Noen som har tatt MR her?

Mamman til go`jenta!

Elsker forumet
Får man ha med seg en pårørende inn i rommet dersom man er engstelig? 

Har ikke det, men HEI! Du har vært savnet! 

Har tatt MR, og mener at en ikke kan ta med noen inn. Gikk selv alene siden jeg ikke var bekymret.

Heeeei:)

har jeg??? såå kjekt!! Trodde ingen savnet meg jeg.. hehe:) Går det bra?

Ingen kan være med inn pga stråling, men du får øreklokker på som du kan kommunisere med de utenfor rommet og en panikknapp

Sorland skrev:
Har tatt MR, og mener at en ikke kan ta med noen inn. Gikk selv alene siden jeg ikke var bekymret.

Står på noen linker bla fra aleris og diakonissehjemmet at pårørende kan tas med inn.  Rart at det er forskjellig fra sted til sted!?

Hompetitten skrev:
Ingen kan være med inn pga stråling, men du får øreklokker på som du kan kommunisere med de utenfor rommet og en panikknapp

ok... så jeg kan prate med de i det andre rommet hele tiden hvis jeg ønsker? det beroliger meg å prate:)

Jeg hadde ikke noen med meg og fikk litt klaustrofobi selv om hodet ikke var inni, men man får øreklokker med radio og en panikknapp, ja. :)

Det kan hende du kan få med deg noen inn. Men det har med stråling å gjøre at de normalt sett ikke tar med noen inn. Men Dersom de har på seg sånn beskyttelse så burde det gå greit. Var selv nervøs, men øreklokkene med musikk beroliget meg - men jeg lukket øynene og hørte på musikken.

Har tatt MR mange ganger, men aldri tenkt tanken på å spørre om det var mulig å ta med noen inn. Du får uansett en panikk-knapp som har vært nevnt tidligere, men greia er at du skal ligge mest mulig i ro under hele undersøkelsen. Så hvis du snakker vil du jo automatisk flytte litt på deg? Og hos de aller fleste får du øreklokker med radio/musikk  så du skal nok overleve. Bare lukk øynene og drøm deg litt bort. :) Skal det brukes kontrastvæske også eller?

Voksne kan være med barn inn i selve maskinen,med beskyttelses utstyr,men voksne kan ikke ha med folk inn dit,du kan ha med deg en som følger deg og venter rett utenfor,Vi vet at folk kan få litt panikk i MR'n,men de er kjempe flinke til å gi trygghet,og som sagt,trykk på knappen,så blir du tatt hånd om umiddelbart.Ønsker deg lykke til,og tror du vil tenke at dette var ingenting å grue seg til :)

MR står for magnetisk resonans - ergo, det er ingen stråling! :)
Mange ønsker gjerne at pasienten ikke har med seg noen inn, men dersom man er veldig engstelig er det ingenting i veien for at man kan ha med seg en pårørende inn i rommet.
Noen steder får man til og med ha med egen CD som settes på mens man tar undersøkelsen :)
Men det varierer litt på praksisen fra sted til sted. Er selv radiograf, og har latt folk ha både egen musikk og pårørende med inn i rommet, dersom det er hva som skal til for å gjennomføre undersøkelsen. Foretrekker at pasienten er alene inne i rommet, men dersom alternativet er en avbrutt undersøkelse, så.. :)

da jeg var syk satt mamma utafor og holdt en hånd inni på hodet mitt for å roe meg.. oeg mannen var med da guttungen skulle inni, men han var kun 6 mnd...

Mange ganger.. Men jeg heller har aldri hatt med noen inn,tror jeg. 

Lykke til hvertfall, det går nok så fint så.
De passer godt på deg og du har mulighet til å ta kontakt med de, og de med deg.

Back
Topp