Noen som har tips mot svangerskaps kvalme?

Newnew

Glad i forumet
❤️ Februarskattene 2019 ❤️
Er i uke 6 nå ca, å forrige graviditet var jeg kvalm fram til datteren min ble født. ekstremt kvalm.
håper på at kvalmen skal gå over så fort som mulig denne gangen, men må kanskje belage meg på å gå kvalm resten av graviditeten, så trenger tips.

forrige gang var det eneste som hjalp litt:
-å spise små posjoner OFTE
-iste
-salte snacks

Men denne gangen må jeg holde meg unna drikker med sukker og salte snacks, fordi det øker sjangsen for svangerskapsforgiftning.

så jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg skal komme meg gjennom et til svangserskap med ekstrem kvalme uten salte ting å spise:S

noen som har tips om andre ting som hjelper?
 
Hva med usaltede nøtter? Selvfølgelig viktig å begrense da det er kaloririkt. :)
Vann med sitron?

For min del var det veldig fint med naturell kullsyrevann i starten. Uten smak. :) Da de med smak inneholder mye syre..
 
Hva med tørre kjeks med lite sukker? Havrekjeks? Knekkebrød? For meg hjalp salte ting eller mat som var tørt. Og som du sier selv, å spise ofte men lite. Når jeg ble sulten ble jeg kjempekvalm, og spiste jeg for mye på en gang ble jeg kjempekvalm.
Kullsyrevann kan også være et godt tips som nevnt ovenfor.
Vet hvor fælt det kan være med kvalmen, håper du finner noe som fungerer :(
 
Postafen (i samråd med legen). Tok det på det verste mellom uke 9-14. Var veldig skeptisk, og sa at jeg ALDRI kom til å ta det... så kasta jeg inn håndkle da ingenting anna hjalp og legen foreslo postafen. Tok resepten men begynte å lese litt før jeg tok det og det er ikke påvist et eneste tilfelle hvor postafen har gitt skader på fosteret. Men måtte bruke det et par dager før jeg merka stor forskjell. Og måtte ta de etter morgenspying [emoji14] Men snakk alltid med legen først.
Ellers var det eneste som hjalp å ta det med ro, ligge på sofaen, ligge i et mørkt rom med vinduet oppe og få inn kald luft, bukser som ikke stramma og for all del ikke gensere o.l. som stramma rundt halsen.
Åfyf, kjenner jeg fortsatt brekker meg av tanken på å ha noe som ligger for nært halsen.... [emoji37]

Var kvalm hele svangerskapet med unntak av uke 24-28 som var helt greie :)
God bedring, og krysser fingre for at du slipper å gå slik hele veien...
 
Seaband funker sinnsykt bra på meg:) får kjøpt det på apoteket
 
Vurder hvor alvorlig det er og få hjelp av lege om det er hemmende. Jeg har vært innlagt 4-5 ganger nå og vært på et titalls væskebehandlinger på sykehuset pga ekstrem kvalme. Har pga dette unngått å gå ned i vekt.
 
Om ikke afipran funker så funker garantert zofran og phenergan. Men da skal du ha ekstrem svangerkapskvalme tror jeg. Eneste som funket litt på meg men nå hadde jeg hyperemesis da [emoji85]
 
Ingen tabl hjalp på kvalmen her. Kun ro og hvile + frisk luft. Lå en del på verandaen med teppe og sovepose.

Her gikk det i knekkebrød, kjeks og usaltede nøtter. På en god dag ble det naturell kjøttpålegg oppå. Drakk mye kullsyre vann.
 
takk for mange svar, fikk ikke varsel om dette. så så det ikke før nå.

svar1: tåler ikke nøtter. å liker ikke farris eller annet kulsyrevann klarer ikke drikke det når jeg ikke er gravid heller :')

svar 2: klarer ikke å få i meg helt tørre ting, har prøvd masse forskjellig.

skal prøve sån sea band ting, om kvalmen kommer tilbake. I dag er kvalmen plutselig nesten helt borte, det er deilig. men samtidig er jeg bekymret, siden jeg var sikker på jeg kom til å gå kvalm lenge. siden jeg va plaget hele graviditeten sist. så nå lurer jeg jo på om alt står bra til med den lille:O
 
Jeg hadde god effekt av gaviscon på slutten. Merka det hjalp mot både halsbrann og kvalme..:) kanskje du kan høre med legen om det er ok for deg å prøve?
 
takk for mange svar, fikk ikke varsel om dette. så så det ikke før nå.

svar1: tåler ikke nøtter. å liker ikke farris eller annet kulsyrevann klarer ikke drikke det når jeg ikke er gravid heller :')

svar 2: klarer ikke å få i meg helt tørre ting, har prøvd masse forskjellig.

skal prøve sån sea band ting, om kvalmen kommer tilbake. I dag er kvalmen plutselig nesten helt borte, det er deilig. men samtidig er jeg bekymret, siden jeg var sikker på jeg kom til å gå kvalm lenge. siden jeg va plaget hele graviditeten sist. så nå lurer jeg jo på om alt står bra til med den lille:O

Spis det du liker / klarer å få i deg og ikke bry deg om det er sunt el usunt. Den lille klarer seg, den tærer på deg ;)
 
Back
Topp