noen som har tatt methotrexate ?

TulleHøna

Forumet er livet
Jeg fikk siste dose i forbindelse med exu, 23 desember. fått beskjed om å vente 3 mnd med prøving.
men det jeg lurer på da er om man skal vente 3 mnd for at de egga som kan ha tatt skade av methotrexaten skal bli "brukt opp" på eggløsninger. eller om de skal bli friske på en måte!! :P
vanskelig å forklare!! for hvis jeg liksom skal vente 3 sykluser med el så må den forbanna tanta komme snart syns jeg!!!!!!

Jeg vet ikke, men håper noen andre kan gi deg et svar :) det enkleste er nok om du ringer sykehuset du har fått behandling på, de vet jo med 100% sikkerhet, så slipper du å lure :)

Jeg vil tro at du skal vente 3 mnd på at methotexaten er ute av kroppen. det er fysisk umulig at bare 3 egg skal hatt påvirkning av det systemiske inntaket og ikke resten. - du skal nok vente 3 mnd for at det ikke lenger skal være rester av stoffet i blodbanen og vevet ditt. ;) lykke til!!

Jeg vil tro at du skal vente 3 mnd på at methotexaten er ute av kroppen. det er fysisk umulig at bare 3 egg skal hatt påvirkning av det systemiske inntaket og ikke resten. - du skal nok vente 3 mnd for at det ikke lenger skal være rester av stoffet i blodbanen og vevet ditt. ;) lykke til!!

hm. det hørtes jo ganske logisk ut når du sa det sånn! heheh :) takk

Jeg har masa så mye på sykehuset så syns det er så ekkelt å ringe dit IGJEN :/

Synes det var rart at du måtte vente, for når jeg var på sykehuset og det var snakk om operasjon eller
methotrexate, så spurte jeg om vi måtte vente med å prøve hvis jeg fikk cellegift, fikk da beskjed fra legen at det trengte vi ikke, fordi det forsvinner fort ut av kroppen!?

håper uansett at det ordner seg fort for deg :)

Synes det var rart at du måtte vente, for når jeg var på sykehuset og det var snakk om operasjon eller
methotrexate, så spurte jeg om vi måtte vente med å prøve hvis jeg fikk cellegift, fikk da beskjed fra legen at det trengte vi ikke, fordi det forsvinner fort ut av kroppen!?

håper uansett at det ordner seg fort for deg :)
Halveringstiden er ikke så lang og den går fort ut av kroppen . Men det kan likevel være greit å være mer enn sikker på at den er helt ute før man blir gravid. ;)

Jeg har tatt methotrexate og det var viktig å vente tre fulle måneder etter siste injeksjon før jeg sluttet på prevansjon. Det er fordi methotrexate hemmer folsyre. Folsyre er jo som kjent livsviktig for ett foster og derfor fikk jeg beskjed om å ta folsyre i disse tre månedene for å bygge opp lageret mitt FØR jeg startet prøvingen.

Her er ett utdrag av forskning gjort på dyr for å finne ut hvor viktig folsyre er for normal utvikling. Det som ble gjort var at dyrene ble gikk høye doser av methotrexate for da hadde de ikke noe folsyre "igjen i kroppen".

"When rabbits were injected with Methotrexate (19.2 mg/kg) on day 12 of gestation, 94% of fetuses were malformed, the commonest abnormalities being (in order) limb and digit abnormalities, micrognathia, cleft palate and hydrocephalus."

Det var denne forskingen som førte til at det nå anbefales for alle å ta folsyre før og under graviditet.

Jeg har ikke brukt methotrexaten helt på samme måte som deg, men jeg ble fortalt at jeg skulle ta 1 mg folsyre daglig i tre måneder for å hindre folsyremangel når jeg ble gravid.

Ville bare presisere dette og si at det er for å unngå lavt nivå av folsyre i kroppen at det anbefales å vente tre måneder. Folsyremangel er jo ikke kjekt for et foster.

Uansett hør på de anbefalingene du ha fått, og lykke til :)
Har selv ventet de tre månedene, de føles lange, så kanskje et prosjekt i mellomtiden kan være fint ;) Kun en og en halv måned igjen på deg (23. mars) :D

Jeg fikk siste dose i forbindelse med exu, 23 desember. fått beskjed om å vente 3 mnd med prøving.
men det jeg lurer på da er om man skal vente 3 mnd for at de egga som kan ha tatt skade av methotrexaten skal bli "brukt opp" på eggløsninger. eller om de skal bli friske på en måte!! :P
vanskelig å forklare!! for hvis jeg liksom skal vente 3 sykluser med el så må den forbanna tanta komme snart syns jeg!!!!!!
Hvordan gikk det med deg? Ble du gravid igjen? Hvor lang tid tok det? Hvor mange doser måtte du ta? Hilsen desperat :P

Back
Topp