Noen som jobber i Barnevern eller som advokat her ????

Mom4Life - Mor og Gravid

Flørter med forumet
Eg lurer på hva eg skal gjøre.. Pappaen til datteren min bruker hasj og adhd medisin. Eg prøver å få han til og stoppe men han vil ikke høre.. Nå vil eg ikke at han skal ha dattern min hos seg når det er sånn, selvom han bor hos sine foreldre..

Han har ikke ADHD... Han bruker det og som ett rus middel, og han tar den sterke typen ( konserter ? )
Eg sa han måtte slutte, men fekk KLAR beskjed om at eg hadde ikke noe med hva han driver med ! [:@]

Hva gjør eg ? [&:][&:][&:][&:][&:]

ORIGINAL: jejagal

min mor er snart utdannet som barneværns arbeider..[:D]
men jeg vil tru at du kan snakke med sånn mekkling, familieværn, barneværn osv for å få tips på hva du kan gjøre.. å d beste for barnet er jo at han helst slutter, å gjør han ikke det så hadde jeg NEKTET å ha samvær me barnet inntill han hadde sluttet.. for d finnes jo ikke sunt for barnet når en av foreldrene er missbruker..
ADHD medisin, synes jeg du ikke kan stille krav til å få han til å slutte med.. d er tross alt en sykdom han tar den medisinen sin for.. å tenk på hvordan han kan bli vist han IKKE tar den medisinen.. (har selv en bror med kraftig ADHD)

nei stå på dine krav, å ikke gi opp.. Å husk: DET BESTE FOR BARNET KOMMER FØRST...!!

Han tar ritalin som rus, han har ikke adhd.

Du kan jo begynne med å kontakte advokat , å få stoppet  samværet raskt. Jeg stoppet samværet en gang , og da gjorde jeg det gjennom advokat.  sikkert andre muligheter også, men vet hvertfall at det går.   Lykke til  [:)]

hadde kontaktet bv i kommunen min og lagt frem problemstillingen.. de kommer helt sikkert til å hjelpe deg, d er de plinktig til!
hadde samtidig kontaktet advokat for å få hjelp til å stoppe/redusere samvær, slik at d skal være trygt for barnet.
han har ett rusproblem ser d ut som og trenger selvfølgelig hjelp til dette. hva m hans foreldre? kan de være en støtte for han? og eventuelt kreve at han tar i mot behandling?
skjønner at dette er en vanskelig situasjon, men d er barnets beste du skal ta hensyn til, ikke han!
masse lykke til!

sitter med nesten samme problem her med begge barna mine..[&:]
tok kontakt med bv,advokat,familiværnskontoret,politi og helsesøster for å finne ut mine "krav" som mamma om hva jeg hadde låv til eller ikke. så per i dag sitter jeg på sperra adresse med to barn som ikke har kontakt med pappaen sin. så lenge det er til barnets beste har du låv til det meste[:)]
Jeg nektet begge å få treffe barna mine. og har sakt i fra: enten rene prøver og stabile hjem/økonomi eller ingen barn!
som sakt..ingen papper her i livet til dem.
(som min datter sa til sambo..: min pappa sitter og spiser kveldsmat,så nå er du min nye pappa[;)] ) myye bedre for barna:)

Stå på ditt!! :)

ORIGINAL: Hen_87

Eg lurer på hva eg skal gjøre.. Pappaen til datteren min bruker hasj og adhd medisin. Eg prøver å få han til og stoppe men han vil ikke høre.. Nå vil eg ikke at han skal ha dattern min hos seg når det er sånn, selvom han bor hos sine foreldre..

Han har ikke ADHD... Han bruker det og som ett rus middel, og han tar den sterke typen ( konserter ? )
Eg sa han måtte slutte, men fekk KLAR beskjed om at eg hadde ikke noe med hva han driver med ! [:@]

Rus han seg når han har dattra deres? Tar han ikke vare på ho?
isåfall så skjønn eg utrulig godt at du ikke vil at hun skal være der.
går annt å prat med de på helsestasjonen evt familievern kontoret, di kan gi dåkk råd, samtaler, hjelp med å finne en løsning osv osv.
konserta er ikke ritalin, og kan ikke brukes for å rus seg på eller nå sånt.
virk bare imot adhd symtoma...

