Noen som ikke skal på TUL?

Løkkamamma84

Betatt av forumet
Septemberlykke 2016
Hei dere.
Jeg er så nysgjerrig på hvor vanlig det er med TUL. Er det noen som velger å ikke dra på det og heller vente til OUL i uke 18 på sykehuset? I såfall, hva er grunnen til det? Noen tanker rundt MA? At det er dyrt å gå privat? Unødvendig med TUL?
Hilsen Nysgjerrig :)

I utgangspunktet så er ikke tul nødvendig med mindre det er noe medisinsk grunn for det, evt at man selv vil sjekke at alt står bra til. For mange handler det gjerne om tidligere vonde opplevelser knyttet til svangerskap som sa, ma, exu, blødninger, senaborter, dødfødsel osv. Så hvis du ikke føler du trenger det så er det absolutt ikke noe du må gjøre. Det går i de aller fleste tilfeller bra så lenge det ikke er noe som tilsier at at det skulle være noe galt (blødning, sterke smerter osv)

Inne på forum virker jo ma kanskje mer vanlig enn det er, fordi det gjerne er de som har opplevd det som har behov for å skrive om det. Det er nok kanskje en ekstra stor frykt med tanke på at man da gjerne ikke merker at fosteret dør. Men som sagt, dette er egentlig ikke så vanlig. De aller fleste aborter ender som en sa :)

Så konklusjonen er at tidlig UL er ikke noe du må ha med mindre det er en medisinsk grunn for det, eller at du selv er bekymret, eller rett og slett bare er nysjerrig og ønsker å se hvordan det står til inni magen :)

Selv har jeg hatt tul grunnet tidligere exu, men har og bestilt en privat i uke 12 for å se at alt er som det skal, siden jeg er en person som fort kan bekymre meg.

For min del har jeg tatt tul i uke 8 og skal tilbake i uke 12 fordi jeg ikke tør å håpe på at det faktisk går bra, siden vi har brukt halvannet år på at jeg skal bli gravid.

Første gang jeg var gravid så jeg ikke behov for TUL. Der var ingen problem å skulle vente til OL. Alt var jo bra og normalt. Men så begynte jeg å blø og det viste seg at fosteret hadde vært dødt i flere uke. Etter det har jeg hatt behov for TUL, og også fått det, da jeg til nå ha 3 MA bak meg. Å gå "gravid" i ukesvis, når det egentlig er dødt er ikke noe bra. Når dette er gjentakende at man må ha hjelp til å få det ut, så blir TUL en nødvendiget.

Første svangerskap betalte eg selv for tidlig ul i uke 10, andre fikk eg av diverse grunner, og nå får eg også, eller må vell betale egenandel siden eg er henvist til gynekolog for tul :)

Vi er veldig usikre på hva vil skal denne gangen :) vi var på tul sist i uke 10, og vi likte den opplevelsen på ultralyd bedre enn ved den ordinære ultralyden :) men vi synes det er dyrt, og har ingen medisinsk årsak til at vi skal gjøre det, så denne gangen er vi i tvil. Det blir sikkert til at vi bestiller time privat, men det handler mest om at vi er nysgjerrige og vil se før d er gått 18/19 uker :)

Me hadde ikkje tenkt TUL men si eg e så veldig plaga med svangerskaps oppkast, fekk eg da gjennom legen for å sjekka at alt e fint

Og så er vi en del som får tidlig UL pga assistert befruktning også. :)

Har hatt to TUL og skal ha en tredje, pga IVF og blødninger. Den tredje i uke 12 ville jeg nok ønsket uansett, for å se om alt står bra til hos fosteret.

Men jeg skulle ønske jeg slapp - eller hadde greid å slappe av uten - så mange ultralyder. Selv om man ikke har funnet skadelig effekt av ultralyd, så er det funnet at fostre som har blitt utsatt for tidlig ultralyd (tidlig, som i før uke 18) oftere er venstrehendte enn ellers. Dette indikerer at ultralyden faktisk har en effekt på hjernen hos fostere, og at man ikke bør bruke det ukritisk. Derfor tenker jeg at hvis man ikke føler seg veldig bekymret, og ikke har noen medisinsk grunn til det, så er det flott hvis man greier å begrense antall ultralyder. Det er synd hvis mange i dag føler de "må" ha TUL bare fordi det har blitt så vanlig og snakkes så mye om.

Hadde egentlig bestemt meg for at jeg ikke skulle på tul denne gangen, men jordmor anbefalte meg å gjøre det ved dette svangerskapet også. Grunnen til dette har vært at jeg har blitt veldig fort gravid etter avsluttet prevensjon uten at jeg har fått mensen. Så det har egentlig vært vanskelig å fastslå termin skikkelig siden prevensjon ble avsluttet midt i syklus. Har ved begge svangerskapene hatt en liten blødning rundt mensdato, men dette ble ved forrige svangerskap fastslått som feste blødning. Blir spent på info på torsdag

Har hatt to TUL og skal ha en tredje, pga IVF og blødninger. Den tredje i uke 12 ville jeg nok ønsket uansett, for å se om alt står bra til hos fosteret.

Men jeg skulle ønske jeg slapp - eller hadde greid å slappe av uten - så mange ultralyder. Selv om man ikke har funnet skadelig effekt av ultralyd, så er det funnet at fostre som har blitt utsatt for tidlig ultralyd (tidlig, som i før uke 18) oftere er venstrehendte enn ellers. Dette indikerer at ultralyden faktisk har en effekt på hjernen hos fostere, og at man ikke bør bruke det ukritisk. Derfor tenker jeg at hvis man ikke føler seg veldig bekymret, og ikke har noen medisinsk grunn til det, så er det flott hvis man greier å begrense antall ultralyder. Det er synd hvis mange i dag føler de "må" ha TUL bare fordi det har blitt så vanlig og snakkes så mye om.
Hvor står det om dette i forhold til tul og venstrehendt?

Jeg skal ikke på tul. Førstegangsgravid. Tok oss nesten ett år. Ingen blødninger. Kvalm og kaster opp.

Så lenge det ikke noen grunn til det er det ikke noe poeng med tul.

Også synes jeg tul før uke 12 (uten medisinsk grunn) er tullete. Det gir i mine øyne en falsk trygghet. At embryoet lever i uke 8, betyr ikke at det ikke dør 8+2 liksom....

Jeg fikk TUL pga at jeg ble fulgt opp av sykehuset pga pcos da vi var prøvere. I og med at vi fikk tilbudet benyttet jeg meg av det, men hadde ikke dratt så tidlig hvis jeg ikke hadde fått det gratis.

Back
Topp