

takk, tydligvis oversett den oppskriften når jeg søkte på matprat sine sider jeg da

ORIGINAL: Anonymusa

takk, tydligvis oversett den oppskriften når jeg søkte på matprat sine sider jeg da

har akkurat brukt den selv, derfor visste jeg hvor jeg skulle lete[;)]

Jeg bruner alltid steka også koker jeg den, ca halvtime per kg. Blir såååå mør og fin, pluss at man får maaasse deilig kraft. Stikker i den mot slutten av tiden, kommer det blank kraft ut er den feridig, rødt så må den koke litt til.

Back
Topp