Noen som ikke skal ha TUL

tolilla

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Himmelbarn
Høsthjerter 2017
Oktoberlykke 2019
Juliknøttene 2022
Jeg synes det virker som om veldig mange her tar TUL, men er det noen som har tenkt til å vente til OUL for å se den lille?

Jeg har hele tiden tenkt at dette er helt naturlig og får gå sin gang og at det er en grunn til at systemet er lagt opp slik det er, og at det ikke er behov for TUL...

Men, såklart, når jeg ser alle de fine bildene og hører at dere med TUL har fått høre hjertebank så lurer jeg jo på å ta en selv såklart.

Er det noen andre som har tenkt til å vente på OUL som første UL?

Jeg skjønner forsåvidt tankegangen din, det er jo slikt systemet er lagt opp. Det som gjør at jeg er for tul, er at i alle andre land vi liker å sammenligne oss med så er det helt vanlig. Jeg stoler ikke på at Norge "vet best". Hvorfor skal man vente? Hva er grunnen? Det er nok ikke satt opp OUL sent i svangerskapet av hensyn til mor og barn, det er garantert av hensyn til økonomi og at det blir mer press på helsesystemet hvis folk skal ha TUL i tillegg. Sist, men ikke minst: myndighetene vil ikke at man skal oppdage og abortere bort foster med downs o.l.

En liten digresjon: Jeg studerte utenlands, og i det landet var celleprøve vanlig hvert år fra man var seksuelt aktiv, her blir man innkalt hvert tredje år etter fylte 25.. Man kan jo lure på hva som er best?! Jeg sikrer meg - tar hvert år!

Jeg blir nok ikke å ta TUL med mindre legen henviser meg, men det er mest pga store avstander til sted som kan utføre det, ikke at jeg ikke vil.

Det bare kjennes veldig frustrerende ut, at den tida man går rundt og er mest stressa og engstelig, så får man ikke noen bekreftelse på hvordan tilstanden er. Men at man må vente til det aller meste av "farer" egentlig er over, og at ett eventuelt avbrudd av svangerskapet pga medisinske tilstander blir enda mer traumatisk.

Jeg ønsker ikke å stresse andre mer enn nødvendig, med det er sånn jeg tenker på selv, som grunn til at jeg egentlig ønsker TUL. At det meste man kan oppdage i uke 18 med ett foster, som viser at det ikke er forenelig med liv, kan man se i uke 12 også. Så hvorfor skal man ruge rundt i 6 uker ekstra?

For de fleste er det jo ikke noe problem, vil man virkelig ha TUL så får man det, det tar man seg råd til. Men dumt at det ikke er en del av den offentlige pakka for alle som ikke bor på det sentrale østland, og kanskje er prisgitt offentlige tilbud med mindre man vil reise ett døgn for å ta en 10 minutters undersøkelse.

Det er jo snakk om at Norge skal innføre TUL til alle i uke 12 :) Norge henger litt etter på svangerskapsoppfølging. Innføringen er for å fange opp tidlige avvik som kan være vanskeligere å oppdage senere. Og som gjør det tyngre for mor å måtte ta senabort.. MA kan oppdages før man får sjokk på OUL, nakkefolk, neseben og andre tidlige indikasjoner til trisomi. Noen hjerte og hjernefeiler. Det har vært diskutert ganske heftig rundt dette i politikken og organisasjoner da noen vil unngå et sorteringsamfunn, mens andre som har opplevd dette, kjenner noen som har fått en sen og lei overraskelse at de gjerne skulle hatt valget tidligere pga den psykiske belastningen.

Det har vært diskutert ganske heftig rundt dette i politikken og organisasjoner da noen vil unngå et sorteringsamfunn, mens andre som har opplevd dette, kjenner noen som har fått en sen og lei overraskelse at de gjerne skulle hatt valget tidligere pga den psykiske belastningen.

Jeg kan forstå argumentet at man vil unngå et sorteringssamfunn (selv om jeg ikke er helt enig..), for uansett hvordan man vrir og vender på det vil det jo bli født "annerledesbarn" - for alt vises jo ikke på UL. Derfor forstår jeg ikke hvorfor de er så redde for TUL og NIPT-test til alle for den saks skyld..

Nå er det nok ikke alle her som velger at de vil ha TUL selv for moro skyld. Ved IVF forsøk, så er det fast prosedyre med TUL i uke 7-8. De som har Habituell abort, får tilbud om UL hver 14 dag (iallefall gjør jeg det). :)

Jeg syns det burde vært en fast prosedyre med TUL. Har selv opplevd flere MA/BO som som ble oppdaget på TUL mellom uke 6-9. Jeg er VELDIG glad jeg de gangene slapp å gå tro jeg var gravid helt til ordinær UL.

