Noen som jobber i helsevesenet her? :)

ToBlirSnartTilTre<3

Elsker forumet
Aprillykke 2016
Hvordan er det i forhold til å være gravid å smitte? Jobber som sykepleier. Gjelder det alle type smitter man skal holde seg unna?
Eller f.eks cytostatika pasienter skal man unngå kroppsvæsker inntil 48 t etter avslutta kur? Noen som vet?:)

Lurer egentlig på det samme :)

Last edited:
Tilbake på jobb i dag. Veldig vanskelig å vite hva som var greit å holde på med å ikke!:p

Samme greie her. Usikker på hva vi skal unngå og liknende. . Viktig å huske avtrekk når vi blander AB, unngå smitterom så langt som mulig (kjempe lett når ingen vet.man er gravid). Jennimor, søk på tqm hvis du jobber på sthf. Kanskje du finner ut noe mer!

Da jeg gikk gravid sist jobbet jeg i hjemmesykepleien. Der blander vi antibiotika hjemme hos folk og da slapp jeg unna de besøkene... Usikker ang cytostatika.

Er sykepleier jeg også. Cytostatika skal vi ikke håndtere. Husker fra min gamle jobb i hjemmesykepleien at de som var gravide ikke fikk gå til pasienter med cytostatika-behandling.
Så er det viktig å bruke avtrekk når man blander AB, og bruke hansker når man håndterer medisiner.

Vanlig smitte som f.eks influensa og slike sesongvarierte smitter kan vi ikke si fra oss, men alt som blir sett på som risiko skal gravide være forsiktig med. Det er kun du som kan sette grenser for hva du vil utsette deg for i graviditeten. Arbeidsgiver er pliktig til å tilrettelegge :)

Back
Topp