Noen som ikke kan spise svinekjøtt av religiøse grunner her?

Godhjerta

Glad i forumet
Vi har nylig sluttet å spise svinekjøtt, og det har gått bra så langt.
Men gruer meg litt for å måtte si i fra om dette på skolen, når småen begynner der.
Det jeg lurer på er; møter dere noen problemer i det daglige pga dette? Er f.eks skolen imøtekommende?
Lager dere mye mat fra bunnen av? Er jo svinekjøtt i omtrent alt man får kjøpt av kjøtt... Hårreisende hvor mye svinekjøtt man blir tvangsfòret med.
Og sist, men ikke minst: har dere noen gode mattips å komme med? 

Og for dere som lurer; vi har bestemt oss for dette pga vår tro.
Har ikke blitt hjernevasket eller noe, og lever temmelig likt slik vi alltid har gjort.
Så slipper dere å spørre.

Jeg jobber i skolen, og det er bare å si ifra til kontaktlærer. Nå lager vi ikke så mye mat i skolen heller....det blir vel mer gjeldende på sfo (om barnet skal gå der). Om det blir laget noe med svinekjøtt, så får heller barnet spise grønnsakene, evt ikke spise/heller spise noe han/hun har med seg.

I bursdager er det vel lurt å si ifra, evt ta med andre pølser/annen mat.

Kan jeg spørre hva slags tro/religion du tilhører?

Mine grunner til ikke å spise svinekjøtt er først og fremst helsemessige. 
Det går helt fint. Spesielt hvis jeg forteller om min tro. Tro er noe de aller fleste respekterer. 

Når de ser oss, forventer de det jo uansett, så jeg vet ikke hvordan det er å være "usynlig ikke-svine-spisende" om du skjønner hva jeg mener. 

Men det går helt fint å bare si det, det har aldri vært noe problem. Var en assistentlærer eldste min hadde i første klasse som mente at de kunne gi henne svin på skolekjøkkenet, men det ble raskt banket ned av kontaktlæreren. 

Kan jeg spørre Godhjerta, hvilken tro du snakker om? Bare fordi jeg lurer

Ikke av religiøse grunner, men jeg bare simpeltent kan ikke fordra det. Da rett og slett rent svinekjøtt.

Det vanlige i skolene er enten å spise medbragt eller at de får et alternativ. Som regel kylling.

jøder og muslimer er vel omtrent de eneste jeg kan komme på som ikke spiser svinekjøtt av religiøs overbevisning..

Dollface skrev:
jøder og muslimer er vel omtrent de eneste jeg kan komme på som ikke spiser svinekjøtt av religiøs overbevisning..

Mange kristne, spesielt frikirkelige som ikke gjør det heller. Adventistene er av de mest kjente.

Sicily, hvilke helsemessige årsaker?
Er svinekjøtt usundt?

Sicily skrev:
Det går helt fint. Spesielt hvis jeg forteller om min tro. Tro er noe de aller fleste respekterer. 

Kan jo signere dette også.
Jeg tilhører vel ingen typisk gruppe religiøse. Jeg er troende. Tror på Gud og Jesus. 
Kristen er vel det riktige å kalle seg.
I Bibelen står det om hva Gud mener om svinekjøtt, og vi bestemte oss for å kutte ut svin pga det helsemessige, og samtidig for å ære Gud.
Og det er faktisk ganske gøy og mye lettere enn jeg hadde fryktet. Spennende faktisk. 

For det har gjort oss mer bevisste på hva myndighetene her i landet holder på med, hvor de har svin i nesten alt av kjøttprodukter i vanlige dagligvarebutikker. 
Må jo til innvandrerbutikker for å kjøpe alternativ mat. (må tilføye at vi bor på et lite sted på bygda)

Vet ikke om det er bløff, men alle videoene på youtube hvor de heller cola over svinekjøttet, er motivasjon nok.
(On top of my to-do-list: Legge svinekjøtt i cola -eksperiment)

Skillet mellom rent og urent kjøtt vil gjelde frem til tidens ende. Det står i Bibelen, Jesaja 66,15.17. ?For se, Herren kommer som en ild, hans vogner som en virvelvind. Han slipper sin vrede løs som en brann, sine trusselord som flammer.... De som helger og renser seg når de går til hagene i følge med en om går i midten, de som spiser svinekjøtt, mus og annen styggedom, skal alle gå til grunne, lyder ordet fra Herren.?

imsa gto skrev:
Er svinekjøtt usundt?