ORIGINAL: Sørfis

går annt å prat med de på helsestasjonen evt familievern kontoret, di kan gi dåkk råd, samtaler, hjelp med å finne en løsning osv osv.

selv om conserta ikke er ritalin så er det en sterk adhd medisin, å det sies at om en som ikke har adhd tar medisin mot adhd så vil han også få motsatt effekt. så det vil bli en typ rus..
lykke til hen_87

ORIGINAL: oggi sin

ORIGINAL: Sørfis

selv om conserta ikke er ritalin så er det en sterk adhd medisin, å det sies at om en som ikke har adhd tar medisin mot adhd så vil han også få motsatt effekt. så det vil bli en typ rus..
lykke til hen_87

Ville tro det samme. Eneste er at concerta er depo og virker over lengre tid...

conserta kan helt klart brukes som rusmiddel. for de m adhd har d en beroligende effekt, for de som ikke har den diagnosen kan effekten være motsatt..ganske likt speed med andre ord

ta kontakt med barneverntjenesten i din kommune, så hjelper de deg[:)]

og ja man kan ruse seg på conserta.... og ritalin. kan ta de i vanlig pilleform ellers er det mange som løser de opp og injiserer det for bedre effekt. vel, uansett, høres ut som han trenger litt hjelp!!!!

godt at du tenker på barnas beste[:)]

Krysser fingrene for at ting ordner seg for deg!

Han bor hos sine foreldre, eg har gitt beskjed til dem for å få hjelp.. Men dei beskytter han og sier at han bare overdriver og det er ikke så gale. Han har sagt til min samboer (dei er gode venner ) At han begynner og få problemer med og la være.. Han sier han ikke gjør det når datteren min er der, men hvor trygg kan eg være på det? Eg vett at han drakk seg drita full julafta når hun var der, og masa om å skaffe hasj av folk... Eg kjenner så og si alle vennene hans..

eg må gjøre alt for å beskytte dattra mi !

PS jobber ikke i barnevernet men samarbeider med dem hver eneste dag i ulike saker ( helse sosial etaten i 5 år nå)

Klart du kan holde barna tilbake fra samvær med tanke på at du gjør det som er best for barnet.
Men tenkt litt langsiktig også, dette med tanke på at han helt klart har sine foreldre i ryggen og trolig har ressurser til å¨kjempe mot deg. Da er det utrolig viktig at du tar dette helt riktig veien.
Vi råder ofte mor eventuelt far til å melde saken til barneverntjenesten/ en bekymringsmelding for barna under samværet med far. Da vil og skal saken utredes og du har mulighet til å uttale deg samt far.
For med tanke på at det er rus inne i bildet så med mindre du har konkrete bevis å legge frem så kan det over tid bli galt å ta saken i egne hender, du kan rett og slett bli beskyldt for å lyve og gjøre saken vondt verre for deg selv og barna.
Det du må gjøre erå forsøke å dokumentere så mye du kan, ta notater for hver gang det er noe som skjer osv.
Du må også huske på at så lenge han bor hjemme hos sine foreldre under samvær er de viktige ressurs personer også for barna noe barnevernet ofte vektlegger i sine saker. Du har mødre som ruser ser eventuellts liter med annet som bor hjemme hos sine foreldre med sine barn og dette med barnevernets velsignelse nettopp fordi barnets sikkerhet er ivaretatt og barnets rett til å kjenne begge foreldrene er så sterkt.

Men klart du har en vanskelig situasjon foran deg og som du står opp i. Klart du vil og skal tenke på barnets beste det er din jobb og jeg håper du kommer til en løsning,
Advokat ville jeg passet meg noe for i staten, det vil kunne koste deg mye mere enn det smaker selv om ofte hjelper gjør de saker ofte verre på lang sikt

Han kjøper det av andre som har resept. Eg har bevis på at han røyker, for han har skreve om det til  meg på msn som eg har logg på. Eg vil bare det beste for datteren min, og eg vil jo ikke ta ifra han jenta sånn egentli.. eg vil han skal slutte med å dope seg og heller vise dattra si respekt !

