Noen som kan forklare meg

namba

Forumet er livet
en ting? Dette er noe jeg aldri har forstått. Altså.. Hvordan er det egentlig det foregår?

Høna legger egg, men hun trenger ikke å parre seg først? Disse eggene er ubefruktet og kan ikke bli til kyllinger (og blir spist av oss)? Må høna parre seg for å få kyllinger da? Kan ikke de eggene vi spiser bli til kyllinger hvis høna får ruge på dem? (Jeg har opplevd å finne egg som sa klunk inni. De gikk rett i søpla, men jeg antar det var kylling inni.) Hvordan kan de legge egg hvis de ikke parrer seg

Har jeg forstått dette riktig eller har jeg blitt feilinformert egentlig?

Det MÅ en hane til for at det skal bli kylling ja.. [;)]
Høna legger egg uansett, men uten hane kan det ikke bli kylling..!

Vi og "legger jo egg" i den forstand da.. Bare ikke like ofte og de er mye mye myyyyye mindre.. [:D] Og her og må det en "hane" til for å få en "kylling"..

Så vidt jeg forstår så har høna parra seg før hu legger egga, og da blir det kyllinger..
Hvis det ikke er haner der så kommer det mategg.

I det hønehuset jeg jobba hvor de produserer kyllingegg så var det vel 1 hane per 2-3 høner sånn grovt regna... [:-]

`Men er det ikke sånn at høna kan legge 2-3 ubefruktede egg ofte? Er hun konstant fruktbar hun eller? Men hvorfor legger hønene seg til å ruge på de ubefruktede eggene? De gjør det vel neppe for at vi skal få ferskest mulig mat?[;)]

Hehe, dette var en interessant tråd[:D][8D] Vil tro det er instinkt at de legger seg på de ubefruktede eggene[;)] Tenker sikkert ikke over at om det er eller ikke er kyllinger i dem[8D]

Vil tro det er instinkt som gjør at de legger seg på eggene ja.. Leste om dette i går, og ei høne legger gjennomsnittlig ett egg hver dag, eller 6 egg i uka (kommer an på rasen).. Uansett om der er hane eller ei.. [:D]

Merkelig system, men helt klart en fordel for oss.[:)]

Oppvokst på landet og har spist masser av hønsefoder så dette kan jeg! (og er oppfodret på befruktet egg derutover[;)])

Men et egg som sier "klunk" er det neppe en kylling inni... Derimot har egget blitt såpass gammelt at hinnen inni har løsnet fra skallen. Da kan det si "klunk" når hinde med innhold slår mot skallet. Men egget kan være fint for det (slå det ut i et glas og sjekk det innen du har det i maten). Sier det derimot "skvusj, skvusj" inni egget er det sannsynligvis råttent.

Og det må en hane til før det blir kyllinger. Men uten hane blir det egg allikevel.

En høne blir "verpesjuk" fra tid til annen. Kan bli det hvis det ligger mange egg fremme. De inspirerer rett og slett hønen til å ruge. På dansk heter det "skruk" fordi hønen sier "skruuuuk, skruuuuk" når den er skruk.

Vi sjekka om eggene var befruktet og godt på vei til å bli kyllinger ved å legge eggene i lunka vann. De egg det var kyllinger inni (og da var de altså godt på vei) noen fløt ovenpå og de var råtne mens de som sank til buns var det kyllinger i. (eller gåsunger for gjess hadde vi også).

Men oftest sendte vi egg på rugeri. Og der gjennomlyste de eggene og så om det var kylling på gang

Og så hendte det at hønenen la "vindegg" - egg uten skal. Og noen ganger la de bittesmå egg. Og var vi heldige var det to plommer i eggene.

Gøy på landet ja!

Ja, det er gøy på landet! Hehe. Jeg har jobba med å plukke egg, har fått alt fra egg som veide 20 g til over 90g. [:-]

Standaregg ligger mellom 50g til 70g.
Og skinnegg har jeg og funnet mye av. Skikkelig sære.... [:-]

Men fy så eiesjuke haner kan være til tider, har blitt angrepet i hønehuset fordi det var en som var så redd jeg skulle ta damene hans.. [:-]

ORIGINAL: Ariada88

Ja, det er gøy på landet! Hehe. Jeg har jobba med å plukke egg, har fått alt fra egg som veide 20 g til over 90g. [:-]

Men fy så eiesjuke haner kan være til tider, har blitt angrepet i hønehuset fordi det var en som var så redd jeg skulle ta damene hans.. [:-]

Så skulle du møtt en kalkun vi engang hadde. Den var sinnsyk, det er jeg helt sikker på. Og stor. 30 kilo. Gikk til angrep på absolut allt.

Den endte sine dager som røkt kalkunfilet og smakte herlig!

Der vi kjøper egg... fra en kollega av mannen som ikke gir MAIS til hønene sine.. Takk til han!, Der har det vert 2 plommer i hvert eneste egg på to brett! DET er imponerende det.. Er visstnok vanlig fra den produksjonen! Så sånt sett så var det genialt til kakebaking.. for da skal man ofte ha mer plommer enn hvite

Må dere tenke på at hønsa ikke har spist mais også Actrine?? Hjelpes![&:]

ORIGINAL: Olive76

ORIGINAL: Ariada88

Så skulle du møtt en kalkun vi engang hadde. Den var sinnsyk, det er jeg helt sikker på. Og stor. 30 kilo. Gikk til angrep på absolut allt.

Den endte sine dager som røkt kalkunfilet og smakte herlig!

Hehehe. Bra den ende som filet da! [:-] Er jammen ikke gøy å bli angrepet av sånnre fjærkre.... [&:]

ORIGINAL: lenemor

Må dere tenke på at hønsa ikke har spist mais også Actrine?? Hjelpes![&:]

jadam.. skal ikke være lett ser du![8D]

Back
Topp