Last edited:
Argumentasjonen med sorteringssamfunn irriterer meg, det er jo ingen som tvinger andre til å sortere hvilke barn de beholder. Men man har muligheten til å ta ett informert valg, heller enn å leve i uvitenhet.
De glemmer gjerne også at man kan oppdage langt verre ting enn downs om man skal være skikkelig uheldig, bare tanken på å gå med MA i evigheter før det blir oppdaget er kjempe ekkel.

Jeg har tenkt å vente til OUL. Jeg ønsker gjerne å høre hjerteslag, men er usikker på om det er noe som sjekkes ved første svangerskapskontroll? Vet noen noe om det? [emoji4]

Nå er det nok ikke alle her som velger at de vil ha TUL selv for moro skyld. Ved IVF forsøk, så er det fast prosedyre med TUL i uke 7-8. De som har Habituell abort, får tilbud om UL hver 14 dag (iallefall gjør jeg det). :)

Jeg syns det burde vært en fast prosedyre med TUL. Har selv opplevd flere MA/BO som som ble oppdaget på TUL mellom uke 6-9. Jeg er VELDIG glad jeg slapp gå tro jeg var gravid helt ordinær UL.

Ja, det er sant, det har jeg jo skjønt her inne.

Jeg tenker også at om noe ikke stemmer, så vil jeg gjerne vite før å vente helt til OUL.

Jeg skjønner forsåvidt tankegangen din, det er jo slikt systemet er lagt opp. Det som gjør at jeg er for tul, er at i alle andre land vi liker å sammenligne oss med så er det helt vanlig. Jeg stoler ikke på at Norge "vet best". Hvorfor skal man vente? Hva er grunnen? Det er nok ikke satt opp OUL sent i svangerskapet av hensyn til mor og barn, det er garantert av hensyn til økonomi og at det blir mer press på helsesystemet hvis folk skal ha TUL i tillegg. Sist, men ikke minst: myndighetene vil ikke at man skal oppdage og abortere bort foster med downs o.l.

En liten digresjon: Jeg studerte utenlands, og i det landet var celleprøve vanlig hvert år fra man var seksuelt aktiv, her blir man innkalt hvert tredje år etter fylte 25.. Man kan jo lure på hva som er best?! Jeg sikrer meg - tar hvert år!

Her var det mye jeg ikke har tenkt på. Takk for innspill. Jeg antar nok godt ja, at det norske økonomiske systemet spiller en liten rolle her også.

Jeg blir nok ikke å ta TUL med mindre legen henviser meg, men det er mest pga store avstander til sted som kan utføre det, ikke at jeg ikke vil.

Det bare kjennes veldig frustrerende ut, at den tida man går rundt og er mest stressa og engstelig, så får man ikke noen bekreftelse på hvordan tilstanden er. Men at man må vente til det aller meste av "farer" egentlig er over, og at ett eventuelt avbrudd av svangerskapet pga medisinske tilstander blir enda mer traumatisk.

Jeg ønsker ikke å stresse andre mer enn nødvendig, med det er sånn jeg tenker på selv, som grunn til at jeg egentlig ønsker TUL. At det meste man kan oppdage i uke 18 med ett foster, som viser at det ikke er forenelig med liv, kan man se i uke 12 også. Så hvorfor skal man ruge rundt i 6 uker ekstra?

For de fleste er det jo ikke noe problem, vil man virkelig ha TUL så får man det, det tar man seg råd til. Men dumt at det ikke er en del av den offentlige pakka for alle som ikke bor på det sentrale østland, og kanskje er prisgitt offentlige tilbud med mindre man vil reise ett døgn for å ta en 10 minutters undersøkelse.

Ja det er nettopp det jeg også tenker, å vente så lenge! Jeg får se litt hva jeg gjør tror jeg.

Jeg har tenkt å vente til OUL. Jeg ønsker gjerne å høre hjerteslag, men er usikker på om det er noe som sjekkes ved første svangerskapskontroll? Vet noen noe om det? [emoji4]

Siden du tenker vente til OUL, er dette din første?

Hjerteslagene får man høre ganske tidlig uansett hos lege eller jordmor eller begge [emoji4] lenge før oul, ca fra uke 12 [emoji7]

Da må man spør om å få lytte til hjerteslagene, eller er dette standard? [emoji4]
Første gangen jeg fikk høre var hos jordmor i uke 10 sist gang. Da spurte jeg om det var mulig å høre så tidlig, og hun sa at hun kunne prøve men jeg måtte ikke bli bekymra om hun ikke fant noe. [emoji4] Så det spørs vel hvor langt på vei man er tror jeg [emoji4]

Jeg tenkte før jeg ble gravid at tul var noe jeg ikke skulle ta. Men nå som jeg faktisk er gravid, føler jeg at jeg må ha en liten bekreftelse på at det er et bankende hjerte og at alt ser bra ut. Tror derfor også at det ikke går opp for meg at jeg er gravid før det hjertet banker på tul!