Jeg jobber i barneverntjenesten. Jeg sitter ikke på noen fasitsvar, men støtter forslagene om å kontakte familievernkontoret og barneverntjenesten. Når du ikke fram til faren, og er veldig bekymret for dette(noe som er forståelig, rus&barn er alvorlige saker), bør du gjøre begge deler mener jeg. Har du prøvd å snakke med foreldrene hans? Uansett, slike saker er ofte vanskelige, for de er på en måte litt familievernkontorets bord og litt barnevernets. En slags gråsone. Barnevernet kan undersøke forholdene rundt samværet med faren, veilede, og evt. sette inn tiltak. Om barnevernet mener at samvær er skadelig for jenta di sitt liv, helse eller utvikling, kan de gå til Fylkesnemnda for å frata han samværsretten. Dette skal det mye til før de gjør, på samme måte som at terskelen for å flytte barn fra hjemmet generelt er høy. Media fremstiller det ofte som om at barnevernet henter barn ut av hjemmet over en lav sko, det er feil. Det skal MYE til før det blir gjort, og for at barnevernet skal få medhold i en slik avgjørelse i Fylkesnemnda må de redegjøre for hvilke hjelpetiltak de har prøvd over hvor lang tid. Dersom du gir barnevernet en bekymringsmelding kan de komme til å lande på at forholdene hos far er bra nok med eventuelle hjelpetiltak. Da vil de nok isåfall ikke gå noe mer innpå samværsrutinene dere har, da dette er noe foreldre må bli enige om seg i mellom. Mener barnevernet at samvær ikke er skadelig for jenta di, og du fortsatt er misfornøyd med samværsavtalen deres, er dette familievernkontorets bord. Det er de som kan dette med samvær, konflikter og megling. Vi i vår kommune er iallefall ganske nøye på å skille mellom samværskonflikter og bekymring for at barnet lider overlast hos den ene forelderen. Mange slike saker er som sagt litt av begge deler, derfor kan det være hensiktsmessig å snakke med både barnevern og familievernkontor. Det er viktig at du vet at du har full anledning til å drøfte problemet med barnevernet UTEN å levere inn bekymringsmelding. Da vil de kunne gi råd om hva du skal gjøre. Lander du på å levere bekymringsmelding skal barnevernet innen en uke bestemme om de skal undersøke saken eller ikke, og det gjør de stort sett. Deretter har de tre måneder på å undersøke på bakgrunn av meldingen(samtaler, hjemmebesøk, samtaler med jenta, etter hva som er hensiktsmessig). Etter den perioden skal de enten henlegge saken, tilby hjelpetiltak eller levere sak til Fylkesnemnda hvor de ber om vedtak om å overta den daglige omsorgen(eller i denne saken evt. "frata" far samværet).

Nå sitter jeg som sagt ikke på noen fasit, men jeg mener at du har grunn til å være bekymret og synes det er bra at du tar tak i dette. Rusbruk og barn hører ikke sammen, det er de fleste enige om. Jeg anbefaler som sagt at du ringer både barnevernet og familievernkontoret og drøfter saken med dem, så får du forhåpentligvis råd og hjelp videre.

et lite tips til : hvis du er bekymret for datteren din og trenger akutt hjelp ifht dette når barnevernskontoret er stengt, finnes barnevernsvakta!!! de kan rykke ut direkte på hjemmebesøk dersom de vurderer situasjonen alvorlig nok!

Tusen takk for hjelpende svar..
Eg har snakket med foreldrene hannes, men dei mener at siden dei og bor der er det ikke noe problem.. Men eg synst det er det.. Veit jo aldri va en som ruser seg kan finne på..
Og dette har ikke noe med at vi krangler eller noe, for eg er veldig god venn med x'n min. Men eg vil ikke at jenta mi skal ha det slik! Hun fortjener mye betre.. Han skulle egnetli ha henne denne helga, men kunne ikke fordi han sitter fjern i ålesund og hadde vist planer om å være det hele helgen! og neste helg når det er 3års dagen hennes, kunne han ikke komme på besøk til oss og feire den fordi han skulle på gutte tur og viste ikke hva tilstand eller hvor lenge han ble vekke. Han er jo IKKE noe ansvarlig menneske i det hele tatt.

Back
Topp