Noen som jobber turnus?

• Trådstarter Trådstarter Mamma_Lillemor
  • Opprettet Opprettet
M

Mamma_Lillemor

Guest
Jeg er egentlig sykepleier, men vil ta ny utdanning da jeg ikke ønsker å jobbe turnus. Men det er selvfølgelig litt demotiverende å gå med fullt av 19.åringer på studiet som kommer rett fra vgs når jeg har vært ferdig "lenge", og det tærer på tålmodigheten min å sitte med gruppearbeid til folk som ikke er forberedt til timen fordi de var på skumparty igår på en hverdag....

Så jeg prøøøøver liksom å se for meg en hverdag der man jobber turnus MED små barn..
Men om mannen jobber dagtid, hvordan får man det da til med henting i bhg feks hvis mannen jobber dagtid og dere skal på kveldsvakt?

Det som er det største skåret i gleden her er at jeg virkelig ikke har lyst til å være borte på jul, 17.mai, påske osv. Har lyst til å kunne nyte disse høytidene med barna mine. Også ser jeg en del fordeler med å jobbe turnus, men synes også det må være trist hvis man feks har 2-3 kveldsvakter på rad når barna går på skolen. Da ser jeg de jo knapt på 3 døgn, for da har jo jeg reist før de kommer hjem - og de har lagt seg før jeg kommer hjem? :o

Erfaringer? :)

Har ikke erfaring, men hva med videreutdanning som f.eks. helsesøster? :)

Har ikke erfaring, men hva med videreutdanning som f.eks. helsesøster? :)
For det første er det ikke helsesøsterutdanning i landsdelen jeg bor i, og for det andre er det nesten kul umulig å komme inn på. :)
Kunne tenkt meg helsesøsterutdanning nemlig, men orker ikke være borte fra mann og barn i ukesvis i en helt annen del av landet for å ha praksisen. Eller være borte 1 uke om gangen i strekk for å delta på ukessamlinger fordi man tar det deltid et annet sted. :)

Er stort sett bare helsesøster jeg VIRKELIG kunne tenkt meg. Er egentlig i gang med sosionomutdanning, men er så redd jeg står igjen i samme situasjon med at det i teorien finnes mange dagstillinger, men at de er vanskelige for nyutdannede å få :o

Jeg er sykepleier selv og i tenkeboksen på å videreutdanne meg evt omskolere meg. Dagstillinger som blir utlyst er jo klin umulig å få, og ja helsesøster er håpløst å komme inn på med mindre du har ett årsstudiet i tillegg:-/.

Jeg har vurdert pedagogisk men på universitetet her ihvertfall er det høyt snitt der også:-/.
Jeg vurderer å omskolere meg til barnehagelærer. Men som du sier, sitte på skolebenken med en flokk 19 åringer frister ikke alltid. Men hva med deltidsstudier? Føler kanskje mange "voksne" tar det kombinert med jobb.

Jeg er sykepleier som jobber 100 % turnus med to barn på 1 og 3 år + nr 3 på vei. Det er travelt, men også veldig deilig nå når de er små. Ser helt klart både fordeler og ulemper med turnusarbeid.

For det første bor jeg nærme jobb og barnehagen ligger like ved sykehuset. Så bruker ikke mye tid på det. Imidlertid åpner bhg etter jeg egentlig har begynt på jobb, så må få litt tilrettelegging. De dagene jeg skal på kveldsvakt så har vi late morgener og er sammen da. Samme når jeg skal på nattevakt osv. Jeg leverer for det meste og mannen henter. Han begynner tidlig på jobb og slutter tidlig.

Ift jobbing i helger og helligdager så er det jo ikke akkurat noe jeg gleder meg over heller, men samtidig går det veldig bra. De fleste arbeidsplasser samler jo vaktene litt slik at det allikevel blir en del fri.

Tenker det fungerer slik iallfall nå når ungene er så små. På sikt har jeg lyst å videreutdanne meg til helsesøster.

