Jeg jobber i barneverntjenesten. Jeg sitter ikke på noen fasitsvar, men støtter forslagene om å kontakte familievernkontoret og barneverntjenesten. Når du ikke fram til faren, og er veldig bekymret for dette(noe som er forståelig, rus&barn er alvorlige saker), bør du gjøre begge deler mener jeg. Har du prøvd å snakke med foreldrene hans? Uansett, slike saker er ofte vanskelige, for de er på en måte litt familievernkontorets bord og litt barnevernets. En slags gråsone. Barnevernet kan undersøke forholdene rundt samværet med faren, veilede, og evt. sette inn tiltak. Om barnevernet mener at samvær er skadelig for jenta di sitt liv, helse eller utvikling, kan de gå til Fylkesnemnda for å frata han samværsretten. Dette skal det mye til før de gjør, på samme måte som at terskelen for å flytte barn fra hjemmet generelt er høy. Media fremstiller det ofte som om at barnevernet henter barn ut av hjemmet over en lav sko, det er feil. Det skal MYE til før det blir gjort, og for at barnevernet skal få medhold i en slik avgjørelse i Fylkesnemnda må de redegjøre for hvilke hjelpetiltak de har prøvd over hvor lang tid. Dersom du gir barnevernet en bekymringsmelding kan de komme til å lande på at forholdene hos far er bra nok med eventuelle hjelpetiltak. Da vil de nok isåfall ikke gå noe mer innpå samværsrutinene dere har, da dette er noe foreldre må bli enige om seg i mellom. Mener barnevernet at samvær ikke er skadelig for jenta di, og du fortsatt er misfornøyd med samværsavtalen deres, er dette familievernkontorets bord. Det er de som kan dette med samvær, konflikter og megling. Vi i vår kommune er iallefall ganske nøye på å skille mellom samværskonflikter og bekymring for at barnet lider overlast hos den ene forelderen. Mange slike saker er som sagt litt av begge deler, derfor kan det være hensiktsmessig å snakke med både barnevern og familievernkontor. Det er viktig at du vet at du har full anledning til å drøfte problemet med barnevernet UTEN å levere inn bekymringsmelding. Da vil de kunne gi råd om hva du skal gjøre. Lander du på å levere bekymringsmelding skal barnevernet innen en uke bestemme om de skal undersøke saken eller ikke, og det gjør de stort sett. Deretter har de tre måneder på å undersøke på bakgrunn av meldingen(samtaler, hjemmebesøk, samtaler med jenta, etter hva som er hensiktsmessig). Etter den perioden skal de enten henlegge saken, tilby hjelpetiltak eller levere sak til Fylkesnemnda hvor de ber om vedtak om å overta den daglige omsorgen(eller i denne saken evt. "frata" far samværet).
Nå sitter jeg som sagt ikke på noen fasit, men jeg mener at du har grunn til å være bekymret og synes det er bra at du tar tak i dette. Rusbruk og barn hører ikke sammen, det er de fleste enige om. Jeg anbefaler som sagt at du ringer både barnevernet og familievernkontoret og drøfter saken med dem, så får du forhåpentligvis råd og hjelp videre.