Ja, det er det. Det brukes enorme mengder antibiotika i svinekjøtt, ingen norske landbruksdyr har så mye parasitter som svin. Hovedgrunnen er at grisen ikke svetter, da. Så alle avfallsstoffer går tilbake i kjøttet. Høye nivåer av urea i kjøttet er en av grunnene til at rått svinekjøtt lukter råttent. Det er bare rett og slett disgusting.. 

Godhjerta skrev:

Sicily skrev:

Kan jo signere dette også.
Jeg tilhører vel ingen typisk gruppe religiøse. Jeg er troende. Tror på Gud og Jesus. 
Kristen er vel det riktige å kalle seg.
I Bibelen står det om hva Gud mener om svinekjøtt, og vi bestemte oss for å kutte ut svin pga det helsemessige, og samtidig for å ære Gud.
Og det er faktisk ganske gøy og mye lettere enn jeg hadde fryktet. Spennende faktisk. 

For det har gjort oss mer bevisste på hva myndighetene her i landet holder på med, hvor de har svin i nesten alt av kjøttprodukter i vanlige dagligvarebutikker. 
Må jo til innvandrerbutikker for å kjøpe alternativ mat. (må tilføye at vi bor på et lite sted på bygda)

Vet ikke om det er bløff, men alle videoene på youtube hvor de heller cola over svinekjøttet, er motivasjon nok.
(On top of my to-do-list: Legge svinekjøtt i cola -eksperiment)

Skillet mellom rent og urent kjøtt vil gjelde frem til tidens ende. Det står i Bibelen, Jesaja 66,15.17. ?For se, Herren kommer som en ild, hans vogner som en virvelvind. Han slipper sin vrede løs som en brann, sine trusselord som flammer.... De som helger og renser seg når de går til hagene i følge med en om går i midten, de som spiser svinekjøtt, mus og annen styggedom, skal alle gå til grunne, lyder ordet fra Herren.?

Prøv å legg til at du ikke spiser noen kjøttprodukter fra butikkene, altså ikke kan kjøpe brunsaus med løk fordi den har kjøttekstrakt fra okse, ikke kan kjøpe ost pga løpe eller enkelte typer godteri pga rødfargen fra cochenille-lusen :D 

(vi spiser løpe og E120 (rødfargen) da, men mange gjør ikke det hehe)

Og gelatin, som i 99% av tilfellene nesten er av svin, er over alt. Lettyogurt, gele, ferdigmat, godteri... osv... :) 

*Meya* skrev:

Prøv å legg til at du ikke spiser noen kjøttprodukter fra butikkene, altså ikke kan kjøpe brunsaus med løk fordi den har kjøttekstrakt fra okse, ikke kan kjøpe ost pga løpe eller enkelte typer godteri pga rødfargen fra cochenille-lusen :D 

(vi spiser løpe og E120 (rødfargen) da, men mange gjør ikke det hehe)

Og gelatin, som i 99% av tilfellene nesten er av svin, er over alt. Lettyogurt, gele, ferdigmat, godteri... osv... :) 

Høres ikke enkelt ut nei. 
Brunsaus m løk, gelatin, gelè, rødt godteri (ikke svenskt godis heller), spiser vi ikke.
Men det føles omtrent umulig ut å leve slik dere gjør. Fy flate, jeg er imponert!
Hva med fiskekabaret, inneholder det også svin? 

Og hvor strenge er egentlig muslimer på svineforbudet? Blir det bråk om de spiser noe som kan inneholde spor av svinekjøtt? 

Ja, det blir bråk, lynet slår ned. 

Bråk? Vet ikke helt hvem som skulle bråke jeg da, men... Vi er veldig strenge, og spiser det ikke i det hele tatt. Noen er sikkert mer laidback og spiser en skinkebit her, eller bare fjerner pølsebitene fra maten, men vi spiser kun halal i tillegg. Så vi spiser ikke feks kjøttekstrakt som er fra andre dyr heller. Men vi spiser gelatin da, ut fra at det har endret form, farge, lukt og smak. Men får meg ikke til å kjøpe der det står svin liksom hehe. 

