Noen som kan hjelpe meg litt ang elgsteik?

1Blå1Rosa1iHjertet

Glad i forumet
Hvor lenge sånn cirka må en elgsteik på 2 kg stå i ovnen på 125 grader før den er ferdig?

Har prøvd å googla det, men jeg finner ikke at det står noen steder hvor lenge den må stå inne.... Hadde vært greit å vite sånn cirka når jeg må begynne med middagen i morgen.. :-)

Tror (vet ikke helt sikkert) at du nærmer deg å være ferdig på to timer. Da er den rosa i midten :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Bruk termometer, det skal vise 70 grader da er den gjennomstekt. Siden du steker på så lav varme kan du beregne 3 timer, den skal hvile før du skjærer i den så pakk den inn i alu.folie når den skal hvile:-)

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Time halvannen vil jeg tippe.
Men om steken blir ferdig før det andre så kan du pakke den inn i alufolie og legge den på benken. Da får den hvilt eg litt. Elgstek skal jo ikke være glovarm når den serveres.
Hva skal du ha ved siden av?

Time halvannen vil jeg tippe.
Men om steken blir ferdig før det andre så kan du pakke den inn i alufolie og legge den på benken. Da får den hvilt eg litt. Elgstek skal jo ikke være glovarm når den serveres.
Hva skal du ha ved siden av?

Skal ha kokte poteter, rosenkål og gulrot sammen med det tenkte jeg, men jeg tar gjerne imot tips om du kommer på noe annet som er godt sammen med steika. :-)

Må ha steketermometer.
65 grader litt rosa inni og ca 70 er gjennomstekt.
Gå inn på www.matprat.no der har de en del gode oppskrifter. :)

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Må ha steketermometer.
65 grader litt rosa inni og ca 70 er gjennomstekt.
Gå inn på www.matprat.no der har de en del gode oppskrifter. :)

Har steketermometer, trengte bare en estimert tid på hvor lenge det tar sånn ca å steke den for å vite når jeg burde sette steika i ovenen. ;-)

Har steketermometer, trengte bare en estimert tid på hvor lenge det tar sånn ca å steke den for å vite når jeg burde sette steika i ovenen. ;-)
Eh litt vanskelig å si pga det er forskjell fra stekeovn til stekeovn. Men sånn rundt 2-3 timer tenker jeg.

Eh litt vanskelig å si pga det er forskjell fra stekeovn til stekeovn. Men sånn rundt 2-3 timer tenker jeg.

Skjønner jo det da, som sagt lurte bare på om noen kunne si sånn cirka hvor lang tid det tar, bare for og vite om jeg burde sette den i ovnen kl tolv eller kl tre når vi får middagsgjester kl fem. ;-)

Takk for svar! :-)

Min erfarig er at det tar lenger tid enn du tror! Ville nok ha satt inn kanskje 4-5 timer før, for du har jo svak varme.

Min erfarig er at det tar lenger tid enn du tror! Ville nok ha satt inn kanskje 4-5 timer før, for du har jo svak varme.

Hm, ok, tenkte kansje den ville bli tørr om jeg har høyere temperatur på den? Har bare laget elgsteik en gang før, og det er lenge siden, så jeg husker ikke hvor lenge og på hvilken temperatur jeg stekte den på...

Mannen til tanta til mannen min (ja, fryktelig unødvendig lang greie) lager den beste elgsteika jeg vet om. Har aldri smakt så mør og god elgsteik som hun lager. Hun lager den på svak varme over natta, og den blir rett og slett så god. Så til lengre tid, jo bedre, men da på lav temperatur. :)

Hm, ok, tenkte kansje den ville bli tørr om jeg har høyere temperatur på den? Har bare laget elgsteik en gang før, og det er lenge siden, så jeg husker ikke hvor lenge og på hvilken temperatur jeg stekte den på...

Ja, den vil nok bli tør om du har høyere temperatur. Vet endel steker på enda lavere temperatur, men lar den stå inne over natten, som noen nevner over. Husker ikke hvilken temperatur de bruker og hvor mange timer, men da blir den ekstra saftig!

Ja, den vil nok bli tør om du har høyere temperatur. Vet endel steker på enda lavere temperatur, men lar den stå inne over natten, som noen nevner over. Husker ikke hvilken temperatur de bruker og hvor mange timer, men da blir den ekstra saftig!
Også burde den hvile leeeenge:)

♡Tobias 20.11.10 & Simon 31.03.13♡

Back
Topp