Noen som har sykemeldt seg delvis eller helt?

MSR

Flørter med forumet
Synes dette er en så kjedelig situasjon, for jeg har nettopp fått jobben jeg har.

Jeg er 16+5 idag, og sliter veldig om dagen:sorry: Kort oppsummert jobber jeg 100%, har 2 barn under skolealder, mannen pendler 7 dager på og 7 dager av, vår yngste er veldig nattevåk og jeg får ikke mange timene søvn hver natt (slik har det vært i flere mnd nå og jeg har prøvd A-L-T for å få han til å sove:crybaby2), jeg er stort sett alene med alt av husarbeid, middagslaging, rydding, legging av barn etc.. I tillegg sliter jeg med muskel/ryggsmerter og dundrende hodepine, noe jeg ikke har hatt før. Holder stort sett på fra 4-20 hver dag. Selve jobben er ikke nødvendigvis så tung i seg selv, mye kontorarbeid, men også noe fysisk. Vet ikke om det vil hjelpe med tilrettelegging da jeg tenker at det er alt sammenlagt her som gjør at jeg blir så sliten og dårlig.

Hadde jeg hatt en «vanlig» jobb hadde jeg nok sykemeldt meg nå, men det sitter langt inne av 2 grunner. Den ene er at jeg nettopp har fått jobben og kun har jobbet der i 5 uker. Den andre grunnen er at jeg bare er ansatt i et 6 mnd engasjement (akkurat langt nok til at jeg får opparbeidet meg foreldrepenger) og arbeidsgiver kan si meg opp med 2 ukers varsel dersom det ikke blir behov for meg lenger. Derfor er jeg veldig redd at de kommer til å si meg opp om jeg sykemelder meg. Vet at det ikke er lov pga graviditet, men de kan jo bare si at de er overbemannet..

Derfor lurer jeg på, er det noen som har vært sykmeldt hele svangerskapet? Har dere blitt bedre iløpet av den tiden? Isåfall hva gjør dere da, fortsetter dere å være sykmeldt? Og får man sykmelding for kun kortere perioder av gangen eller kan lege gi sykmelding ut svangerskapet med en gang?

Har hundre spørsmål:confused004laughing6 Tenker at jeg ikke vil sykmelde meg før jeg blir så dårlig at jeg MÅ være sykmeldt resten av svangerskapet, for å unngå å bli sagt opp og miste all inntekt og permisjonspenger..
 
Jeg har vært både delvis og helt sykemeldt. I begynnelsen var jeg 40% og så 60% sykemeldt litt på grunn av det samme som du nevner. Jeg har en liten en som er våken om natta. Da jeg jobbet 100% var jeg helt ødelagt da jeg kom hjem, jeg sovnet rett etter middag og hadde null energi å gi den lille som gledet seg til å være med meg, jeg kastet opp mye og hadde hodepine. Klarte heller ikke bidra med husarbeid. Begynte først me korte sykemeldinger(en uke- to uker), for å se om det hjalp å hente meg litt inn igjen og det gjorde det absolutt. Ble så plaget med hyppige migreneanfall og høyt blodtrykk og ble 100% sykemeldt. Det var så godt å bruke de få gode timene på formiddagen med minien, fremfor å bruke opp alt kruttet på jobb.

Jeg har fast stilling så slik blir situasjonen min annerledes. Forstår godt dilemmaet når det er et kort engasjement. Det er likevel kjempeviktig å ta vare på deg selv! Hva med en liten prosent sykemelding i type 14 dager så du får hentet deg litt inn igjen? Er stor forskjell på å jobbe 100% og 75%, jeg merket det i alle fall godt. Det er nok ulikt fra fastlege til fastlege, men min lege fulgte i alle fall mitt resonnement og sykemeldte meg det jeg ønsket.

Jeg er ikke sykemeldt nå :)

Lykke til! :Heartblue
 
Skjønner du er sliten, mama :Heartred Høres veldig ut som du har behov for litt avlastning i form av kortere jobbdager i alle fall. Det første jeg ville sjekket er at om du har jobbet lenge nok til å ha krav på sykemelding. Noen steder har 2 uker andre 2 måneder. Det andre er dialog med sjefen om eventuell tilrettelegging er mulig; hjemmekontor eller mindre arbeidsoppgaver osv, ellers kan arbeidsgiver bestride sykemeldingen(spesielt siden dere ikke har lang fartstid i lag og har rukket å vise over tid at du er en god og pliktoppfyllende arbeidstaker, 5 uker er kort tid). Det tredje er jo å oppsøke lege og forklare situasjonen. Be om gradert sykemelding. Tror de har en generell regel på maks 2 uker sykemelding i første omgang uansett. Tror 2 uker med kortere dager vil gjøre deg godt og få deg til å kjenne hvor skoen trykker. For min egen del er jeg 20% sykemeldt siden uke 12. Har 2 barn under 5 og en mann som jobber mye. Ved å jobbe kortere dager fungere alt sååå mye bedre! Håper det samme for deg :love7
 
Back
Topp