Jeg kommer nok til å ta, men er samtidig litt ambivalent. Tar hovedsakelig fordi jeg er bekymret for MA og for å se om det kan være tvillinger. I tillegg er jeg veldig bekymret på grunn av komplikasjoner under forrige fødsel og trur nok jeg trenger å snakke med en spesialist før en ordinær henvisning kommer på plass. (Legen min tar ikke svangerskapskontroller før i uke 12). Samtidig er jeg veldig redd for å få en beskjed som stiller meg overfor et valg. Selvsagt ønsker jeg tryggheten i et "det ser ut som alt er bra med fosteret", men jeg tror faktisk ikke jeg ønsker å vite om indikasjoner på f.eks. downs. For meg personlig er det vanskelig å se hvordan det kunne gagnet. Så sant tilstanden er forenelig med liv tror jeg ikke jeg hadde klart å velge bort barnet i magen. Da er det bedre å ikke vite... Tenker å ta TUL i slutten av uke 9/uke 10. Er det forresten ikke slik at de private klinikkene egentlig ikke har lov til å måle nakkefolden?

Jeg kommer nok til å ta, men er samtidig litt ambivalent. Tar hovedsakelig fordi jeg er bekymret for MA og for å se om det kan være tvillinger. I tillegg er jeg veldig bekymret på grunn av komplikasjoner under forrige fødsel og trur nok jeg trenger å snakke med en spesialist før en ordinær henvisning kommer på plass. (Legen min tar ikke svangerskapskontroller før i uke 12). Samtidig er jeg veldig redd for å få en beskjed som stiller meg overfor et valg. Selvsagt ønsker jeg tryggheten i et "det ser ut som alt er bra med fosteret", men jeg tror faktisk ikke jeg ønsker å vite om indikasjoner på f.eks. downs. For meg personlig er det vanskelig å se hvordan det kunne gagnet. Så sant tilstanden er forenelig med liv tror jeg ikke jeg hadde klart å velge bort barnet i magen. Da er det bedre å ikke vite... Tenker å ta TUL i slutten av uke 9/uke 10. Er det forresten ikke slik at de private klinikkene egentlig ikke har lov til å måle nakkefolden?
Det å få vite om indikasjoner til trisomi er jo ikke noe ille, om du skulle velge å beholde, så har du god tid til å forberede deg, finne ut av eventuell hvilken trisomi det er snakk om. Støtteapparatet, hjelpemidler osv. Det er jo et av flere syndromer som har mange følgesykdommer med seg. Å oppdage dette først etter fødsel kan bli en ekstrem omveltning og belastning. Private klinikker kan vel måle slikt, men de må ha kompetansen for det.

Samtidig er jeg veldig redd for å få en beskjed som stiller meg overfor et valg. Selvsagt ønsker jeg tryggheten i et "det ser ut som alt er bra med fosteret", men jeg tror faktisk ikke jeg ønsker å vite om indikasjoner på f.eks. downs. For meg personlig er det vanskelig å se hvordan det kunne gagnet. Så sant tilstanden er forenelig med liv tror jeg ikke jeg hadde klart å velge bort barnet i magen. Da er det bedre å ikke vite... Tenker å ta TUL i slutten av uke 9/uke 10. Er det forresten ikke slik at de private klinikkene egentlig ikke har lov til å måle nakkefolden?

Jeg er også veldig redd for å bli stilt overfor et valg, for jeg tror jeg vet hva jeg ville gjort dersom barnet hadde fått påvist noe alvorlig.. Likevel mener tul og testing er riktig, og at kvinnen skal kunne få ta et informert valg nå som man har muligheten.

I Danmark aborteres 98/99% av fostre med downs, kanskje fordi jordmorforeningen har vært flinkere til å informere om skyggesiden med downs og at barn med downs kan ha flere alvorlige helseutfordringer. Her i Norge har jo liksom Tangerudbakken blitt vist frem som suksesshistorier, og hvem aborterer vel vekk et slikt barn..

Nei, huff. Man kan ikke begynne å tenke for mye på det, da blir man gal.

Hjerteslagene blir sjekket på hver svangerskapskontroll :) Det gjorde det værtfall til meg.

Back
Topp