Noen som ikke skal på tidlig ul?

Millian

Glad i forumet
Septemberlykke 2016
Det virker som at alle skal ha tul, men er det noen her som ikke har bestemt seg, eller ikke skal ta? I så fall, hvorfor ikke?

Jeg sitter litt på gjerdet selv og klarer ikke bestemme meg..

Jeg hadde ikke tenkt det, men nå blir det likevel, da legen sendte henvisning pga uregelmessige sykluser og usikker termin. Hadde ikke tatt ellers.....

Har ikke vært og tror ikke jeg skal. Har ikke noen "grunn" til å få henvisning av lege.
Og nærmeste privat ul klinikk er i Tromsø 40 mil herifra....

Vi har faktisk tenkt at vi ikke skal på TUL. Men jeg er jo selvfølgelig fristet til å bestille meg en time for å se om det er liv der og om alt er bra. Blir jo ekstra fristet når man ser alle her inne som har vært på TUL ;)

Min samboer og jeg var enige om å ikke dra på TUL, men merker at det blir enda vanskeligere å ikke bestille time når han har begynt å si det er helt greit for han at vi gjør det :p

Forrige svangerskap var vi kun på OUL og jeg prøver å vente til OUL denne gangen også ;)

Jeg skal ikke, med mindre det oppstår noe uforutsett og legen må henvise meg. Er ingen plasser her i byen man kan bestille privat, så vidt jeg vet..

Det virker som at alle skal ha tul, men er det noen her som ikke har bestemt seg, eller ikke skal ta? I så fall, hvorfor ikke?

Vi skal ikke på TUL som lege evt. Henviser til. Vurderte det først, men vi ble enige om at vi lot det vær. Vi har ikke forhøyet risiko eller andre ting som tilsier at vi bør dra på TUL, legen mente også at det ikke var nødvendig. Stoler på det.

Men vi var så heldige at legen tok en liten UL da vi var på kontroll v/10uker, da fikk vi se at hjertet slo og at det var bevegelser. Men ikke noe utover det.

Jeg hadde nok ikke tatt om det ikke hadde vært for mine tidligere svangerskap. Mistet i uke 14 da jeg var gravid første gang, så hadde to tul forrige svangerskap for å roe meg ned, blir også to ganger denne gangen. Hadde en i uke 8 også en i uke 13.

Jeg hadde ikke noe før OUL i mitt første svangerskap, og skulle ikke ha forrige gang heller, men da mistet jeg i uke 10 og så mistet jeg tidlig to ganger til etter det. Derfor har legen henvist til tidlig UL nå. Jeg hadde ikke mens mellom forrige SA og denne graviditeten heller, pluss at det er for å berolige litt (utviklingen hadde stoppet noen uker før da jeg kom til 10 uker sist).

Da jeg var gravid sist, var det ikke mange som snakket om TUL, her syns jeg alle snakker om det, har vært eller skal på det. Forrige gang var jeg førstegang og det var ikke noen grunn for noen tidlig ultralyd. Denne gangen fikk jeg henvisning fra legen pga alvorlig svangerskapsforgiftning og fødsel i uke 27+4. Tettere oppfølging den gangen her.

Det vanlige er OUL, men denne termingruppa her har nok "tatt helt av med TUL" :) Noen med god grunn (pga sykdomshistorie), andre ren nysgjerrighet, mens det også er noen som tar det for å roe mammahjerte - alle grunner må være lov. Det å se at babyen har det bra og at hjertet slår, syns jeg det er helt ok. Et stressa mammahjerte er ikke godt for noe!

Synes også vi er mange som har tatt eller skal ta tidlig ul her ut fra hvordan det ellers har vært i venneflokken og blant kollegaer. Men tenker at alle grunner må være greit jeg da. Jeg er ellers vant til å være den eneste som går på tidlig ul, men det er pga tidligere spontanaborter.

Tror nok ikke Babyverden-forumet generelt eller denne gruppa spesielt er helt representativt for hvor vanlig tidlig UL er nei, litt det samme med SA og MA og tror jeg.

Jeg har ikke planer om å bestille privat TUL. Men så var jeg så heldig at jeg fikk en rask UL da jeg tilfeldigvis var hos gynekologen i uke 7 (for å bekrefte graviditet) og fastlegen sjekka selv med (utvendig) ultralyd da jeg var omtrent 10 uker. Jeg maste ikke, men det virka som om legen var nysgjerrig. Var jo også godt å få bekreftet at det fortsatt var liv selv om hele seansen tok under 1 minutt.

Pga risikosvangerskap PCOS osv så ska æ nu imorra kl 08.00, så får æ se ka som skjer da :)
Glede grua mæ pga mange år som prøve og en SA.

Eg har tenkt å gjere det, dels fordi det er mulig sambuar ikkje kan vere med på OUL pga. jobb, og del fordi eg har lyst å vere heilt sikker før vi fortell det til mange. Men syns d er dyrt (1200-1400kr er det billegaste eg har funne i Bergen), så blir berre ein gong...

Takket nei til TUL, legen som foreslo. Men kan jo ikke gjøre noe fra eller til, ser jeg et bankende hjerte kommer jeg ikke til å være sikker på at det banker neste dag likevel. Og termin får vi uansett vite på ordinær.

Last edited:
Jeg dro til legen Pga uvi når var uke 6+3, og da fikk jeg en utvendig ul. Hadde ikke tenkt det før jeg dro dit. Har time for ul i uke 12

Jeg skulle gjerne hatt TUL bare for å se at det er liv, men med 50 mil til nærmeste mulighet utgår nok det :-) Får heller tro på at kroppen ordner opp selv dersom noe skulle gå galt, og glede oss til OUL i april :-)

Jeg tror ikke jeg skal. Nå er det jo bare ca seks uker til OUL og jeg kjenner ikke det helt store behovet for å dra noe tidligere. Kroppen sier ganske så klart ifra at jeg er gravid og ingenting skal fjernes uansett hva slags avvik det måtte være, så jeg tenker det er gøy å ha noe å se frem til i uke 18. Hadde en haug med TUL i forrige svangerskap. Det var kjekt, men føler ikke behovet nå.

Back
Topp