Jeg er sykepleier selv og i tenkeboksen på å videreutdanne meg evt omskolere meg. Dagstillinger som blir utlyst er jo klin umulig å få, og ja helsesøster er håpløst å komme inn på med mindre du har ett årsstudiet i tillegg:-/.

Jeg har vurdert pedagogisk men på universitetet her ihvertfall er det høyt snitt der også:-/.
Jeg vurderer å omskolere meg til barnehagelærer. Men som du sier, sitte på skolebenken med en flokk 19 åringer frister ikke alltid. Men hva med deltidsstudier? Føler kanskje mange "voksne" tar det kombinert med jobb.
Jeg har vurdert lærer men har dessverre bare 3 i matte, og vet virkelig ikke om jeg greier 4erkravet..

Kunne tenkt meg og tatt lektor med norsk og engelsk feks.

Hva jobber du med som spl nå? Jeg trives litt i psykiatrien på dps pga man slipper stell og det er mer pratejobb. Men synes og det er mye dulling på døgnavd. der. Lite behandling, mye oppbevaring og synes det er mye dulling.

Men håper kanskje det er annerledes på akuttpost e.l. på sykehuset.. men det er jo fortsatt dette med turnus :)

Jeg jobber vanligvis tredelt og har økt antall nattevakter mot færre kveldsvakter, så har som regel ikke mer enn 1 kveldsvakt i uka, og det går greit. Nattevakter er ok synes jeg, for da får jeg levert i barnehagen og sover mens de er der, og så får jeg hentet igjen og får hele ettermiddagen og kveldsstellet før jeg skal på jobb igjen. Jeg har gått på videreutdanning nå, og vi merket egentlig at vi savnet at jeg gikk i turnus, for min mann synes det er kjekt å ha fullt ansvar for barna innimellom, og jeg elsker ha late morgener med barna. Dessuten er det vel ingen jobber jeg kunne tenke meg innenfor yrket som kun har dagjobbing uten helg/helligdager. Helgene gjør meg ingenting så lenge det er hver tredje, god med fridager midt i uken i stedet også. Eneste jeg synes er kjipt er å jobbe jul og 17.mai, men alt går når man er innstilt. Dessuten synes jeg det er viktigere med en jobb der jeg trives hver dag/uke/mnd/år enn en jobb der jeg har fri hver jul.

Jeg har vurdert lærer men har dessverre bare 3 i matte, og vet virkelig ikke om jeg greier 4erkravet..

Kunne tenkt meg og tatt lektor med norsk og engelsk feks.

Hva jobber du med som spl nå? Jeg trives litt i psykiatrien på dps pga man slipper stell og det er mer pratejobb. Men synes og det er mye dulling på døgnavd. der. Lite behandling, mye oppbevaring og synes det er mye dulling.

Men håper kanskje det er annerledes på akuttpost e.l. på sykehuset.. men det er jo fortsatt dette med turnus :)
Jeg jobber i hjemmesykepleien. Veldig travelt til tider og kjenner jeg er lei. Savner psykiatrien, jobbet på en psykavd på sykehuset i 4 år før/under studiene. Spennende:-). Og som du sier, slipper stell:-). Var mest psykose og slike ting der.
Nå ser jeg etter mer dagstillinger men ikke mange av dem:-(

Jeg er sykepleier og mannen min er sykepleier. Det er fryktelig travelt, hans tidligvakt starter 7 og min halv 8, viss begge hadde startet 7 hadde det aldri gått. Når begge har senvakt er vi avhengig av barnevakt. Han elsker turnuslivet og synes det er deilig med en fridag midt i uken.
Jeg derimot er ikke fan, kunne tenkt meg en 8-4 jobb mandag til fredag, og har store planer om å starte på ny utdanning i august.......

Jeg tenker som så at jeg skal holde ut 3 år med yngre medstudenter enn å jobbe turnusliv resten av karrieren min. Noe jeg ikke trives med. Grunnen til at jeg utdannet meg som sykepleier var for å bli helsesøster, så kom lillemor, og som nevnt tidligere er det vanskelig og komme inn pluss jeg må evt flytte til en ny by. Det er lite aktuelt. Så nå vurderer jeg en økonomi utdanning eller sosionom/barnevern.

