Noen som har tips ang. mat til lille.

BabyNr1påvei

Andre møte med forumet
Min sønn på 3 og 1\2 mnd stresser velding med spisingen. mistet melka etter en soppinfeksjon for ca 1mnd sia og han får kun mme. Men de siste 14dagene har han styrt noe veldig, er sulten hele tiden, men spiser bare 40-80ml om gangen, sover lite om dagen. Men er i relativt godt humør.  
Har startet smått med grøt (Vet det ikke er anbefalt før 4mnd, men så ingen annen utvei), etter å ha prøvd litt så ser det ut som det går rett ned. (noe kommer selvfølgelig ut igjen, men) 
Jeg tenkte jeg skulle prøve å gi han litt fruktmos, og jeg vil lage dette selv. NOen tips??
 
Kam du ikke søke litt på nett? Ligger helt sikkert noen tips/oppskrifter. Vet det finnes en bok med oppskrifter på hjemmelaget barnemat, men husker ikke hva den heter dessverre.
 
Jo, jeg kan jo det. Men tenkte hvis noen hadde erfaring med det så er det jo alltid godt med råd, enten positivt eller negativt ;)
 
kanskje han ikke liker så godt mme merke? kanskje tuten på flasken er for liten/stor? 

vi er også begynt med grøt, men så og si alt kommer ut igjen da for hun får ikke helti til å svelge ; p hehe

ang. fruktmos så har jeg ingen råd dessverre.. men det er vel slik at noen frukter bør man unngå i begynnelsen for de kan få vondt i magen?! 
 
Vet at man iallfall skal introdusere kun 1 ting om gangen sånn at man vet hva babyen ev. reagerer på. Bananmos er vel ok å begynne med f.eks? Du har ikke fått et hefte på helsestasjonen? De skal ha det der iallfall. Lykke til!:)
 
Det heftet jeg nevnte i forrige innlegg heter "mat for spedbarn". Masse info!
 
Jeg begynte med frukt, grøt og velling når mini var 4 mnd pga lav vektøkning.
Grøt er ikke populært, velling (mm/mme med 1-2skjeer grøt) gikk greit til tider.

fruktmos var veldig populært og banan, lærte at å skrelle av en side på banana å skrape med skje var lettere enn å mose en banan med gaffel ;)

Jeg har kjøpt ferdige moser/pureer.

banan/pære skraper du, avakado tar du med stavmixer el lig. (kan blande inn mm også)
Epler kan du koke og mose.

ellers kom jeg over app på hipp med oppskrifter, mulig de har på nettet også.
jeg fikk også brosjyre på hs med oppskrifter, men det går mest i "ferdigmat"
 
Jeg lager for det meste mat og fruktmos selv, og jeg bruker mye avokado. Det er veldig sunt, næringsrikt og så er det jo utrolig godt! Masse sunt fett :) Lillemor elsker banan, avokado og litt pære som jeg moser med stavmikser, dette smaker utrolig friskt og godt når det blandes sammen. Noen ganger tilsetter jeg litt mm også. Ellers er mango og banan populært.
 
Back
Topp