Noen som kan fortelle om fryseforsøk?

kokosnøtta

Glad i forumet
Prøver å tenke litt fremover. Dersom dette forsøket ikke går har vi 8 på frys i 4 strå. Tar de opp alle med en gang, eller et og et strå?

Hva er sjansen for at begge eggene i et strå overlever? Er det dårligere sjanse for å bli gravid på fryseforsøk enn på ferskforsøk?

Hvilke hormoner står man på i forkant av et forsøk?

Jeg mener vi fikk beskjed om at de tar opp ett strå til et forsøk.
Jeg fikk også med meg resept på hormoner hjem (husker ikke hvilke) i tilfelle det ikke gikk bra med dette forsøket. Da slapp jeg komme for kun å få resept.

Sent from my iPhone using BV Forum

Fryseforsøk kan gjøres i naturlig syklus uten medisiner, men de fleste må gå på progynova fra første mensdag. De tar opp ett og ett strå når de tiner eggene, og det er ca 60% sjanse for at de overlever. Sjansen for å lykkes er ca 25% motfra ca 30% ved ferskforsøk. Jeg er nå gravid med et lite fryseegg, så det er absolutt mulig å lykkes:) Riksen sa til meg at det er mange som lykkes med frys hos de for tiden!

Last edited:
Fryseforsøk kan gjøres i naturlig syklus uten medisiner, men de fleste må gå på progynova fra første mensdag. De tar opp ett og ett strå når de tiner eggene, og det er ca 60% sjanse for at de overlever. Sjansen for å lykkes er ca 25% motfra ca 30% ved ferskfoesøk. Jeg er nå gravid med et lite fryseegg, så det er absolutt mulig å lykkes:-) Riksen sa til meg at det er mange som lykkes med frys hos de for tiden!

Så godt å høre. Jeg hører også til riksen. Er det lutinus etter innsett på fryseforsøk også?

Vi fikk beskjed om 70 % overlevelse av fryseegg.. Hos oss overlevde 80% (4 av5) .. Ved fryseforsøk i naturlig syklus brukes ikke Progesteronstøtte men om du skal ha i styrt syklus brukes progesteronstøtte til uke 10-12 :)

Så godt å høre. Jeg hører også til riksen. Er det lutinus etter innsett på fryseforsøk også?
Jepp, lutinus eller evnt crinone nå også. Eneste aberet når man blir gravid etter fryseforsøk er at man må gå på progynova(tabletter) + lutinus til uke 10. Men- det tåler man så lenge man vet at det hjelper for spiren til å holde seg på plass:-)

Ok. Men hvorfor så stor forskjell? Nå er det jo lutinus kun til positiv test liksom. Er det større risiko for SA ved fryseforsøk enn ved fersk?

Hmmm.. Ser at jeg har mye å lære jeg også :) Skal ha fryseforsøk i august og skal begynne på progynova (Gud bedre det er vanskelig å holde styr på alle navnene på medisinene:D)
Men er det alt man skal ta før Lutinus?
Jeg har bare 2 egg som ligger klar, noen som vet om de tar opp begge da?

Jeg hadde 4 på frys, de tok opp et til tining. Har fortsatt 3 på frys. Bruker Utrogestan som progesteronstøtte til uke 10. :)

-iPhone appen-

Dersom eggene som tas opp ikke overlever. Tar de da opp et nytt, eller må jeg vente til neste syklus? Hvor lang tid tar opptiningsprosessen?

Ok. Men hvorfor så stor forskjell? Nå er det jo lutinus kun til positiv test liksom. Er det større risiko for SA ved fryseforsøk enn ved fersk?
Ved ferskt forsøk overtar kroppen selv progesteronproduskjon ila to uker om man er gravid, altså fra testdato produserer vi nok progesteron selv. Det gjør vi ikke ved fryseforsøk i styrt syklus, da overtar ikke kroppen selv før etter ti uker.. Jeg haaaater å bruke Lutinus/Crinone, men når jeg først ble gravid var d helt greit, var så mye mer motiverende da liksom!

Dersom eggene som tas opp ikke overlever. Tar de da opp et nytt, eller må jeg vente til neste syklus? Hvor lang tid tar opptiningsprosessen?
De tiner eggene samme morgen, og om det første dør tar de opp nytt, så vidt jeg har forstått.

Hmmm.. Ser at jeg har mye å lære jeg også :) Skal ha fryseforsøk i august og skal begynne på progynova (Gud bedre det er vanskelig å holde styr på alle navnene på medisinene:D)
Men er det alt man skal ta før Lutinus?
Jeg har bare 2 egg som ligger klar, noen som vet om de tar opp begge da?
Er bare Progynova frem til progesteronstøtte ja! De tar ikke opp begge dersomdu ikke skal sette inn to da!

Ok :) Blir bare satt inn et egg for min del, får ikke lov å sette inn to, men det er sikkert liksågreit :)

Så bra at det er så mange som vet om så mye :) Er blitt myyye klokere :)

Back
Topp