Noen som har valgt å ikke amme?

Jorlin

Glad i forumet
VIP
Lurer sånn på hva som blir gjort rett etter fødsel da? Må det sies fra til føden slik at de kommer med flaske med en gang?

*sitter her å undrer*
 
Snakk med jordmor om valget ditt og skriv ønskebrev som du legger med papirene dine.

Det er ikke alle som har melk før etter et par dager og selv da kanskje bare noen dråper, så det haster ikke at de står klar med flaska liksom. Du får nok barnet på brystet som alle andre, dog med klær på for ellers finner babyen fram. Babyen har instinkt om å søke seg fram, så en smokk kan kanskje være greit å ha med - babyen er "programert" til å suge ganske mye mer enn den tiden det tar å spise en flaske for å stimulere til produksjon.
 
Om du ikke vil amme er det bare å si fra til jordmor :) du får babyen opp på brystet med en gang uten klær som alle andre. Babyen blir lagt der for å få nærheten til mor. Ikke for å få melk. En smokk ville jeg anbefale å ta med. Ellers får du flasker med melk så ofte det måtte være behov for det :) Lykke til med fødsel og baby!
 
Be jordmor skrive det i papirene dine før fødsel.
Si også ifra på føden :)

Pass også på at du får ammestopp tablettenr innen 24 t etter fødsel.

Babyen får melk på flaske. Du kan få melk fra melkebanken med engang, men det skal du godkjenne.

Men melk og ammestopp piller får du på barsel :)

Masse lykke til med fødselen.
 
ammet ikke med de to minste. I ønskelappen jeg leverte til jordmor da vi ankom føden, så stod det * ønsker ikke å amme. Ikke noe problem det :)

Nå reiste vi hjem etter 6 timer bare med de to minste da. Men de hadde kommet med flaske melk om vi hadde blitt lengre der :)

Og fikk aldri noen tablett for å stoppe melkeproduksjon. Kunne vel fått om jeg ville. Men jeg hadde håndpumpe hjemme så jeg pumpet ut det første råmelka som de fikk på flaske. Så gikk jeg over til mme :) Og jeg pumpet bare bort verste sprenget de første dagene, så ga det seg etterhvert :)
 
Babyer pleier å være kvalm de første timene etter fødsel, og får derfor ikke melk (på flaske) med en gang.

Når man ammer så legges barnet til med en gang for å stimulere til melkeproduksjon, men det kommer så lite ut at babyen får ikke et helt måltid.

Skriv det i papirene dine, så får babyen flaske med mme når den er klar for det.
 
Kan jeg få spørre hva som er grunnen til at dere ikke vil amme?
Jeg ammet.

Men kom bare med tips til hvorfor babyen ikke behøver mat/flaske rett ettet fødsel og svar på spm til ts ;)
 
Kan jeg få spørre hva som er grunnen til at dere ikke vil amme?
Mens jeg var gravid føltes det å amme unaturlig og nesten ekkelt for meg. Har ikke et godt forhold til nakenhet og at andre skulle se puppene mine. Fødte med overdel på. Helt utrolig å tenke på nå i dag. Selv med en tøff start på ammingen var jeg plutselig bestemt dette skulle jeg og bayen få til<3 Fullammet nesten til året, fikk mat vedsidenav ja men hun elsket puppen. Og mye pupp enda til hun ble 1,5 år. Nå savner jeg det faktisk:) Gleder meg til neste gang,
 
Jeg fikk ikke til å amme fra jeg var på sykehuset, kanskje ikke helt det samme men deler for det. Ble enig med jordmor på sykehuset om å pumpe meg så lenge jeg hadde melk og fikk til. Fikk til i ca 3 mnd, den siste tida så måtte jeg delvis amme og gi vesla mme.
 
Jeg fikk ikke til å amme fra jeg var på sykehuset, kanskje ikke helt det samme men deler for det. Ble enig med jordmor på sykehuset om å pumpe meg så lenge jeg hadde melk og fikk til. Fikk til i ca 3 mnd, den siste tida så måtte jeg delvis amme og gi vesla mme.
Jeg fikk heller ikke til å amme på sykehuset. Hadde faktisk ikke mer en noen dråper melk. Tross puppinga hver 2 time. Men heldigvis fikk jeg melk og etter to uke tok hun endelig puppen:) var enkelere enn pumping, vamring og flasker. Så flink du var som orket å pumpe så lenge. Dobbel jobb med flaskene og mme vedsiden av.
 
De første par dagene er det kun råmelk du har, så barnt trenger ikke mye mme. Ønsker bare å advare mot helsesøstre som kan være vanskelige. Jeg klarte ikke å holde melkeproduksjon oppe på noen av mine to etter et par mnd, og gikk da over til mme for barnet og mors beste.. Møtte mye kritikk og kjipe kommentarer fra helsesøstre da. For min del var det viktig å huske at barna mine trengte mat, dvs gå opp i vekt, så brydde meg ikke så mye da, men irritert i ettertid på mye av dritten de slengte i trynet på meg..
 
