Noen som har vært i syden som gravid? HJELP!

Bampsebompi

Elsker forumet
Oktobermirakler 2013
Vi har bestemt oss for å ta en hopp på tur til bulgaria i slutten av juni så jeg kan sole bollen min litt, men hva burde man tenke på mtp mat? Hva burde man holde seg unna? Hva burde man tenke på mtp vann, og soling? Kan man bade i saltvannet? Jeg får helt hetta kjenner jeg. :p

Vi skal til Spania om noen dager.
I følge jordmor var det viktigste å holde seg unna rått kjøtt og vin ;) Bading og soling var helt greit, hvis man selv følte det var greit :) Hvis man ble veldig varm anbefalte hun et vått handkle på magen :)
Så kos deg med god samvittighet! Og god tur ;)

Spis bare grønnsaker og frukt om du har vasket godt selv.. Ikke spis kuleis, bare single pakkede slik som diplom-is og sånt her hjemme. Ellers mat som hjemme, altså ikke spekemat og apt kjøtt skal være gjennomstekt. Bare flaskevann, drikk MYE. Forsiktig i sola, dekk gjerne til magen om det er veldig varmt.

På mobil

Reiser til Spania om 17 dager vi :-) Som de andre sier over her må du jo passe deg for akkurat samme type mat som vi ikke skal spise her hjemme, være påpasselig med å bestille kjøtt og sånt godt stekt om du spiser ute, ikke spise rå grønnsaker eller uvasket frukt. Få i deg nok drikke - det er enda viktigere nå enn når man ikke er gravid..

Bading skal nok gå helt greit,og soling skal vel heller ikke være et problem. Bare vær obs på at du kan tåle sol og varme dårligere enn normalt,sånn at du er oppmerksom på overoppheting.. Kjøl deg ned i vannet og drikk rikelig vann :-)

Ellers er det vel bare å leve som normalt. Legen min sa i alle fall det: "Jeg ville kanskje ikke akkurat ha hoppet i fallskjerm eller noe sånt, men ellers er det jo bare å leve som normalt her hjemme" :-)

Ikke sole magen alt for mye, ha vått håndkle på magen innimellom. Drikk mye vann.

Husk at egg kan ha Salmonella i andre land siden det ikke er like streng kontroll på produksjonen som i Norge. Unngå derfor eggprodukter som majones, majonessalater og majonesdressing.

Kjøp støttestrømper på apotek til flyturen. Forsøk å huske å reise deg opp og gå litt i midtgangen en gang i timen. Drikk mye vann på flyet.

Drikk bare flaskevann, bestill gjennomstekt kjøtt/fisk og stekte/kokte grønnsaker, be om å få uten salat. Vær forsiktig med varm/lunka mat i buffeter, det er ikke høy nok temperatur på sånn varmebeholdere i buffet til å drepe bakterier, så om buffeten får stå en stund er det egentlig en skikkelig bakteriebombe med perfekt lunka temperatur for bakterier. Spis grønnsaker og frukt som du enten kan skrelle eller som du vasker grundig i flaskevann. Puss tenner i flaskevann. Bestill drikke uten isbiter. Ikke kjøp fløteis eller softis fra bod der er isen ofte ikke kald nok i disken og du vet ikke hvor hygienisk den er laget. Kjøp heller hard frossen iskrem i orginal foliepakke fra frysedisk. Bestill gjerne mat uten saus dersom du ikke vet at sausen er nykokt.

Det beste er egentlig hele tiden å spise mat som blir preparert til deg akkurat der og da fremfor at det har fått ligge frem og vente på en kunde.

Kjøp desinfeksjons engangsservietter å ha i vesken så du får vasket hendene dine godt før hvert måltid.

http://www.babyverden.no/Nyheter/--Gravid-og-har-bestilt-sydentur/

Er på mobilen og trodde jeg var på generelt. :-) Sniker meg ut igjen...

Back
Topp