Jeg er sykepleier og mannen min er sykepleier. Det er fryktelig travelt, hans tidligvakt starter 7 og min halv 8, viss begge hadde startet 7 hadde det aldri gått. Når begge har senvakt er vi avhengig av barnevakt. Han elsker turnuslivet og synes det er deilig med en fridag midt i uken.
Jeg derimot er ikke fan, kunne tenkt meg en 8-4 jobb mandag til fredag, og har store planer om å starte på ny utdanning i august.......

Jeg tenker som så at jeg skal holde ut 3 år med yngre medstudenter enn å jobbe turnusliv resten av karrieren min. Noe jeg ikke trives med. Grunnen til at jeg utdannet meg som sykepleier var for å bli helsesøster, så kom lillemor, og som nevnt tidligere er det vanskelig og komme inn pluss jeg må evt flytte til en ny by. Det er lite aktuelt. Så nå vurderer jeg en økonomi utdanning eller sosionom/barnevern.
Er sosionom jeg har begynt på. Er bare redd det er maaange jobber som sosionom også der de krever turnus.. Leser rundt at det er vanskelig å få dagjobber som sosionom, at det kreves videreutdanning. Og da blir ljeg litt sånn, shit - kanskje jeg bare skulle fortsatt å jobbet som sykepleier og tatt videreutdanning i noe glupt.. får litt hetta av tanken på 3 fulltidsår som student til, for så å stå der med totalt 6 års universitetsutdanning men ikke 1 j*vla dagjobb å oppdrive :( Det er den store skrekken!

Jeg jobber i hjemmesykepleien. Veldig travelt til tider og kjenner jeg er lei. Savner psykiatrien, jobbet på en psykavd på sykehuset i 4 år før/under studiene. Spennende:). Og som du sier, slipper stell:). Var mest psykose og slike ting der.
Nå ser jeg etter mer dagstillinger men ikke mange av dem:-(
Nei de er det søren ikke mange av :( Føler også at "alle" leter etter dagjobber, da jeg tror 70% av sykepleiere angrer på yrkesvalg når de får barn pga turnusen.. :(

Nei de er det søren ikke mange av :( Føler også at "alle" leter etter dagjobber, da jeg tror 70% av sykepleiere angrer på yrkesvalg når de får barn pga turnusen.. :(
Mye mulig det. De fleste dagstillingene jeg ser nå for tiden er lederstillinger som krever enten erfaring eller videreutdanning og da er jeg like langt. Kunne tatt meg en videreutdanning innen ledelse eller noe også da. Kanskje litt mer "voksne" folk der og ikke type rett fra vgs studenter. Må bare bli enig med meg selv hva jeg vil:-). Men barnehage eller skole frister veldig. Men de få stillingene som utlyses hvor de vil ha folk med sykepleie/vernepleie utdanning er det vel ørten søkere til:-(

Er sosionom jeg har begynt på. Er bare redd det er maaange jobber som sosionom også der de krever turnus.. Leser rundt at det er vanskelig å få dagjobber som sosionom, at det kreves videreutdanning. Og da blir ljeg litt sånn, shit - kanskje jeg bare skulle fortsatt å jobbet som sykepleier og tatt videreutdanning i noe glupt.. får litt hetta av tanken på 3 fulltidsår som student til, for så å stå der med totalt 6 års universitetsutdanning men ikke 1 j*vla dagjobb å oppdrive :( Det er den store skrekken!

Skjønner den. Sosionom er vell like mye turnus som dagstillinger, men jeg har også hørt at det er vanskelig å få seg en god stilling/jobb generelt som sosionom. Derfor vet jeg ikke helt om jeg skal starte på det. Men jeg kommer nokk til å studere på ny :) spørsmålet mitt er vell hva....
3 år er jo lenge, og det kommer jo an på hvordan du ser på det, men i mitt tilfelle er 3 år lite i forhold til resten av yrkeslivet. Jeg føler iallefall at det blir vanskeligere å starte på noe jo lenger jeg venter.
Det eneste negative er jo å sitte igjen med 2 studielån og muligheten for to utdanninger hvor man fortsatt ikke er fornøyd.

