Noen som har tips til fagprøve?

HeidiR

Betatt av forumet
Juli13-jentene
Hei!
Jeg skal snart ta fagprøve som helsefagarbeider. Har jobbet med dette i seks år og tar det som praksiskandidat. Merker jeg gruer meg skikkelig, og er så usikker på hva som skjer av spørsmål osv. Noen som har tatt den de siste 2-3 årene og kan fortelle sine erfaringer? Fagprøva går over to dager, første med case/skriftlig del, dette er greit og det gruer jeg meg ikke til. Heller ikke gjennomføringen på dag to! Men har hørt man blir spurt ut om alt mulig faglig fra bøkene på dag to etter den praktiske biten, og er så redd jeg ikke skal klare å svare eller vite svaret på spørsmålene dem stiller!
 
jeg har ikke tatt det, men jeg ønsker å si lykke til fordeom :) jeg tok bachelor i førskolelærer for kort tid siden, og jeg følte jeg kom meg igjennom hele studiet med "kan jeg det ikke nå, så klarer jeg det helt sikkert neste forsøk! Men da må jeg jobbe hardere" Har du gjort dette i 6 år så ligger dette nok ganske klart i hodet ditt <3 Dette kommer til å gå fint!
 
Jeg har tatt fagprøven, og var slik at det var skriftlig første dag og så fikk jeg en oppgave jeg skulle utføre praktisk dagen etter. Jeg fikk stell av pasient, observasjon og måling av blodtrykk.enkelt og greit:) og da må en jo tenke på hygiene,respekt og empati, kommunikasjon og tilrettelegging selv om det ikke er spessifisert:)
Etter at de hadde sett meg utføre oppgaven, spurte de meg både om oppgaven og om generelle spørsmål fra faget. Om du har fagbøkene og kan oppsummeringene fra vært kapittel går det kjempe bra.!
Tok det selv som privatist over fem år. Heier på deg, dette klarer du:D
 
Tok fagprøven som helsefagarbeider i februar så nokså nylig.
Fikk første møte sensor som ga informasjon og konvolutt med oppgavene / brukere.
Etter de gikk var det å få unna den skriftlige delen med bakgrunn om bruker, pleieplan, osv. Fikk fire brukere + en reserve. Jeg skrev på alle, fikk vite etterpå at hadde ikke trengt å skrive på reserve brukeren så spør gjerne sensorene dine ang det? Hadde spart meg mye tid hvis ikke :p

Dag to var gjennomføringen og å skrive egenvurdering (egentlig dag tre meeen...best å skrive mens det er klart :))
Møt opp godt forberedt, les igjennom pleieplanene og prøv å tenk at det bare er en normal dag.
Hadde to kjempe koselige sensore og fikk brukere jeg hadde gått til daglig i ca 1.5 år som jeg var primær for, fikk veldig mye skryt over praksis delen med kommentarer på at folk ble tydlig glad for å se meg, god hygiene og small talk.. Osv. Litt komisk å få slike tilbakemeldinger men nevner det bare for å få frem at du skal bare være deg selv og snakke normalt med brukerne.

Dag tre er egentlig å skrive egenvurdering og få tilbakemelding.
På tilbakemelding/ samtalen så gikk de gjennom pleieplanene, gjennomføring og egenvurdering. Fikk nokså lite tilfeldige spørsmål om andre ting enn det som var målene og de så ikke engang på permen med oppgaver, bare at jeg hadde den med.

Har alt av papirer og info liggende om du har noe mer du lurer på? :)

Kommer til å gå helt fint skal du se :) svært få som stryker på fagprøve :p
 
Jeg er lærer, men i helt andre fag, og kan i alle fall tipse deg ut fra det jeg tenker og har lært om eksamen. Har vært sensor for andre, men ikke fått opp egne elever til eksamen før.

Hvis du har en oppgave-del/foredrag/praktisk del først, som den muntlige delen er basert på, bør du i denne selv ta opp ting du kan godt og ønsker å bli stilt utdypende spørsmål om. Ved å trekke frem et par viktige momenter uten å utdype, kan du "lede" eksaminator til å stille utdypende spørsmål om dette. Bruk fagspråket aktivt, men pass på at du kan det. Ikke bruk begreper du ikke kan - forbered gjerne definisjoner på vanskelige begreper du bruker.

Når du først får spørsmålene bør du prøve å svare så utdypende du kan på de brede, åpne spørsmålene, som gjerne stilles først. Hvis du trekker inn ulike temaer og setter dem i sammenheng (tenk litt på dette på forhånd) og snakker om disse ulike temaene vil de sannsynligvis ikke stanse deg. Så lenge du er innenfor temaene dere har. Må selvfølgelig ikke spore helt av :) Hvis du stopper opp eller svarer kort får du kanskje flere og mer spesifikke spørsmål.
 
Last edited:
Jeg har gjort det :) de spurte meg en del om kosthold..om pasienten har mangel på det og det , hva burde han spise da i løpet av dagen osv :) egentlig de spørsmåla jeg sleit med for jeg har egentlig ikke helt peiling på å tilrettelegge kosthold for å være ærlig :p det har vi heldigvis et veldig bra kjøkkenpersonal til å gjøre :D
 
Da er fagprøva unnagjort og jeg fikk meget godt bestått! Må si det har vært to stressende dager, så nå blir det avslapping fremover. I tillegg til jobbing og en 2,5 åring da
 
Gratulerer :)
 
Gratulerer så masse :) du er flink!
 
Back
Topp