Lurer sånn på hva som blir gjort rett etter fødsel da? Må det sies fra til føden slik at de kommer med flaske med en gang?

*sitter her å undrer*


Jeg ammet nr 1, men nr 2 og nr 3 fikk flaske fra dag 1 pga mitt valg.

Det ble skrevet på helsekortet mitt (du kan skrive det på selv etter siste jordmorkontroll om du ikke vil ta det med din jordmor).

På sykehuset så er det litt varierende, nr 2 fikk 5 ml melk på flaske noen timer etter fødselen, mens nr 3 fikk 20 ml på flaske ganske rett etterpå. :) Er vel litt hvem man møter på.

På sykehuset har de alt av flasker og MME (de bruker NAN, vi tok selv med HIPP etter erfaringer med førstemann). De bruker ferdigblandet, det gjorde vi også de første dagene, også etter hjemreise da babyen spiser lite i begynnelsen.

Her møtte jeg litt motstand fra min jordmor i kommunen, men på sykehuset var de fantastisk flinke, de viste oss alt, og pappaen ordnet det meste selv, på eget melkekjøkken. :)

Jeg produserer MYE melk selv, så å holde igjen var ingen vits, tabletter fikk jeg ikke, så måtte pumpe ca 2-3 uker et par - tre ganger om dagen i begynnelsen, så gradvis nedover, melkespreng er helt forferdelig, og kan lett få betennelse, så pass på! Pump ut det verste, og da kan du selvfølgelig gi den melka til babyen, men husk at pumpeutstyr og flaske må vaskes og kokes mellom hver gang :)
 
Jeg ammet mine to til 3 måneder. Da gikk det tomt for melk. Det var et enormt nedelag. Jeg følte at jeg ikke gjorde min oppgave. Jeg skal ha nummer 3 nå og skal absolutt amme på sykehuset ga de min baby flaske en gang og jeg ble så sur!det er min jobb. Ble nesten sjalu på flaska så her er det motsatt kan man si.
 
Mens jeg var gravid føltes det å amme unaturlig og nesten ekkelt for meg. Har ikke et godt forhold til nakenhet og at andre skulle se puppene mine. Fødte med overdel på. Helt utrolig å tenke på nå i dag. Selv med en tøff start på ammingen var jeg plutselig bestemt dette skulle jeg og bayen få til<3 Fullammet nesten til året, fikk mat vedsidenav ja men hun elsket puppen. Og mye pupp enda til hun ble 1,5 år. Nå savner jeg det faktisk:) Gleder meg til neste gang,
Ja det er rart hvordan man endrer syn på ting når man har født og babyen er i armene :)
 
Jeg fikk heller ikke til å amme på sykehuset. Hadde faktisk ikke mer en noen dråper melk. Tross puppinga hver 2 time. Men heldigvis fikk jeg melk og etter to uke tok hun endelig puppen:) var enkelere enn pumping, vamring og flasker. Så flink du var som orket å pumpe så lenge. Dobbel jobb med flaskene og mme vedsiden av.
Melken kommer gjerne ikke før tredje dagen - før det er det kun dråper med råmelk. Helt normalt og greit å vite så man ikke stresser med det :)
 
Nå valgte je det ikke, og jordmødrene la et gasnke stort ammepress på meg, men mannen satte foten ned til slutt etter en uke med prøving og sykdom.
Jeg skulle ønske jeg kunne ammet, men flaske går helt fint det også. Bare gi første råmelken til babyen og si etter det at du ikke vil amme mer enn som så, eller skriv det i fødebrev. Skriv også at du ikke vil snakke om det fordi det er avgjort.
 
Jeg kan ikke amme (medisinsk grunn får man vel si) men har prøvd på sykehuset med begge to likevel.
Nr 2 fikk litt råmelk som jeg håndpumpet ut. Så fikk de flaske når de ble sultne, og jeg fikk tabletter innen et døgn for å stoppe produksjonen.
 
Melken kommer gjerne ikke før tredje dagen - før det er det kun dråper med råmelk. Helt normalt og greit å vite så man ikke stresser med det :)
Jeg hadde faktisk lest det mens jeg var gravid så for meg var det helt ok, tenkte ikke på det. Men følte at jordmødrene stresset veldig mye med det, og lurte på om jeg godtok å gi babyen mme da jeg ikke hadde melk. Klart jeg ville! Babyen skulle jo få mat. Ikke noe nederlag det. Da vi kom hjem den 3 dagen kom melk for fult:) for en lykke.
 
Back
Topp