Jeg hadde min siste praksis i utdanningen min ved kirurgisk poliklinikk på sykehuset. Åpningstidene var 8-5, stengt i helger, helligdager osv. Ingen stell og masse forskjellige prosedyrer, assistere lege ved små inngrep og undersøkelser. Fantastisk kjekk praksis og drømmeplass å jobbe. Men med få ansatte og mange 100% stillinger, er det helt umulig å få jobb der. Så den har jeg bare måttet se langt etter.....

.Så jeg prøøøøver liksom å se for meg en hverdag der man jobber turnus MED små barn..
Men om mannen jobber dagtid, hvordan får man det da til med henting i bhg feks hvis mannen jobber dagtid og dere skal på kveldsvakt?
Det som er det største skåret i gleden her er at jeg virkelig ikke har lyst til å være borte på jul, 17.mai, påske osv. Har lyst til å kunne nyte disse høytidene med barna mine. Også ser jeg en del fordeler med å jobbe turnus, men synes også det må være trist hvis man feks har 2-3 kveldsvakter på rad når barna går på skolen. Da ser jeg de jo knapt på 3 døgn, for da har jo jeg reist før de kommer hjem - og de har lagt seg før jeg kommer hjem? :eek:

Erfaringer? :)
Da jeg hadde barnehagebarn pleide jeg å levere dem i barnehagen kl 14 før jeg dro på kveldsvakt, og så hentet mannen min dem når han var ferdig på jobb kl 16. Da hadde barna og jeg hatt hele formiddagen sammen, mye mer tid med dem enn jeg ville fått om jeg jobbet dagtid. :) Nå har jeg to skolebarn. Det er litt kjedeligere, men jeg synes det også går greit. De står opp 6, og vi har veldig rolige morgener før jeg leverer dem på skolen 08.30. Jeg henter dem igjen 13.15, og da rekker vi både å spise og å gjøre lekser før jeg må dra 14.30. Det er uansett ikke vanlig med 3 senvakter på rad, så det kan du sikkert få ønsket bort fra turnusen din når du har barn.

Skjønner den. Sosionom er vell like mye turnus som dagstillinger, men jeg har også hørt at det er vanskelig å få seg en god stilling/jobb generelt som sosionom. Derfor vet jeg ikke helt om jeg skal starte på det. Men jeg kommer nokk til å studere på ny :) spørsmålet mitt er vell hva....
3 år er jo lenge, og det kommer jo an på hvordan du ser på det, men i mitt tilfelle er 3 år lite i forhold til resten av yrkeslivet. Jeg føler iallefall at det blir vanskeligere å starte på noe jo lenger jeg venter.
Det eneste negative er jo å sitte igjen med 2 studielån og muligheten for to utdanninger hvor man fortsatt ikke er fornøyd.
Ja for ikke å snakke om at hverken sosionom eller sykepleier er yrker der man tjener en mill til å betjene 6-7 år med studielån heller.. :/

Nei man må jo ha mulighet til at noen kan levere/hente da:)
Hvis du jobber kveld og han dag så er det vel greit? Du leverer, han henter?

min eldste er bare 4, og vi har hittil hatt hjelp av bestemor i beg/slutt av bhgdagen. Vi Pendler en time begge to. Planen etter perm er at jeg skal jobbe fullt i tredelt turnus, og faren skal levere og hente når jeg ikke kan. Regner med han kan ta igjen på litt overtid innimellom. Ja dette er jo ikke mulig for alle og jeg har bekymret meg for hvordan vi skulle løse dette en stund.

Vet Ikke helt om jeg ønsker dagtid eller ikke, fordelen med turnus er jo å jobbe av og til mens ungene sover og å ha fridager med de av og til.. Men mektig lei av det allerede og jeg har jobbet i nesten 3 år. Haha.

Jeg jobber ren nattevaktsstilling. Syns det er greit med små barn. Kan sove mens de er i bhg.

Back
Topp