Potetgull med paprika har også kjøttekstrakt :P 

Fiskekabaret? Tipper det er svin i pga aspic som er laget med gelatin, men har ikke peil, for det rører jeg ikke med ildtang uansett, det er jo heslig. 

Sicily skrev:

imsa gto skrev:
Er svinekjøtt usundt?

Ja, det er det. Det brukes enorme mengder antibiotika i svinekjøtt, ingen norske landbruksdyr har så mye parasitter som svin. Hovedgrunnen er at grisen ikke svetter, da. Så alle avfallsstoffer går tilbake i kjøttet. Høye nivåer av urea i kjøttet er en av grunnene til at rått svinekjøtt lukter råttent. Det er bare rett og slett disgusting.. 

Å herregud... Nå ble jeg kvalm emoticon
I dette svangerskapet har jeg ikke laget en eneste middag med svinekjøtt fordi jeg har blitt kvalm av tanken... Nå skjønner jeg hvorfor (selv om jeg ikke visste om dette:P)..... 

Blæ..

på skolen gjelder vel det kunn i skolekjøkkenet og det er det kanskje ikke alle skoler som har heller? og det er vel ikke før i 5klasse eller noe sånt og da klarer jo ungen å si i fra selv. det er så vanlig å ikke spise svin at det blir helt sikkert ikke noe problem.

jeg spiser lite svin (av helse) men er ikke helt avholden. men synes ikke det er noe problem å unngå egentlig. eneste er kjøttpålegg som er "blanding" men spiser ikke så mye kjøttpålegg egentlig. og spiser jo fisk til middag ca 3 ganger i uka. mye vegetarmat også.

Har heller ingen spesiell tro. Men,tror på Gud... Blir nok noe innen kristendommen.
Det står jo klart og tydelig om at vi ikke skal spise svin. Og kun fisk fra havet bl.a. Ikke reker,blekksprut etc. Ikke det at jeg liker det uansett:)

Er gift med en fra et muslimsk land,men han praktiserer veldig lite selv.
Kun svin han følger.
Og det pga: at svin ikke er noe bra for kroppen og er urent.
Og det er sant. Blir helt dårlig av tanken..
Rosa kjøtt... Og å se inn i øynene til grisen, er som og se inn i øynene til et menneske..
Jeg blir seriøst kvalm av svin.......
Spiser heller ikke gele,og smågodt.
Men, finnes det i lettyoghurter..Isåfall,hvilken? Har ikke sett det før! :(

Er i alle fall i Sans yoghurt, men dette er jo ting som endrer seg også innimellom, så det beste er å enten sjekke pakken, eller kontakte produsenten. Spiser ikke yoghurt selv, og de som spiser det her i huset, spiser vanlig og ikke lettprodukter. 

lennypenny skrev:
Har heller ingen spesiell tro. Men,tror på Gud... Blir nok noe innen kristendommen.
Det står jo klart og tydelig om at vi ikke skal spise svin. Og kun fisk fra havet bl.a. Ikke reker,blekksprut etc. Ikke det at jeg liker det uansett:)

Er gift med en fra et muslimsk land,men han praktiserer veldig lite selv.
Kun svin han følger.
Og det pga: at svin ikke er noe bra for kroppen og er urent.
Og det er sant. Blir helt dårlig av tanken..
Rosa kjøtt... Og å se inn i øynene til grisen, er som og se inn i øynene til et menneske..
Jeg blir seriøst kvalm av svin.......
Spiser heller ikke gele,og smågodt.
Men, finnes det i lettyoghurter..Isåfall,hvilken? Har ikke sett det før! :(

gris er jo ådselseter, den spiser absolutt alt den kommer over. vi trenger jo sånne dyr i naturen, men skjønner jo hvorfor det står at man ikke skal spise de. Nå vet ikke jeg mye om hva griser spiser i norge, men de er vel innesperret og for kraftfor? eller? men i tiden da de gamle skrifter ble skrevet ned så gikk vel grisene fritt og spiste alt de kom over.

Back
Topp